[fileserver] Software RAID 5 handig?

Pagina: 1
Acties:

• the-hell
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-03 14:51
Ik heb nu dit als fileserver:
Duron 600, 256 MB geheugen,
2x 120 gig maxtor dm9 2 MB
1x 160 gig maxtro dm9 8 MB

Aangezien de partities echt zuigen nu wil ik alles gaan reorganiseren, en wil ook meteen een extra HD bijkopen. Die schijven zijn al vrij oud, dus wil eigenlijk of backuppen of RAID-5 erop gaan zetten. Ik heb nu denk ik 300 gig vol, dus om alles te backuppen is veel werk, maar een RAID5 controller is ook vrij duur, ik dacht dus aan dit:

4x 160 gig maxtors (heb er al 2)
1x 40 gig maxtor voor OS (heb ik ook al)
Promise ULTRA 133 TX2 OEM 32-Bit UDMA 133 PCI Controller
en Linux als OS (is het nu ook al)

vragen:
- Werkt het OK met een Duron 600? ik gebruik niet veel data ervan, loads zijn niet hoog, dus als ik die 100 Mbit vol krijg ben ik allang tevreden.
- Kan ik ook een Sata controller kopen en dan 2 sata maxtors, en die dan mixen met de ata maxtors, of gaat dat problemen opleveren?
- Hoeveel geheugen is aanbevolen voor die RAID5 (256, 512)

Of hebben jullie nog hele andere goede tips? een hardware controller gaat niet want die zijn toch echt te duur... bedankt :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 10:39
raid 5 lijkt me software matig iets teveel om te berekenen voor een duron 600.
bij ons op het werk werken we met RAID 1 of RAID 1,0.. dat werkt heel goed...
( maar wij hebben top-end servers... ;) )
ik zou als ik jou was iig voor hardware matig gaan.
omdat die duron simpelweg te traag is voor softwarematig.

wat je kan doen is een redlijke sata controller kopen deze omflashen naar raid :P
koud kunstje, heel handig.... het zal niet top zijn... maar goed genoeg voor zon duronnetje

Even niets...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26
Voor een 100Mbit lijntje moet software RAID5 meer dan voldoende zijn (max ca. 10MB/s STR moet wel te doen zijn ja).

Het mixen van dezelfde soort disken maar met verschillende interfaces en zelfs controllers is voor software RAID geen enkel probleem :) En een Duron 600 moet dat allemaal wel trekken, ik bedoel, je hebt er nu vast geen 100% load op zitten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

thijs_cramer schreef op 02 oktober 2004 @ 22:42:
wat je kan doen is een redlijke sata controller kopen deze omflashen naar raid :P
koud kunstje, heel handig.... het zal niet top zijn... maar goed genoeg voor zon duronnetje
Firmware controllers vergen over het algemeen nét wat meer CPU power dan softwareRAID. Dat zou ik dus maar niet doen ;)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 10:39
BalusC schreef op 02 oktober 2004 @ 22:54:
[...]
Firmware controllers vergen over het algemeen nét wat meer CPU power dan softwareRAID. Dat zou ik dus maar niet doen ;)
heb hier zelf ook geen ervaring mee... ik weet alleen dat het kan.
maar als een sata controller zijn eigen bios en hw-chip heeft gaat dan nog de cpu load omhoog?

Even niets...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een Hardwarematige RAID controller is voorzien van een eigen I/O (XOR) processor, een eigen geheugenruimte en neemt alle taken op zich. Een Firmwarematige RAID controller heeft dit allemaal niet en maakt nog misbruik van de CPU/geheugen. Zie alsook de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden :)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 02-10-2004 23:05 ]

• the-hell
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-03 14:51
mooi, gelukkig niet te negatieve berichten ;) 100% load zit hij zeker niet op, hij shared nu files, zit op irc,iroffer, bittorrent server en binnenkort eggdrop ofzoiets.

Probleem is bij de huidige server dat alles ook dichtslipt bij te hoge transfers, denk dat dat te maken heeft met mijn realtek kaartjes, ik denk dat ik dan een 3com voor dat neem, misschien gigabit voor de toekomst en lekker voor mijn laptop :)

En als mijn CPU het niet trekt kan ik voor +/- 55 euro een 2000+ erin zetten, liefst natuurlijk niet... het gaat mij vooral om de hogere veiligheid boven de transfersnelheid.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 11:46
Erik999 schreef op 02 oktober 2004 @ 23:05:
Probleem is bij de huidige server dat alles ook dichtslipt bij te hoge transfers, denk dat dat te maken heeft met mijn realtek kaartjes, ik denk dat ik dan een 3com voor dat neem.
Probleem gevonden ;). Realtec nicjes kunnen niet een stabiele datastroom geven, vriend van mij met een amd64 heeft ook gewoon een vrij hoog cpu usage als hij data overpompt, en de snelheid wisselt tussen 25 ~ 75 %. Dus vrij onregelmatig. Mijn intel trekt gewoon een strakke lijn, met een laag cpu usage.
Pagina: 1