Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] DS1820 temp regeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Ik heb na wat lezen en experimenteren met de printerpoort en beetje seriele poort de ds18s20 besteld.
Maar het lijkt me toch iets ingewikkelder dan ik verwachte. Ik begrijp dat ik ook een adapter moet maken voor ik het ding kan aansluiten op mijn compoort. Lpt poort is ook goed. Ik las het stukje over tlog aan daar wordt hij rechtsteeks aangesloten. Ik heb hem geprobeerd in dos maar hij kon de sensor niet vinden. Ik heb trouwens wel de 18s20 msschien dat dat wat uitmaakte. Zou het in xp ook mogelijk zijn om dit zonder adapter te doen? Ik heb voor de rs232 poort wel een schema gevonden maar ik snap niet helemaal de werking. Waarom zitten die 2 zener diodes er in? en zijn de waardes zeer kritiek? Of kan het ook anders op de com poort? Ik heb wel diodes maar net niet die en ik heb net een bestelling conrad gedaan dus ik hoop dat het anders kan. LPT poort bijvoorbeeld?
Afbeeldingslocatie: http://lena.franken.de/hardware/schaltung_600_341.gif

Verwijderd

Neem deze eens door, staat veel info in om je op weg te helpen: [rml][ HowTo] Thermometer aan de parallelle poort[/rml]

Over de diodes: niet de juiste gebruiken zorgt ervoor dat de sensor niet genoeg (of teveel) voedingspanning krijgt en/of het datasignaal niet herkenbaar is.

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Alleen jammer dat dat topic een beetje achterhaald is. Heb het ook gemaakt en heb het aan de praat gekregen met de adapter voor de com poort.

Die adapter is trouwens een DS9097E en samen met de DS18B20 als sensors heb ik het in gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://scout.kvz.tudelft.nl/joris/temp/images/IMGP1776.jpg

(meer foto's)

Heb helaas niet zoveel kaas gegeten van electronica om te kunnen inschatten wat die diodes doen ... (is toch iets van electriciteit een kant op?). Maar met het prog iButton-TMEX van dallas kun je met xp heel makkelijk testen of de thermometers werken. Met linux heb ik het nog niet helemaal goed aan de praat gekregen. Op een compu is het me wel gelukt op een andere niet en weet nu niet wat ik precies heb gedaan ....

Digitemp staat een uitleg van het geheel maar zelf vond ik deze site ook erg makkelijk. (zie ook laatste post van temp how-to)

Lijkt me trouwens niet echt een probleem dit op je lpt-poort aan te sluiten, het gaat toch alleen om het uitlezen van een paar lijnen. Moet je wel een eigen prog schrijven en je hebt nog steeds een adapter nodig. Tegenwordig moet het ook via de usb kunnen maar daar heb ik nog geen schemas van gezien.

[ Voor 17% gewijzigd door Scout77 op 05-10-2004 14:19 ]

Lekker belangrijk

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu die adapter gebruikt werkt prima met bestaande software op de seriele poort. Ik wil heel graag zelf een progje maken in VB heeft iemand een source of iets wat me opweg kan helpen want ik ben al heeel lang aan het zoeken maar ik niks vinden voor VB en die sensor op de ser. poort. Mag ook een uitleg zijn want ik wil het graag begrijpen maar kan niet een begin krijgen om met de sensor te communiceren..

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Staat in de datasheet http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS18S20.pdf maarja .. hoe je dat dan pcies uitleest weet ik ook niet.
Ben jij misschien dezelfde persoon als op curcuits online?

Lekker belangrijk

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Wat wel een beetje slordig is van dat schema is dat er zomaar vanuit wordt gegaan van de maximale stroom die de seriele poort kan leveren (zo'n 20 mA bij mijn pc).
Ik zou em toch liever gebufferd zien met een transistor oid.
Schottky diode is wel belangrijk, die zijn een stuk sneller dan gewone diodes.

[ Voor 17% gewijzigd door bobo1on1 op 25-10-2004 16:09 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1