Toon posts:

Audio controller A7N8X-X veroorzaakt waarschijnlijk crashes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
AMD 2500 @ 3200 (40 graden idle)
GlacialTech Igloo 2461 Koeler 3200+ (lekker stil)
512mb Kingston ddr 333 latency 2,5
512mb Oem ddr 333 latency 2,5
Asus a7n8x-x
Q-Tec 550 wat
XFX GF6 6800 gt

Hallo ik ben de trotse bezitter van een ASUS a7n8x-x, dit moederbord had ik onlangs gekocht om met mijn 2500 xptje @ 200 mhz fsb te laten lopen, dit lukt ook (met gemak). Maar steeds liepen mijn applicaties vast, ik dacht meteen aan de voeding en cpu, maar dit bleek het niet te zijn, totdat ik een tijdje winamp draaide, en ja hoor het liep weer na een tijdje vast.

Ik had alle mogelijke drivers (nforce, firestorm drivers, forceware) geprobeerd maar dit mocht allemaal niet baten.

Toen ik de onboard sound chip uitzette en mijn games startte bleken deze niet meer vast te lopen, nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen.

- Het mobo inruilen en straks misschien weer hetzelfde probleem ondervinden?
- PCI geluidskaartje kopen (aanraders?? prijs/kwaliteit).

Iemand een mening / ervaringen?

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:54
Het geluid wordt door je north en southbridge verzorgt, of ze worden te warm, of ze krijgen te weining voltage bij deze overclock.

Beide punten ff checken.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-07 21:30
@TS:
Ik denkt dat dit eerder of aan het geheugen ligt of aan de voeding.
Want :

Het geheugen is ddr333 en niet 400 waar die nu wel op draait.

Een Q-Tec mag je eigenlijk geen voeding meer noemen :r , zo slecht zijn ze :+ .

Dus ik zou eerst is de OC terugdraaien kijken of het probleem zich dan nog voordoet en eigenlijk meteen een goede voeding erin stoppen.

Als je echt een pci-geluidskaart wil hebben moet je even wat reviews opzoeken, zijn er zat te vinden. Ik geef zelf de voorkeur aan de SB Audigy 2, maar daar zullen de meningen over verschillen.

Verwijderd

Het probleem zit op 2 plaatsen: AGP/PCI-snelheden. Deze moet je in de BIOS vastzetten op 66/33MHz. Ook kan het geheugen het probleem zijn, maar dat hoeft niet. Heb hier zelf ook PC2700@200MHz. Ik zou eerst even naar je AGP-snelheid kijken.

• allard_070
@MMMMM:
Ik heb hier pc2700@360mhz draaien want hoger wil hij nog niet. Dus het kan wel maar soms toch ook weer niet ;) . Dus ik zou er toch mee rekening houden dat het hierdoor komt. Wat betreft de agp/pci snelheid die staat sowieso vast want het is een bordje met nForce2 en die is gelockt(of loop ik nou maar wat te brallen).

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de snelle reacties, ik heb Geheugen gewoon @ 333 mhz, FSB en Geheugen snelheid heb ik gescheiden. Echter ik zal eens naar de agp/pci snelheden kijken.

EDIT : AGP is nu op 66 mhz stond op default, PCI kon ik niet vinden, evenals FSB stappen, dus 190, 200, 210 mhz, ipv 133, 166, 200mhz, kan dat niet?

Bios versie : 1009

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 12:20 ]

• allard_070
Ja dat kan zeker, maar dan moet je alles op manual zetten. Dan kun je de fbs tussen 100 en 200mhz in stappen van 1mhz verhogen, en daarboven 2 of 5.

Om de AGP/PCI snelheid zou ik me niet zo druk maken want die blijven als het goed is toch wel de goede snelheid op jouw bordje.

Verwijderd

Topicstarter
PC blijft crashen, nadat ik agp op 66mhz gezet heb... pci config kan ik (nog) niet kan ik niet vinden in bios, iemand?

Het gaat dus om onboard audio.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 17:09 ]

Verwijderd

De PCI hoef je niet in te stellen, die gaat gewoon mee met de AGP. Je PCI loopt op halve snelheid van AGP.
@allard_070: Je AGP-snelheid kun je locken op een nForce2 bordje. Als ie op [auto] staat, loopt ie wel mee omhoog, maar bij bepaalde FSB's valt ie weer terug. Door 'm handmatig op 66 te zetten weet je zeker dat daar het probleem niet vandaan komt.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik denk toch echt dat het aan je voeding ligt... wat voor voeding heb je geprobeert?
vergeet niet dat een geOC'te processor en een forse videokaart flink stroom zuipen...
en jouw 550Watt Qtec zou ik gelijkstellen aan een 350Watt A-merk voeding...
zelf heb ik eenzelfde soort systeempje (zie sig) maar ik heb gezorgt voor een echte goede voeding ;) nl een 480Watt Tagan voeding.

[ Voor 6% gewijzigd door bigfoot1942 op 03-10-2004 21:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oplossing gevonden, het blijkt dan mijn mobo OEM geheugen niet zo leuk vind, OEM reepje vervangen door Kingston, en het probleem is vooralsnog weg. :)

Tnx voor de hulp, moge het een les voor andere tweakers zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 23:29 ]

Pagina: 1