Toon posts:

[DIY vragen]heb 2 woofers, heb veel boem! nodig hoe te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 JBL's control 1extreme waar nou niet egt veel boem uit komt wel goede bass maar geen harde boem! en dat wil ik juist graag toen zag ik op zolder nog 2 oude woofers met 2 3way crossover's liggen en ik dacht mischien kan ik er nog wat van maken dus ik sluit het aan op mijn versterker via de 3way crossover krijg ik wel alle lagen tonen en stemmen en de hele zooi maar ik krijg er niet egt alleen de boem! uit.

ik wil dus van die 2 woofers iets maken waar eigelijk de stemmen en muziek enzo weg valt en waar alleen de boem! van de beat uit komt.

ik heb vrij weinig verstand van audio en dat soort dingen maar ik ben verslaafd aan rotzooien met electronica en ik wil graag leren.
zou iemand me een link of een plan een idee of een manier willen geven om van die 2 woofer een soort boem box te maken?

mischien wordt dit topic meteen gesloten dat hoop ik niet ik probeer het tog.

dit is 1 van de 2 identieke woofers met specs:

Afbeeldingslocatie: http://img35.exs.cx/img35/1473/woofer.jpg

-25cm
-voice 8 ohm
-input 25w

dit is 1 van de 2 identieke 3way crossover's met specs:

Afbeeldingslocatie: http://img8.exs.cx/img8/5263/crossover.jpg

-impendance 8 ohms
-max. capacity 50 watts
-800 hz
-4.5 khz

Verwijderd

zoek allereerst wat meer specs over die woofer op, downlaod winisd (gratis) en voer die gegevens daar in en kijk wat voor kast je er bij moet maken.

Verwijderd

ik heb een willekeurige speaker 10 inch diameter in een gesloten kist gebouwed 37x37x65 cm. en daar een crosover voor gezet en dat hangt aan een versterker (180 watt). dat hele zooitje word aangestuurd door mijn HT reciever dat dreunt en knalt echt behoorlijk.
het is als aan vulling op mijn full range boxen vult mijn speakers aan hij krijgt alles voor zijn kiezen onder de 80 hz.

kortom een geslaag low buget project.

in jouw geval zou ik de woofers dus in een stevige houten kast bouwen. zorgen dat deze goed lucht dicht is en een deel gevuld met iets van stuffing. dan moet het wel lekker dreunen :P

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Hoe oud zijn deze dingen? 25w belastbaarheid is niet veel voor een 10" driver, een jaar of 20 geleden was het echter vrij normaal :P Verwacht dus maar niet teveel laag van deze dingen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
ja die woofers zijn zeker 20 jaar oud.

ik heb winisd maar ik kan er niet mee werken heb er te weinig verstand van.

is er nog iets anders hoe ik aan een harde boem kom voor niet meer dan late we zegge 70 80 euro een subwoofer geeft meer echte bass ik wil echte boem! niet echt profecioneel mooie bass.

ik heb hier zeer weinig verstand van en in een winkel meestal nog minder dus?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Ik kan het niet goed opmaken uit je topicstart: Had je ze al eens ingebouwd in een kast, of heb je ze zo, zonder kast geprobeerd?

• MM
  • Niet online

MM

Schrijf echte bas dan maar op je maag met zulke oude speakers, je kunt beter nieuwe kopen die wel voor het echte werk geschikt zijn. Een populaire speaker op dit forum is de raveland ax1010, deze kost iets meer dan 50 euro geloof ik en kan in z'n eentje (ook 25cm doorsnee) meer herrie maken dan die 2 oude speakers van jou samen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 02 oktober 2004 @ 23:47:
Schrijf echte bas dan maar op je maag met zulke oude speakers, je kunt beter nieuwe kopen die wel voor het echte werk geschikt zijn. Een populaire speaker op dit forum is de raveland ax1010, deze kost iets meer dan 50 euro geloof ik en kan in z'n eentje (ook 25cm doorsnee) meer herrie maken dan die 2 oude speakers van jou samen.
dat geld heb ik er wel voor over maar ik zou niet wete wat is zou moete bouwe?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 00:00:
dat geld heb ik er wel voor over maar ik zou niet wete wat is zou moete bouwe?
Dit soort speakers zijn altijd wel in duitse zelfbouw bladen in een sub toegepast.
(bijvoorbeeld de zebulon sub). Dus daar is wel de nodige info over te krijgen (desnoods door in dit topic even te vragen.

Strassacker

Bepaal eerst even goed voor jezelf wat je wilt:
Budget (actieve sub is veel duurder)
Maximale afmetingen
moeilijkheidsgraad

etc :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:47
Doet me nogal hard denken aan je vorige topic. Het is heel simpel: 70 EUR is té weinig voor een subwoofer.

Wat je eventueel kan doen, is de 2 woofers die je daar hebt in een gesloten kast van zo'n 80 liter stoppen, en op zo'n XXL subwooferamp aansluiten (55 EUR dacht ik). Het filter zit in de XXL amp zelf, en zo wordt je eindversterker ook minder belast.

Als je later dan nog wat budget kan vrijmaken, kan je een nieuwe woofer kopen, een kast simuleren, en de XXL-amp met die woofer hergebruiken.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op 02 oktober 2004 @ 23:47:
Schrijf echte bas dan maar op je maag met zulke oude speakers
lol :+

"Echte" bass voel je in je maag (volgens sommigen), maar kun je idd met deze dingen op je buik schrijven :*)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MM
  • Niet online

MM

Ik zou toch een pen gebruiken want met deze woofers gaat het echt niet lukken ;)
ik hou gewoon van flauwe woordspelingen :P

Verwijderd

Bij mij in de buurt is een winkeltje 'televersum' waar ze verschillende speakertjes kunnen leveren die best aardig kunnen beuken. :P
Ze leveren de speakertjes achter de volgende link.

OK ik weet dat de budget 'PA's van dit merk ruk zijn, maar er zittenbest grappige speakertjes bij voor dit soort doeleinden.

Mijn advies; koop 2 vergelijkbare woofertjes (of van conrad ofzo), duw ze in een kastje waar ze zich lekker in voelen, tune ze rond de 50Hz en stuur ze aan met een XXL die je via barry besteld. Hij hoeft niet super diep te klinken van wat ik uit de posts van de ts uitmaak, maar moet alleen maar flink bonken ;)

Tja.. ieder zijn smaak he :P

• MM
  • Niet online

MM

Een sub tunen op 50hz, dat eliminteert automatisch de tonen onder de 40hz, niet handig voor een sub. Het is dan nog beter om relatief iets te laag te tunen maar je wilt gewoon wel wat lage tonen anders kun je beter géén sub bouwen.

Pagina: 1