Toon posts:

Hd probleem (voeding?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik word gek!! 8)7
Ik heb al meer dan een half jaar hetzelfde probleem.
Bij het opstarten van mijn pc ben ik ineens mijn tweede hd kwijt.
Vaak na opnieuw opstarten is hij er weer maar uiteindelijk ben ik hem echt kwijt.
Nooit in Bios,apparaatbeheer of opstarten in dos. daar staat ie altijd en geeft aan dat er geen problemen zijn, maar in de verkenner is ie foetsie en ik kan hem niet benaderen.
Dit was met een ibm 120 hd.

Nieuwe hd gekocht wd 2000jb
Nieuw moederboard
Nieuw geheugen
Nieuwe processor
Nieuwe kabels.
Hd controlle progjes gedraaid van IBM (nu Hitachi) WD (weet even niet hoe dat heet)
Nooit fouten gevonden en smart-status altijd ok.
En het probleem is er nog steeds.
Schijfbeheer ziet hem maar zegt mislukt.
Als ik hem dan weer toewijs is hij te klein (van 200GB naar 7Gb)
Op andere controller aansluiten en daar is ie weer aleen wel weer alle data kwijt.
Let wel het is ALTIJD de D: schijf ,nooit C:
Mijn laatste gedachte is, is dat het wellicht aan de voeding kan liggen.
Mijn vraag: kan de voeding ervoor zorgen dat je hd-data corrupt wordt en dat ie dus niet meer herkent wordt?
Ik vind het dan zo vreemd dat het altijd D: in mijn geval de slave is.
Overigens zijn de spanningen vd voeding goed, dus binnen de toleranties die hier in de FAQ worden beschreven.
Wie iets weet mag het zeggen want ik zit min of meer vast.
Ik weet niet of dit het goede forum is maar het gaat in ieder geval ook over een HD.
THX

PS: Lees bovenstaande goed, het probleem zit NIET!! in jumpertjes, master/slave, en meer dat soort beginners-probleempjes, dat heb ik allemaal nagekeken en weet ook donders goed hoe dat werkt, ik bouw al jaren mijn eigen comp's zonder problemen alhoewel het in dit geval er niet erg op lijkt ;)

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Zaten er drivers bij de nieuwe hd? Aangezien hij nogal groot is zou de pc hem, of te klein kunnen herkennen, of misschien in dit geval wel helemaal niet :p Als het alleen in de verkenner is, dan lijkt mij het een driver/software probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een hardwarematig probleem.
Ik zei niet voor niets in de PS ''lees dit goed"
Dan had je kunnen lezen dat het ook op andere hardware hetzelfde probleem gaf.
Het gebeurt altijd NADAT alles is geinstallerd en prima werkt.
Soms na dagen ,soms na weken.

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Wat meer info over je PC en de voeding.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Aangezien je al je hardware op de voeding na hebt vervangen, en je hebt het probleem nog steeds, probeer eens een andere voeding!

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-03 14:03

Borry

prutsen is mijn leven

Ik heb dat zelfde probleem ook, alleen heb ik twee MAXTOR's 80Gb.
Beide als master op SATA, de eerste in twee partities C:=10Gb, D:=69Gb, de tweede schijf is een partitie E:.
Het kan dagen goed gaan en dan plotseling ben ik mijn E: schijf kwijt, na opnieuw opstarten met de spanning eraf, is hij er weer.
MB is vervangen en de voeding ook.
Wel is mij opgevallen dat soms bij het opstarten de SATA-controller de schijf niet ziet, alsof de schijf te langzaam optoert.
Ik heb nog geen oplossing gevonden en volg dit met spanning.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Verwijderd

Topicstarter
Voeding=
Powermax spt300-60bt

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Borry schreef op 03 oktober 2004 @ 12:42:
Ik heb dat zelfde probleem ook, alleen heb ik twee MAXTOR's 80Gb.
Beide als master op SATA, de eerste in twee partities C:=10Gb, D:=69Gb, de tweede schijf is een partitie E:.
Het kan dagen goed gaan en dan plotseling ben ik mijn E: schijf kwijt, na opnieuw opstarten met de spanning eraf, is hij er weer.
MB is vervangen en de voeding ook.
Wel is mij opgevallen dat soms bij het opstarten de SATA-controller de schijf niet ziet, alsof de schijf te langzaam optoert.
Ik heb nog geen oplossing gevonden en volg dit met spanning.
Als je echt denkt dan hij te langzaam optoert, dan zou je Quick Power On Self test eens uit kunnen zetten, dan duurt het opstarten wat langer en heeft de HDD tijd om op te starten. Nu ben ik ook wel benieuwd wat het probleem zou wezen ;)

Verwijderd

Ik heb dit ooit eens gehad na overklokken. Na terug klokken en BIOS userdata erase werkte alles weer goed, nadien nooit meer zo'n probleem gehad. Denk aan settings voor het geheugen, tenminste bij mij dan, door het overklokken op 220 fsb van mijn baron AMD 2500+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 21:14:
Voeding=
Powermax spt300-60bt
Hmmm, klint een beetje "Weinig", maar goed, ik heb hier ook een AMD2500 Barton gevoed door een "HuntKey" :Y)

Hmmm, als ik je voeding door Goochel haal, dan kom ik

http://netscape.fool.com/Iomega/1997/iomega971002.htm tegen....

Anyone remembers Zipdrive "Click of Death"? Kortom,. een PSU probleem! :D

@Pieter-Post: Lekker Deuntje, je sig! _/-\o_ Beetje Bass mag ook wel! B)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 23:57 . Reden: BassRaider ]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Een voedingsprobleem klinkt erg aannemelijk, vooral wat betreft hardeschijven.
Heb je ook al een andere ATA kabel gebruikt? Om de PSU uit te sluiten.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Topicstarter
Tatsu schreef op 04 oktober 2004 @ 00:33:
Een voedingsprobleem klinkt erg aannemelijk, vooral wat betreft hardeschijven.
Heb je ook al een andere ATA kabel gebruikt? Om de PSU uit te sluiten.
Alles is vervangen zie start topic en het deed zich ook al voor op een totaal andere configuratie.
alleen de voeding is dus steeds hetzelfde geweest.
En dat is dus ook mijn vraag
Kan de voeding de oorzaak zijn dat windows d:(altijd mijn 2e hd) frequent kwijtraakt en dus ook data-corruptie veroorzaken.
Btw ik heb dus nu de schrijfcache maar eens uitgeschakeld.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Dan zit er niks anders op dan je voeding maar eens goed door te meten, uitgaande dat je dus ook aangeeft een andere ATA kabel gebruikt te hebben.
Is jouw computer trouwens ook aangesloten op een geaard stopcontact?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Topicstarter
met schaamte moet ik toegeven: :X
Nee hij is niet aangesloten op een geaard stopkontakt.
Het probleem is dat de meeste huizen geen geaarde stopkontakten hebben buiten de keuken en de badkamer.
Zo ook bij mij.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 02:46:
Het probleem is dat de meeste huizen geen geaarde stopkontakten hebben buiten de keuken en de badkamer.
Zo ook bij mij.
Dat betwijfel ik. Zowie zo alls van de afgelopen 25 jaar heeft meederere contacten met aarde.

Daarnaast; een draadje is zo getrokken :)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
IorGie schreef op 04 oktober 2004 @ 03:57:
[...]

Dat betwijfel ik. Zowie zo alls van de afgelopen 25 jaar heeft meederere contacten met aarde.

Mijn huis is uit 1896
en de stroom is vernieuwd tijdens een totale renovatie in 1989 en volledig goedgekeurd door het elektriciteitsbedrijf.
Maar alleen aarde in badkamer en keuken.
Ik denk dat er erg veel huizen in Nederland zijn met min of meer zelfde condities.
Ik denk ook dat er erg nieuwe huizen zijn met nieuwere condities

Daarnaast; een draadje is zo getrokken :)
Wel als je het niet al te netjes doet.
Maar de juiste manier op een aparte groep, leidingen in muur frezen, plus de enorme rotzooi op de koop toe is niet 1,2,3 gedaan.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Had ook nog een oude voeding "nameless" en ben toen ook wezen upgraden met twee hardeschijven en van een p3 naar een p4. En je raad het al precies hetzelfde probleem. En je zegt dat je voltages binnen de perken blijven is dit on load of als die idle is?

En een nieuwe "goede voeding" is nooit weg. En als je niet weet welke voeding je nodig hebt hebben we daar ook al een heel mooi topic over waar je je spec's kwijt kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Ventrigo op 04-10-2004 22:23 ]

Self reflection is the school of wisdom

Pagina: 1