Toon posts:

[Antec SLK3700-BQE] Asus P4P800 SE in de kast zonder buigen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb over het volgende nog geen enkel topic kunnen vinden, wat vreemd is, aangezien het best een groot probleem kan zijn...

Maar goed; Ik ben sinds een paar dagen de gelukkige eigenaar van oa. de volgende onderdelen:

CPU: Intel Pentium4 3.0 Ghz
MB: Asus P4P800 SE
Koeler: Zalman CNPS7000B-Cu
Systeemkast: Antec SLK3700-BQE

Vanavond ben ik begonnen met het in elkaar zetten van een systeem met deze onderdelen.

Nu zit het belangrijkste spul op het moederbord (CPU, koeler, geheugen) en wil ik het moederbord in de systeemkast plaatsen. Hier begint mijn probleem, want voor zover ik kan zien is het niet mogelijk om de achterwand uit de kast te halen en moet ik het moederbord recht op de afstandsbuisjes laten 'vallen' om hem er in te krijgen omdat er te weinig ruimte is om hem netjes op de afstandsbusjes neer te kunnen leggen.

Hoe krijg ik het bord er dan wel in? Het lijkt een simpel klusje, maar omdat het bord zo vreselijk zwaar is aan de kant van die koeler durf ik niet al te gekke dingen te proberen omdat het nogal snel lijkt te buigen.

Doe ik het misschien verkeerd en moet ik de kast staand neerzetten en dan proberen om voorzichtig het moederbord erin te wurmen? Of is er een andere manier of handigheid om dit voor elkaar te krijgen zonder het bord kapot te maken?

Wat ik ook probeer, er blijft geen ruimte over voor m'n handen om dat bord netjes neer te kunnen leggen zonder het te laten vallen...

Zo lukt het niet (blauwe markering gaat er eerst schuin in):
Afbeeldingslocatie: http://img75.exs.cx/img75/6986/6123.jpg

Zo ook niet (blauwe markering gaat er eerst schuin in):
Afbeeldingslocatie: http://img34.exs.cx/img34/9804/12738.jpg

Ben ik nou zo dom of is het echt zo moeilijk om een moederbord netjes in een kast neer te leggen? :X

Alle 'handleidingen' die ik op het web heb gevonden kwamen trouwens niet verder dan "leg het bord op de achterwand" (zonder foto's of wat dan ook voor extra informatie over hoe het gedaan kan worden zonder het bord te verbuigen of op een andere manier kapot te maken).

Of ben ik alleen maar veel te voorzichtig en moet ik dat bord eigenlijk zo op de afstandsbusjes neerplempen?? 8)7

Hoe doen andere mensen dit?
Het zal vast erg simpel zijn wanneer je het weet, maar tot dan.. wat een rotklus :(

Ik pak het bord trouwens alleen aan de randen vast, daardoor wordt het zo moelijk. Wanneer ik het aan de achter/onderkant vast zou kunnen houden dan zou er natuurlijk geen probleem meer zijn.
(maar dat doe ik niet omdat ik dan bang ben het bord te slopen met statische electriciteit en zo (ik kan mezelf alleen ontladen aan de verwarming en heb geen polsbandje oid.)

Hm, nu ik er wat meer over nadenk... moet ik misschien dat spul wat onder het moederbord ligt (in de verpakking) er onder houden zodat ik hem onder vast kan houden ipv heel voorzichtig aan de zijkanten (zodat ik meer ruimte heb om het bord goed neer te leggen zonder het te laten vallen op de afstandsbusjes)? Kan dat kwaad of is er dan ook een kans dat ik em sloop?

Iemand?

/me hoopt dat dit topic niet na 0 (nuttige) posts al gesloten wordt omdat de vraag te dom / simpel is.. B)

Verwijderd

Je hebt je zalman koeler er al opzitten, nu is ie wel zwaar ja!
ALs je met 1 hand je zalman koeler vastpakt en met de andere hand een pci slot, dan de kant met de poorten eerst, die schuin naar beneden, poorten in de gaatjes, goet naar achteren en dan de rest laten zakken.
KAst op z'n zijkant leggen.

Is een beetje onorthodox maar praktisch gezien gaat het prima weet ik uit ervaring

Slimmer is om de zalman er pas op te zetten IN de kast, nu moet je het moederbord optillen aan de koeler.

Verwijderd

dat is niet erg hoor, ik pak zovaak moederborden op bij de koeler. dat kan best... Het is echt niet dat je socket er zomaar vanaf komt ofzow. Je kunt hem gerust daaraan optillen, pak er nog wel even een pci slot bij vast om hem een beetje ondersteuning te geven.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 04:25:
/me hoopt dat dit topic niet na 0 (nuttige) posts al gesloten wordt omdat de vraag te dom / simpel is.. B)
offtopic:
Hier wordt grotendeels op inzet gemodereerd. En dat is wel af te leiden uit jouw topicstart ;)

Verwijderd

Ik heb ook die kast en het past echt NET. Ik heb boven... 5 CM over en aan de zijkant ook. Het zou denk ik wel lukken :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
Ik zou die koeler er gewoon nog even afhalen. Een Zalman monteren op een P4, dat kan met het bord in de kast. Dat lijkt mij dan eigenlijk het makkelijkst, want dan kan je nog wat makkelijker manouvreren met dat bord.

Punctuality is the politeness of kings

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Koeler er gewoon op laten zitten. Je moet niet in een kast gaan zitten klooien met een koeler, dat schiet niet op.

Gewoon aan de koeler oppakken + ondersteuning van je hand onder het mobo. Aan de koeler oppakken kan geen kwaad, ik durf dit zelf prima aan met socket A, nou dan moet het met S478 helemaal geen probleem zijn want die is 3x zo sterk. En ik heb dus nooit problemen gehad met het aanraken van moederborden. Statische lading heb je ook wel last van als je het mobo bij de zijkanten pakt hoor, dan is het kwaad ook al geschied. Het enige wat ik nooit met mijn handen probeer aan te raken is de contactjes van geheugen en pci kaarten, dit in verband met eventuele corrosie.

Begrijp me goed, ik ben iemand die altijd heel voorzichtig met spullen om gaat, en ik ben er dus echt van overtuigd dat wat ik doe gewoon ok is.

[ Voor 11% gewijzigd door smvs op 03-10-2004 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal :) het is gelukt op de manier die catscit hierboven beschreef (dus aan de koeler + het laatste pci slot vasthouden).

Ik ben trouwens niet echt blij met het vervangende plaatje voor de poorten die met de P4P800 SE geleverd wordt.. die van Antec (die al in de kast zat) zelf is veel mooier en ziet er minder goedkoop uit (en kan tenminste worden vastgeschroefd).

Mja. Het zit er iig in :)

Kan iemand me ook nog vertellen waar die vier lange schroeven die met de behuizing worden geleverd voor bedoeld zijn?
Op de achterwand staat dat ze voor de P4 bedoeld zijn, maar verder is er niets over te lezen in de handleiding (en op het web/GoT)...
BalusC schreef op 03 oktober 2004 @ 09:29:
[...]
offtopic:
Hier wordt grotendeels op inzet gemodereerd. En dat is wel af te leiden uit jouw topicstart ;)
Gelukkig maar :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 20:25:
Bedankt voor de reacties allemaal :) het is gelukt op de manier die catscit hierboven beschreef (dus aan de koeler + het laatste pci slot vasthouden).

Ik ben trouwens niet echt blij met het vervangende plaatje voor de poorten die met de P4P800 SE geleverd wordt.. die van Antec (die al in de kast zat) zelf is veel mooier en ziet er minder goedkoop uit (en kan tenminste worden vastgeschroefd).

Mja. Het zit er iig in :)

Kan iemand me ook nog vertellen waar die vier lange schroeven die met de behuizing worden geleverd voor bedoeld zijn?
Op de achterwand staat dat ze voor de P4 bedoeld zijn, maar verder is er niets over te lezen in de handleiding (en op het web/GoT)...

[...]

Gelukkig maar :)
Die lange kleine? Die heb ik volgens mij gebruikt voorin voor een 120MM fan

Verwijderd

Topicstarter
Ja, klein met een platte kop.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 20:48:
Ja, klein met een platte kop.
Die gebruik ik dus voor een 120MM fan voor :)

Verwijderd

Topicstarter
Moeten daar niet die rubberen dingen voor gebruikt worden?

Oh nee he.. dat plaatje voor de poorten (de Asus variant) had ik er dus nog niet in...

Nu heb ik die er wel in gekregen maar nu kan het moederbord niet meer precies over de afstandsbusjes heen liggen (en over dat 'afstandsbusje' (waar geen schroef in kan)) in het midden van de achterwand.

Ik ben echt bang dat ik nu het bord aan het beschadigen ben met dit geschuif :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 21:03:
Moeten daar niet die rubberen dingen voor gebruikt worden?

Oh nee he.. dat plaatje voor de poorten (de Asus variant) had ik er dus nog niet in...

Nu heb ik die er wel in gekregen maar nu kan het moederbord niet meer precies over de afstandsbusjes heen liggen (en over dat 'afstandsbusje' (waar geen schroef in kan)) in het midden van de achterwand.

Ik ben echt bang dat ik nu het bord aan het beschadigen ben met dit geschuif :(
En als je dat plaatje van de Antec erachter doet?. Bij mij paste het perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat past totaal niet. oa. die poorten voor het onboard geluid staan bijvoorbeeld horizontaal ipv verticaal (zoals op die van Antec, wanneer de kast rechtop staat).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 21:22:
Nee, dat past totaal niet. oa. die poorten voor het onboard geluid staan bijvoorbeeld horizontaal ipv verticaal (zoals op die van Antec, wanneer de kast rechtop staat).
En dat plaatje van asus heb je er egt helemaal strak ingeduwd? Dan moet het perfect passen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ontdekt dat ik em idd nog iets verder kon duwen (zodat ie er niet meer 'los' in hangt) waardoor de randjes nu ook aan de achterkant naar buiten toe komen.
kga het nu nog eens even een keertje proberen met dat bord..

Is het trouwens erg wanneer zo'n 'vin' van die koperen 'bloem' op die koeler een klein beetje verbogen is?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 21:48 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
je moet soms ff het mobo voorzichtig aan duwen tegen de backplane (mobo plaatje) en dan ff snel 2 schroefjes er in draaien
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 21:47:
*knip*

Is het trouwens erg wanneer zo'n 'vin' van die koperen 'bloem' op die koeler een klein beetje verbogen is?
niet als de fan nog goed kan draaien, in het ergste geval koelt ie een ietsiesiepietsie minder

[ Voor 57% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 03-10-2004 21:50 ]

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
Okay! :) Hij zit er in, zonder het te forceren! (dat doorduwen van het I/O paneel was de oplossing).
Zucht, ik ben echt _veel_ te voorzichtig met dit spul... (met dat paneel iig) B)

@EvilWhiteDragon: dus ik kan ze maar beter niet proberen terug te buigen?

>> edit:

Oh nog een allerlaatste vraag (hoop ik): is het belangrijk dat die buigbare stukjes op het I/O paneel tegen de poorten op het moederbord aan zitten of maakt dat niet zoveel uit?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 21:54:
Oh nog een allerlaatste vraag (hoop ik): is het belangrijk dat die buigbare stukjes op het I/O paneel tegen de poorten op het moederbord aan zitten of maakt dat niet zoveel uit?
Blijkbaar niet dus, want m'n nieuwe systeem werkt uitstekend! :)
(en het is nog lekker koel ook :9 MB: 33c, CPU:33c, HD:34c (idle), tegenover temperaturen die dicht bij de 60c lagen in m'n vorige systeem :X)

Maar goed, probleem is dus opgelost: slotje :)
Bedankt voor de hulp allemaal!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
slotje wanneer originele robleem opgelost is doen we niet aan...

maar ik vraag me af waarom je niet gewoon de koeler eraf gehaald had en er later opgezet. Is gewoon een kwestie van erop vastschroeven toch? (ieg dat was het met mijn socket A moederbord wel)
Pagina: 1