[linux] krijg named en httpd niet gestart

Pagina: 1
Acties:

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-01 20:00
Ik krijg op 1 of andere manier named en httpd niet gestart nadat ik met swaret slackware heb geupdate naar versie 10.

Ik krijg de volgende foutmeldingen:

Named:

/usr/sbin/named: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0: cannot enable executable stack as shared object requires: Permission denied

httpd:

Syntax error on line 5 of /etc/apache/mod_php.conf:
Cannot load /usr/libexec/apache/libphp4.so into server: libmhash.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
Syntax error on line 20 of /etc/apache/confs/admins.conf:
Cannot load /usr/libexec/apache/libphp4.so into server: libmhash.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory

Er is dus iets met de shared objects veranderd sinds de update...Wat kan ik hieraan doen?

Kamer huren

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

porbeer eens als root... Apache kan sowieso niet binden aan port 80 als deze niet als root gestart word

Schaadt het niet, dan baat het niet

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-01 20:00
Seven of Nine schreef op 03 oktober 2004 @ 10:42:
porbeer eens als root... Apache kan sowieso niet binden aan port 80 als deze niet als root gestart word
Ik doe dit als root :)

Kamer huren

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Je mist libraries, bij gentoo is libcrypto.so.0 van openssl, en libmhash kan ik niet vinden?

probeer het trouwens de volgende keer in NOS, je probleem zit m in het starten van een prog onder linux, en niet in een netwerkprobleem.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Je hebt volgens mij een CPU met no-exec bit (bijv A64/Opteron). Zoek even een distributie die wel 64bit compatible is. Tijdelijk kun je 'noexex=off noexex32=off' aan je kernel meegeven.

Of je hebt grsecurity's PaX in je kernel zitten, in dat geval moet je zelf maar even zoeken.

[ Voor 28% gewijzigd door Jelmer op 03-10-2004 11:23 ]

• moredhel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05-2023
Ik ben de technische beheerder van deze server.
a. natuurlijk starten wij services als root, dus dat is niet ons probleem
b. onze kernel is NIET geupdate, het enige wat wij gedaan hebben is met behulp van swaret de slackware distro die geinstalleerd stond up to date maken, ik doe dit al heel lang op heel veel systemen maar ben zoiets nog nooit tegen gekomen.
Ik werk ook al heel lang met linux maar ik ben nu ff clueless (dat zal vast ook komen omdat ik 3 uur geleden dood van een feest kwam en in bed rolde en ik nu die server moet fixen :)
Wij hadden idd pax opties in de grsecurity patch op de kernel, echter het uitschakelen van deze opties heeft geen effect gehad, een reinstall van het openssl paket heeft ook geen effect gehad voor de libcrypto, deze lib mist ook niet echter meld: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0: cannot enable executable stack as shared object requires: Permission denied

Dit lijkt mij niet echt een permissie error (vooral niet omdat de perms goed staan) maar idd meer een grsecurity melding o.i.d.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Van welke versie heb je overigens geupgrade (hopelijk niet van een redelijk oude die nog met gcc2.95 werkte?)

• moredhel
Die bak update zichzelf sinds install (een half jaar terug) elke nacht, echter sinds een maand of 2 werkte dat niet meer, na update van swaret (eergisteren) werkte het wel en hij heeft dus nogal veel geupdate. Voor zover ik weet zaten wij wel al een tijdje op gcc 3

• Kippenijzer

Kippenijzer

1/2 jaar zou idd qua gcc geen problemen mogen opleveren imho.
Zelf heb ik nog nooit met swaret gewerkt, echter komen er in de changelog van slack toch regelmatig meldingen langs als X breaks Y. Naar welke versie wordt effectief geupgrade? 10.0 stable, of 10-current?

• moredhel
er werd geupdate naar current
ik heb hem nu terug gezet naar 10.0
reinstall van bind en gcc gedaan, named draait nu, echter de httpd valt nog steeds over libmhash.so.2 en ik heb geen clue in welk package die zit eigenlijk.

• Kippenijzer

Kippenijzer

mhash is als ik heb me goed herinner een *nieuw* package. Wederom, geen ervaring met swaret, update die bestaande packages, of installeert hij ook nieuwen? (ook libcrypto is laatst uitgesplitst tot een losse package meen ik).

• moredhel
het hangt er vanaf hoe je swaret runt
hij staat bij ons default ingesteld op dependencies check
en verder runnen wij met --upgrade -a dit houd in dat hij alle bestaande packages upgrade zonder nieuwe te installen en dan een dependencies check doet en aan de hand daarvan installed wat ie nog meer nodig heeft.

• moredhel
Ok, de problematiek is opgelost.
Bedankt voor de diverse tips en hints :)

• Kippenijzer

Kippenijzer

wat was het nou (of gewoon puur met het rollbacken naar 10.0 ipv current?)
Pagina: 1