[TV-out] Gekke spikkels in overlay Radeon 7000

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 23:57
Ik heb een vreemd probleem in het beeld van de TV-out van mijn Radeon 7000. In de overlay, wanneer ik dus een filmpje kijk, verschijnen er allemaal vreemde spikkels, met name in de zwarte vlakken van het beeld. Het gekke is dat het alleen in het overlaybeeld gebeurt en ook wanneer ik het filmpje op pauze zet (de spikkels bewegen dan gewoon door).

Via troubleshooting de hardwareaccelleration een paar tandjes lager zetten lost het spikkels probleem op, maar dan verschijnt er om de paar seconden een vreemde streep in beeld :S Dat is dus geen oplossing.

Het gebeurt zowel bij DivX als XviD bestanden, dus ik ga er vanuit dat het geen codec probleem is.

Heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand kan zijn en, nog belangrijker, hoe ik het oplos?

omniscale.nl

Verwijderd

Normaal gesproken is dit het gevolg van te warme onderdelen. Mogelijk wordt de 'rage theater'-chip te warm. Wat zijn de temperaturen van je systeem? Draait de fan op je kaart nog goed?

• posttoast
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 00:53:
Normaal gesproken is dit het gevolg van te warme onderdelen. Mogelijk wordt de 'rage theater'-chip te warm. Wat zijn de temperaturen van je systeem? Draait de fan op je kaart nog goed?
In mijn kast is het meestal een graad of 30, de temperatuur van de kaart weet ik niet. Het is een vrij simpele PCI-kaart die ik naast mijn Radeon 9700 gebruik (ik gebruik de 7000 alleen voor de TV-out) en er zit geen actieve koeling op (zat er ook niet op). Zou dat het probleem zijn? En moet ik nu vooral stoppen de TV-out te gebruiken tot ik er een nieuwe koeling op heb geschroefd, of is de schade niet zo snel permanent?

Update: net even de boel opengeschroefd om er achter te komen dat de passieve koeling op de Saphire Radeon 7000 vastgeplakt zit. Ik durf hem niet los te trekken want volgens mij zit het vrij stevig. Bovendien is die videokaart met die koeling uit de fabriek gekomen, dus ik neem aan dat hij in principe moet voldoen.

Ik heb het net wel nog eens geprobeerd terwijl mijn PC open stond en dus lekker koel was (ik heb hem eerst even een half uur uit laten staan) en toen inderdaad: geen spikkels. Zou het nu gewoon een kwestie zijn van een betere koeling in mijn kast?

[ Voor 30% gewijzigd door posttoast op 03-10-2004 13:59 ]

omniscale.nl

Verwijderd

Mogelijk kun je met wat extra airflow het probleem oplossen. Voor onder een intake-fan en boven achter een outtake-fan.

• posttoast
Gaat zoiets of zoiets ook helpen?

omniscale.nl

Verwijderd

Wat is het verschil tussen die 2? Het zal waarschijnlijk wel helpen, maar ze maken nogal wat geluid. Ben persoonlijk meer een voorstander van casefans, die je hele systeem van koele lucht voorzien. Die heb je in veel varianten, zowel superkrachtig als ook superstille. Je kan ook aan de zijkant ter hoogte van je 7000 een casefan in de zijkant zetten.

Verwijderd

Speel je film eens af met windows media player classic?

Ik heb dat probleem ook, maar t is weg als ik de classic wmp gebruik :P

Edit: ik kan me herinneren dat t bij mij gekomen is door fastwrites aan te zetten .

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 03:29 ]

• posttoast
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 00:43:
Wat is het verschil tussen die 2? Het zal waarschijnlijk wel helpen, maar ze maken nogal wat geluid. Ben persoonlijk meer een voorstander van casefans, die je hele systeem van koele lucht voorzien. Die heb je in veel varianten, zowel superkrachtig als ook superstille. Je kan ook aan de zijkant ter hoogte van je 7000 een casefan in de zijkant zetten.
Het verschil is dat de één net iets groter is dan de ander geloof ik. Ik ga vanmiddag wel even in de winkel kijken wat de precieze verschillen zijn. Een extra casefan kan misschien ook gen kwaad, alleen aan de zijkant gaat niet lukken (tenzij ik in mijn kast ga zagen, maar daar heb ik niet zoveel zin in laat staan tijd voor :) ). Het wordt dus een casefan aan de achterkant, nu alleen nog even uitzoeken welke.
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 03:28:
Speel je film eens af met windows media player classic?

Ik heb dat probleem ook, maar t is weg als ik de classic wmp gebruik :P

Edit: ik kan me herinneren dat t bij mij gekomen is door fastwrites aan te zetten .
Met Media Player Classic heb ik het nog niet geprobeerd, ik gebruik nu BSPlayer. Zal dat straks, als mijn PC weer een beetje is opgewarmd, eens proberen. Die fastwrites waar je het over hebt zeggen mij niets, ik heb ze dus ook niet aangezet denk ik. Hoe zet ik ze uit?

omniscale.nl

• posttoast
Ik heb wat maatregelen genomen om mijn kast wat beter te koelen: rounded kabels en wat extra ventilatoren. Het lijkt erop dat het probleem hiermee is opgelost :) .

omniscale.nl

Pagina: 1