Toon posts:

Instabiliteit Abit KV8 Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste

Ik beschik hier over een athlon 64 2800+ op een abit kv8 pro moederbord. Verder heb ik nog Apacer 3200 ddr-geheugen en een Sapphire Radeon 9800 pro. Ook heb ik een sata Maxtor dm9.

De problemen die ik ermee heb worden als maar raadselachtiger. Pc loopt gemakkelijk vast, en altijd op een verschillende manier (freeze, bsod, spontane reboot, ...). SP2 NIET installeren was alvast een stap in de goeie richting. Bij SP2 had ik namelijk bijkomende problemen, het wisselbestand dat spontaan gemakkelijk een halve gig tot een gig steeg en niet meer afnam ook de sound on board kon ik met geen enkele driver (van Abit-site/cd, realteksite) aan de praat krijgen zonder bsod en spontane reboots. Dit is dus nu opgelost.

Nu ik terug geluid heb en dat wisselbestandsprobleem is opgelost, blijven andere problemen zoals dat vastlopen aanhouden. De oorzaak ben ik bij de hardware gaan zoeken. Zo heb ik al een andere graka (Geforce Ti4200 8x van MSI) getest, ook al een ander moederbord (een identiek) en al ander geheugen (ook identiek), maar geen enkele verbetering. Ondertussen heb ik allerhande drivers geprobeerd incl een aantal formats en reïnstalls van Windows, maar de instabiliteit blijft bestaan. Ook het installeren van de AMD Athlon 64-driver bood geen oplossing.

Een voorbeeld: na uiteindelijk 3dmark03 en 3dmark01se geïnstalleerd te hebben (na een aantal freezes tijdens de installatie) probeerde ik de benchmark te draaien. Bij 03 crasht em tijdens het laden en bij 01 tijdens de eerste test. Het viel me ook op dat bij veel installaties van programma's ik freezes kreeg.

Wat kan een oorzaak zijn? Het enige wat ik dus nog niet getest heb, is een andere processor. Moet ik daar de oorzaak gaan zoeken?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Verwijderd

Wat zijn je voltage lijnen? Welke voeding heb je? Hoe warm word de CPU?

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:36
Wat zijn je temperaturen? Voordat ik m'n systeem Athlon64 3000+/Asus K8n volledig gesloten had liep m'n systeem ook continue vast. Nadat ik erachter kwam dat alles wel errug warm werd heb ik een zijpaneel eraf gehaald en dat scheelde maar liefst 18 graden (45 ipv 63). Ik draaide alles zonder casefan dus dat ding heeft wel nut

Verwijderd

Topicstarter
heb juist nagekeken.

voltagelijnen zijn geen probleem. En met Qfan (of zoiets, in ieder geval hetgene dat de cpucooler lager doet draaien wanneer de proc idle is) aan 49°. De voeding zat bij kast bijgeleverd. Namelijk een Chieftec 300 watt.

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk weet ik niet wat de grafische kaart enz meer verbruikt bij het initiallizeren en opstarten van 3DMark. Idle zijn de voltages enorm stabiel en goed.

Is er een manier om te loggen wat de voltages zijn bij bijvoorbeeld het opstarten van een grafische zwaar programma/benchmark?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Probeer eens een cmos clear dat kan ook welles schelen
en ff een domme vraag alle drivers er goed op staan?

1.en anders ander geheugen er in (als je die niet heb probeer deze ff te lenen)
of een andere geheugen bank slot 1 of 2, (zit nu in slot 0 neem ik aan) dat hielp bij andere ook.
2. andere voeding
3.andere cpu om ff uit te sluiten of het aan de cpu ligt of mb.
maar ik weet niet of je dat kan lenen.

veel suc6 er mee

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik ga nu eerst de voeding vervangen (had ik nog nie gedaan), processor heb ik geen andere tot men beschikking. Al de rest heb ik al uitgetest met andere onderdelen.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

heb je ook al een andere geheugen slot gebruikt bevoorbeeld slot 2 of slot 1 in plaats van slot 0

Verwijderd

Topicstarter
Ander geheugenslot heb ik juist getest, maar helaas zonder resultaat.

Nu de voeding nog

Verwijderd

Topicstarter
heb juist een andere voeding (een chieftec van 360watt van mijn pc erop aangesloten) en ik ondervindt dezelfde probemen.

Nog enige tips? Of toevallig iemand met gelijkaardige problemen?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik verdenk het moederbord er van, ik had er ook een besteld maar die was zo dood als een pier toen hij aan kwam.

je kan niet ff wat lenen om het een en het ander uit te sluiten?
ik kan het niet met zekerheid zeggen maar ik zou het raar vinden als het niet aan het moederbord ligt.

als je uit nijmegen komt mag je je cpu wel ff bij mij komen testen en je geheugen.

veel suc6

edit/
ik zie het al je komt uit beerse (belgie)

[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 03-10-2004 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses voor de lange pauze, maar ben eruit geraakt.

De oorzaak lag effectief aan de processor. Alle andere onderdelen had ik al getest, moederbord is zelfs onder garantie al vervangen, omdat ik eerst dacht dat het daaraan lag en een geheugenreepje ook. Ik gebruik hetzelfde type van Apacer pc3200 in nog een pc.

Ik ben erachter gekomen op een heel simpele manier. Elke keer de pc vastliep, kwam er op het display van het moederbord zelf de foutcode 69. Dus ik handleiding van moederbord erbij gepakt en gevonden dat deze code stond voor "initializeren van het L2-cachegeheugen". Dus heb direct, om zeker te zijn, met Sisoft Sandra een cache-en geheugenbenchmark gedraaid. En daar liep em al gelijk vast toen ik op vernieuwen klikte.

Heb dus daarstraks een nieuwe gaan halen onder garantie en ineens opgelegd voor een 3000+ en nu werkt em schitterend.

Toch hard bedankt voor jullie raad. En Nijmegen was voor mij idd wat ver geweest.
Pagina: 1