[3500A] device buffer zakt in...

Pagina: 1
Acties:

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb last van hickups tijdens het branden van DVD's met m'n NEC 3500A (Herrie's 2.17 fw).
Tijdens het branden (op 4x, met oa. Nero en DVDDecrypter) krijg ik om de exact 96 seconden last van een inzakkende device buffer. De memory buffer is dan nog steeds 100%.
Dit resulteert niet in een (prevented) buffer underrun, maar zorgt wel dat de snelheid even inzakt (naar 3.0x ongeveer) een paar seconden later zit de buffer weer vol en gaat het weer op volle snelheid.

De standaard tweakers trukendoos heb ik al opengetrokken:
- Alleen en master op een IDE kanaal.
- DMA staat aan, CPU gebruik is minimaal (paar procent).
- Een heel schoon XP systeem, met alleen brandsoftware.
- Alle drivers zijn uptodate (ook SP2 voor XP).
- Laatste versies van de brandsoftware.
- Er zijn geen vreemde processen in de taskmanager op het moment dat de buffer inzakt.
- Tijdens het lezen/verifyen van de DVD+R (die overigens altijd okee is) is de snelheid constant hoog, geen inzakkingen.
- M'n HD kan de toevoer makkelijk aan, daar zitten geen hickups (uitgebreid getest)
- De HD met de image is gedefragmenteerd

Heeft iemand nog suggesties om te proberen? Ik word een beetje gek van dit probleem :(

[aanvulling]
Op 4x branden gaat het exact om de 96 seconden.
Als ik 8x opgeef, brand hij een hele tijd op 4x, dan zakt de buffer even in, en daarna gaat ie op hogere snelheid (6.2x).. een paar inzakkingen later zit hij op 8.3x met branden.
Bij hogere snelheden zit er een kortere tijd tussen de inzakkingen. Dit lijkt een lineair verband.. teveel toeval voor mijn smaak.
Zijn er meer mensen die last hebben van dit probleempje? Of weten wat dit veroorzaakt?
Nogmaals, Nero en DVDDecrypter geven beide niet aan dat er buffer underruns zijn voorkomen..

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
Ik heb hetzelfde probleem.
Mijn advies: niet op letten, gewoon iets anders doen.
Filmpje kijken ofzo ;)

• QuarK
Nou, kijk... als meer (alle?) 3500A eigenaren hier last van hebben dan kan het horen bij de drive. Op het punt waarop de drive van snelheid veranderd (verhoogd) bijvoorbeeld.
Maar dan wil ik dat wel graag weten ;)

Verwijderd

Heb je het ook met andere schijfjes? Staat er wat in je Nero logfiles?

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De NEC 3500 kijkt voortdurend hoe hard hij kan gaan, en herkalibreert op bepaalde punten. Hij neemt af en toe een aanloopje en probeert dan op een hogere snelheid te komen. Veel moderne branders doen dat, al verschilt de strategie soms.
Belangrijk is hoe snel hij uiteindelijk de dvd brandt, en vooral, of het resultaat goed is. Op zich is het dus niets bijzonders, tenzij hij echt stilvalt of veel te lang over de dvd doet.

• QuarK
Ik heb alleen 4x Arita's om te testen, morgen ga ik een spindeltje 8x Platinums halen.

Het klinkt op zich wel logisch dat de brander continu bezig is met kalibratie tests... maar ik schrik toch als de device buffer inzakt..

Verwijderd

Tsja, als die schijfjes alleen betrouwbaar op 4x branden is dat ook niet zo gek. Je kunt je afvragen waarom je het risico op datacorruptie zou willen nemen als je beseft dat je fouten exponenteel toenemen bij een hogere schrijfsnelheid...

• QuarK
Nee, met die 4x discs zakt de device buffer ook regelmatig in.
Zie ook de OP.

Verwijderd

QuarK schreef op 03 oktober 2004 @ 14:16:
Ik heb alleen 4x Arita's om te testen, morgen ga ik een spindeltje 8x Platinums halen.
Offtopic, waar kan je die dvd's halen ?

Verwijderd

M4rt!: Check de Pricewatch eens ipv topickaping ;)

Platinum DVD+R 8x / Arita DVD+R 4x

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 04:09 ]

Pagina: 1