Toon posts:

Disk boot failure, HD crashed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik heb een probleem...

Ik vrees dat mijn HD gecrashed is...
PC staat laatste tijd vaak dag en nacht aan en ik denk dat mijn HD (IBM 120GXB, 60gb) het begeven heeft.
Als ik me pc opstart, krijg ik van een lief ASUS vrouwenstemmetje te horen: Power on self test completed. Vervolgens wil ie booten maar: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRES ENTER.

Is er ook maar iets wat ik nog kan doen om ooit nog wat van m'n bestanden terug te zien???
Klopt het dat er een tool is van IBM?? Iets anders misschien?? Iets wat ik kan dlden?

Hulp wordt erg op prijs gesteld!
Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Boot eens met een bootable schijfje (windows install cd of knoppix oid) en kijk of die hdd nog benaderbaar is, of wordt herkend. Misschien is alleen de partitie corrupt.

Staat het ding nog wel in de bios?

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09-2025
Staat die harde schijf wel ingesteld als boot device?
En start hij op?
Je kunt wel de drive fitness test van IBM downloaden en die runnen, maar als dat allemaal niet lukt zal het een enkeltje RMA worden...

[ Voor 60% gewijzigd door Dupje op 03-10-2004 11:00 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 14:16

FastBunny

Give it the Works !

In de FAQ staan een aantal links die handig zijn voor je:
OM FAQ / Beleid

:)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Eventjes uitsluiten:
Heb je gecontrolleerd of er geen floppy in de drive zit?

Meestal als je hdd rot is krijg je nl een SMART melding, of een mooi blauw scherm onder windows. of nog erger, dan staat de hdd niet eens in het POST scherm ;)

Verwijderd

Wat dacht je ervan om de kabels even goed te controleren, de IDE/SATA/MOLEX. Kan het probleem wel zijn, dat hij er gewoon wat losser is gaan zitten, druk hem even aan.

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt voor alle reacties!

Mijn vrees is inmiddels groter geworden:

-winxp cd erin gedaan en geprobeerd te restoren maar hij herkend me hd niet.
Dus schijf is niet benaderbaar

- kabels heb ik gecontroleerd. Data kabel ff wat los en daarna weer vast. Power off gedaan. Nix hielp. Dit kan het ook niet zijn denk ik...Want me pc stond vanacht gewoon aan en toen ik me scherm aandee zag ik dus dat ie opnieuw gestart was en kreeg ik die boot disk failure.

Ok, wat kan ik eventueel nog proberen met de windowsxp cd? Als ik R (restore) doe, welke commands kan ik proberen?
Kan ik een nieuwe partitie maken en opnieuw windows installen? Zoja, hoe krijg ik daarvoor ruimte?? (ja...het scenario kan niet erger).
Misschien eventueel m'n D partitie formatteren en daarop een nieuwe install maken?

Oja, dan nog 1 vraagje: weet iemand uit z'n hoofd hoe lang IBM garantie geeft op die schijven? zeg geen 1 jaar please ;(

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Een aantal dingen die je zou kunnen proberen om de gegevens te redden:
• Hang een nieuwe harddisk in de PC, zet daar Windows op en probeer daarvandaan de gegevens te benaderen
• Kijk of je met Partition Magic of iets dergelijks vanaf bootflop een vrije partitie kunt maken (niet aangeraden)
• Windows installeren op je D-partitie, indien mogelijk zonder formatteren

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
http://www.hitachigst.com...1ec9a8f8d5f5a530560e4f0a0

quick warranty check, ik denk idd maar 1 jaar, zoals bijna alles disken tegenwoordig

A wise man's life is based around fuck you

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

zwelgje schreef op 03 oktober 2004 @ 13:15:

quick warranty check, ik denk idd maar 1 jaar, zoals bijna alles disken tegenwoordig
Hij vraagt nog zo om geen 1 jaar te zeggen :P

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-03 18:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik geloof dat net als Maxtor, IBM ook een tooltje heeft om de hardeschijf te controleren kijk eens op de site van IBM en download dat tooltje. Het tooltje moet bestaan want de On Site Support afdeling bij ons gebruikt het ook ik weet alleen de naam niet uit mijn hoofd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zwelgje schreef op 03 oktober 2004 @ 13:15:

Gelukkig dat er in de EU de wet geld dat dit soort spul minstens 2 jaar mee moet en de wettelijke garantie dus 2 jaar is.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-03 18:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op 03 oktober 2004 @ 14:09:
[...]

Gelukkig dat er in de EU de wet geld dat dit soort spul minstens 2 jaar mee moet en de wettelijke garantie dus 2 jaar is.
Is dit nu wel zo ? Ik heb ook eens gelezen dat dit niet wettelijk is, maar een richtlijn. Een richtlijn hoeft dus weer niet overgenomen te worden, maar hier is al de nodig discussie over gevoerd hier op GOT ik zou zeggen gebruik de "search" eens.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, weer bedankt voor de hulp!
Ik ben nu bezig Hitachi Drive Fitness test vanaf een floppy.
Ik heb ook de warranty check gedaan en kwam gelukkkig uit op: 26-03-2005.
Betekent dit dat ik nu een 120gyg ter vervanging krijg?! :)
Anyways...ik zie de bui alweer hangen:
begin dit jaar was mijn Geforce4 VGA kaart naar z'n gootje en ik heb uiteindelijk 13 (ja 13!!!) lange, frustrerende weken moeten wachten voordat ISL Automatisering met een goede vervanging kwam waarbij ik na al die frustraties ook nog €80,- moest bijbetalen aangezien ik een nieuwere kaart ter vervanging had besteld.

Ok, test is klaar, resultaten zijn belabberd:
Failure code: 0x73 - Defective device - Excessive Shock

Excessive shock?!?! :/ ik heb die hele HD nog nooit uit me pc gehaald en me pc staat zo goed als altijd netjes op me bureau...ook geen aardbevingen hier... 8)7
Pagina: 1