Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

~36V uit pc-voeding trekken?

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik had voor de gein bij electronica online voor een tientje een 17cm Papst fan gekocht (vario pro 6448 / 19), lekkur groot :)

alleen is dat ding rated op 48V (36-72V 17W)

ik heb geprobeerd 'm aan de 12V te hangen maar dan doet ie helaas helemaal niets (ook niet als ik 'm met de hand op gang breng)

bestaan er ook spanningsverdrie/vierdubbelaars schema's oid zodat ik die fan ev. gewoon aan m'n pc voeding kan laten draaien zeg maar?

spanningsverdubbelaars heb ik al wel wat gezien maar is niet genoeg denk ik, de -12V lijn van de voeding gebruiken lijkt me ook niet echt verstandig (en dan heb je wederom alleen 24 volt)

www.nintendocasemods.com

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:44 ]

Verwijderd

waarom koop je dan niet gewoon een 220v fan?
die zijn er ook in normale maten, kun je gewoon een stekker aan solderen/zetten en inpluggen :P

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
jaaa okay maar als je zo'n dikke papst voor een tientje kan krijgen is het natuurlijk moeilijk te weerstaan 'm zomaar te laten liggen natuurlijk :)

ik ging er ook wel vanuit dat ie op 12V wel iets zou doen maar dat valt dus tegen helaas

je hebt wel schema's voor spanningsverdubbelaars enzo, dan moet er toch wel wat te maken zijn lijkt mij? (ben helaas geen echte electronica-hero)

www.nintendocasemods.com

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Een trafotje is misschien dan de oplossing?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Pietjuh schreef op 02 oktober 2004 @ 17:13:
Een trafotje is misschien dan de oplossing?
Hoe wil je die inzetten?

Trafo + diodebrug + een dikke elco zou in theorie voldoende moeten zijn om van 230 Volt AC naar 48 Volt DC te gaan.

* Atlas ff schema zoeken gaat :Y)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Pietjuh
  • Laatst online: 19-11 21:07
Ik dacht meer aan van 12 volt > 36 volt, lekker ampere's trekken ;)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Pietjuh schreef op 02 oktober 2004 @ 17:16:
Ik dacht meer aan van 12 volt > 36 volt, lekker ampere's trekken ;)
FYI: Trafo's werken toch echt maar op AC hoor ;)
Dus dan zal je eerst die 12 volt moeten omzetten naar AC,, dat optrafo-en, en dan die 48 (oid) Volt weer moeten gelijkrichten :P

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het kan wel... zoek maar eens op zogenaamde boostconverters. Ik vraag me echter af of je dat als leek even snel inelkaar kan zetten. Misschien zijn er geintegreerde ictjes voor, though.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 08:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Kan je niet gewoon 3 molexjes serieëel verbinden, zoels je ook met batterijen doet?
Afaik moet dat gewoon goedgaan, doordat je de molex als voedingsbron kan zien.
Of je voeding hier blij van wordt weet ik niet, maar het is een idee.

Dus de + van molex 1 aand de - van molex 2 en de + van molex 2 aan de - van molex 3 en dan de - van 1 en de + van 3 aan je koeler hangen.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Atlas
  • Niet online

Atlas

nhimf schreef op 02 oktober 2004 @ 18:00:
Kan je niet gewoon 3 molexjes serieëel verbinden, zoels je ook met batterijen doet?
Afaik moet dat gewoon goedgaan, doordat je de molex als voedingsbron kan zien.
Of je voeding hier blij van wordt weet ik niet, maar het is een idee.

Dus de + van molex 1 aand de - van molex 2 en de + van molex 2 aan de - van molex 3 en dan de - van 1 en de + van 3 aan je koeler hangen.
Aangezien de draden samen komen in 1 punt in de voeding lijkt me dit geen goed plan :X

plus + min = kortsluiting he ;)

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 08:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Atlas schreef op 02 oktober 2004 @ 18:02:
[...]

Aangezien de draden samen komen in 1 punt in de voeidng lijkt me dit geen goed plan :X

plus + min = kortsluiting he ;)
was ik al bang voor hehe, dus dan is de enigste oplossing een 12v naar 36 travo of losse voeding. (ja dan moet je, zoals hierboven gezegd, eerst omvormen en dan weer gelijkrichten, maar het kan :P)
Losse adapter is het makkelijkste dan.

[ Voor 19% gewijzigd door nhimf op 02-10-2004 18:05 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Heb je niet een oude printervoeding of zo iets liggen. Die dingen leveren meestal ook wel een redelijk hoog voltage.
Anders eens kijken de dump of bij de gemeente in de gedumpte electronica bak.
Denk dat dat de makkelijkste oplossing is en kost je waarschijnlijk ook niet al te veel.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Sprite_tm schreef op 02 oktober 2004 @ 17:52:
Het kan wel... zoek maar eens op zogenaamde boostconverters. Ik vraag me echter af of je dat als leek even snel inelkaar kan zetten. Misschien zijn er geintegreerde ictjes voor, though.
jup, die zijn er zeker ... national heeft er een paar erg mooie

Repareren doe je zo.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44

_Ernst_

Mark It Zero!

SchietSchijf schreef op 02 oktober 2004 @ 16:40:
Als ik jou was zou ik die fan inruilen voor een wat lager-voltige, of een apart voedinkje in je pc voeding solderen (aan de 230v ingang) die het voltage wat je nodig hebt levert. :)

Meer dan 12 volt uit je pc voeding is volgens mij onmogelijk. (hoewel, mischien -5 en +12 gebruiken heb je er 17, maar is wat belabberde oplossing imo. ivm dat je extra draden in je voeding moet gaan solderen)
Van 12 volt naar 36 (of welk ander voltage dan ook) is zeker wel mogelijk, dat kun je met een stepup convertor doen :)

Maar in dit geval lijkt mij een simpel trafotje met brugcel gemakkelijker.
Je neemt een trafo die de gewenste uitgangsspanning levert en hang daar een bruggelijkrichter aan (4 diodes). Een afvlak condensator is niet nodig omdat een fannetje ook prima overweg kan met een niet afgevlakte spanning :)

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42520/full.jpg
B1 - B4 kun je kant en klaar kopen als bruggelijk richter, neem er een die ruim de gewenste stroom en spanning kan hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door _Ernst_ op 02-10-2004 18:35 ]

Last.fm

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
@_Ernst_

Ik zou er wel een elcotje voorduwen, de fan kan het zeker aan, maar kan misschien irritant gaan zoemen, en zo duur zijn die ook weer niet...

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

SA007 schreef op 02 oktober 2004 @ 19:06:
@_Ernst_

Ik zou er wel een elcotje voorduwen, de fan kan het zeker aan, maar kan misschien irritant gaan zoemen, en zo duur zijn die ook weer niet...
nee klopt, duur zijn ze niet, maar dan moet je de spanning van de trafo ook iets aanpassen, want met een bufferelko word de uitgangsspanning √2 x hoger (bij een 36 volts trafo word dat dus een uitgangs spanning van onbelast 50 volt).
Maar dat is in dit geval niet erg vanwege het grote spanningsbereik van de fan, dus kan idd gewoon :)

[ Voor 8% gewijzigd door _Ernst_ op 02-10-2004 19:37 ]

Last.fm

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
wat voor trafo moet ik dan hebben? (en waar koop je zoiets?) ik woon vlakbij www.okaphone.nl maar daar hebben ze volgens mij niet echt iets waar ik wat aan heb of wel?

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Vragen zijn hele aardige mensen (tenminste via mail) :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 20:08 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Een trafo 230V/30V of 230V/2x15V 25VA, brugcel er achter B80C1500 met elco 470U/63 en dan kom je uit op z'n 41V voor je fan. Bij gebruik van een 2x18V trafo kom je op z'n 50V uit. Het zal voor rond de 15 euro aan materiaal zijn.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
bedoel je soms zoiets als artikelnr. 518574 bij www.conrad.nl ?

wat houdt 2x30V in en wat is VA?

www.nintendocasemods.com

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Digital-DNA schreef op 03 oktober 2004 @ 19:30:
bedoel je soms zoiets als artikelnr. 518574 bij www.conrad.nl ?

wat houdt 2x30V in en wat is VA?
Dat zou idd een geschikte trafo zijn. Die heeft 2 wikkelingen die onafhankelijk van elkaar 30 volt kunnen leveren bij 0,5 ampere. Deze 2 wikkelingen moet je paralel aan elkaar schakelen zodat er 30 volt bij 1 ampere kan worden gelevert.

VA betekend VoltAmpere wat ongeveer het zelfde betekend als Watt. Alleen word het vermogen van een trafo uitgedrukt in VA omdat hij altijd iets meer stroom verbruikt dan dat je er uit kunt halen vanwege verliezen in de trafo. Dus een trafo van 30 VA kan kan dus een vermogen van 30 watt leveren.

Last.fm

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

http://www1.nl.conrad.com...L&p_init_ipc=X&~cookies=1

Is dit wat [gehele link effe kopieeren en plakken] ?

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Conrad laat direct linken niet toe, ik krijg een winkelwagenfout
Wat is het artikel nummer en wat is het?

Last.fm

Verwijderd

_Ernst_ schreef op 02 oktober 2004 @ 19:33:
[...]

nee klopt, duur zijn ze niet, maar dan moet je de spanning van de trafo ook iets aanpassen, want met een bufferelko word de uitgangsspanning √2 x hoger (bij een 36 volts trafo word dat dus een uitgangs spanning van onbelast 50 volt).
Maar dat is in dit geval niet erg vanwege het grote spanningsbereik van de fan, dus kan idd gewoon :)
euhm...... lieverd.... je stopt 36 volt in een elco en jij haalt er 50 volt uit... erg knap als je dat voor elkaar krijgt

nee 30 volt gelijkrichten geeft meer spanning omdat je een effectievere stroom hebt... het gelijkrichten van de sinus dus.. iets van 40 volt... wat weer een dikke 6 volt in kan storten omdat het een onbelaste meting is
dus onder werkspanning zal hij iets van 32 volt leveren

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 22:20:
[...]

euhm...... lieverd.... je stopt 36 volt in een elco en jij haalt er 50 volt uit... erg knap als je dat voor elkaar krijgt

nee 30 volt gelijkrichten geeft meer spanning omdat je een effectievere stroom hebt... het gelijkrichten van de sinus dus.. iets van 40 volt... wat weer een dikke 6 volt in kan storten omdat het een onbelaste meting is
dus onder werkspanning zal hij iets van 32 volt leveren
Ligt er maar helemaal aan hoe groot die elko is, hoe groter hoe dichter de belaste spanning bij de Vtop van de sinus komt te liggen :)

en hebben we het nou over een 30 volts trafo of eentje van 36 volt?

[ Voor 18% gewijzigd door _Ernst_ op 03-10-2004 22:29 ]

Last.fm

Verwijderd

_Ernst_ schreef op 03 oktober 2004 @ 22:28:
[...]

Ligt er maar helemaal aan hoe groot die elko is, hoe groter hoe dichter de belaste spanning bij de Vtop van de sinus komt te liggen :)

en hebben we het nou over een 30 volts trafo of eentje van 36 volt?
dus jij wilt een ...... moah zeg eens wat 10.000 uf 16 van pakembeet 9 eurie gaan gebruiken.... dan zit je al heel dicht in de buurt van een ready made adapter

en ja.... maar vergeet neit dat je basis toch nog steeds je 50hz blijft.... of je moet de boel laten osscileren om weer een dichtere sinus te krijgen....maar dat gaan we dit ventje niet aan doen :P

daar gaat ie never nooit uitkomen :P

Verwijderd

Feitelijk heb je een schakelende DC-DC convertor nodig om de spanning te verhogen, en daar komt best wat bij kijken.
Eenvoudigste oplossing voor de echte durfals:
Kijk in je ATX voeding waar de + of - 12 Volt vandaan komt.
Door zelf enkele wikkelingen bij te leggen + diode + elco heb je gewoon een extra 36 of 48 Volt uitgang.

[ Voor 192% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 22:46 ]

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

fidel dacht altijd dat er ook een -12 V op een voeding zat

als dat zo is heb je toch 24 V (+12V en de -12V)
misschien dattie het daar wel op doet

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 22:34:
[...]

dus jij wilt een ...... moah zeg eens wat 10.000 uf 16 van pakembeet 9 eurie gaan gebruiken.... dan zit je al heel dicht in de buurt van een ready made adapter

en ja.... maar vergeet neit dat je basis toch nog steeds je 50hz blijft.... of je moet de boel laten osscileren om weer een dichtere sinus te krijgen....maar dat gaan we dit ventje niet aan doen :P

daar gaat ie never nooit uitkomen :P
een grote condensator gebruiken is hier idd niet echt nuttig, een 36 volt trafo met een 470uF 63 volt bufferelko is hier goed. Het maakt hier overigens niet zo heel veel uit vanwege het grote spanningsbereik van die papst fan :)
moah zeg eens wat 10.000 uf 16 van pakembeet 9 eurie
Ik neem aan dat die 16 op het voltage slaat? ik zou er toch een van 63 volt pakken ;) (eentje van 16 volt geeft wel rlxte effecten op 50 volt btw :P)
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 22:48:
zolang je onder de 1000 uf blijft iig wel... daarna hebben ze een ontluchtings gaatje... meteen het hele effect verneukt :P
Maar dan stinkt het tenminste nog :X

[ Voor 17% gewijzigd door _Ernst_ op 03-10-2004 23:08 ]

Last.fm

Verwijderd

_Ernst_ schreef op 03 oktober 2004 @ 22:46:
[...]

een grote condensator gebruiken is hier idd niet echt nuttig, een 36 volt trafo met een 470uF 63 volt bufferelko is hier goed. Het maakt hier overigens niet zo heel veel uit vanwege het grote spanningsbereik van die papst fan :)

[...]

Ik neem aan dat die 16 op het voltage slaat? ik zou er toch een van 63 volt pakken ;)
owja :P
oeps :P

zolang je onder de 1000 uf blijft iig wel... daarna hebben ze een ontluchtings gaatje... meteen het hele effect verneukt :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 22:58 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 08:31
Een HP deskjet 500 heeft een 40 volt voeding, even naar de kringloop??

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Fidel schreef op 03 oktober 2004 @ 22:42:
fidel dacht altijd dat er ook een -12 V op een voeding zat

als dat zo is heb je toch 24 V (+12V en de -12V)
misschien dattie het daar wel op doet
jaa daar heb ik nog steeds vraagtekens bij...
ik heb een fax cfl, met een groene kleur. deze heeft ook 24V nodig. maar hij werkt niet op de pc voeding zoals op bovenstaade manier. de draadjes verbinden met de gele en de zwart werkt gewoon niet |:(

nu heb ik hem op een losse adapter staan met een schakelaar, maar ik er ben er nog niet tevreden over. het liefst heb ik hem op de pc-voeding en wanneer de pc aangaat, die lamp ook aangaat.

heeft iemand mischien een id hoe of wat ik er aan kan doen??

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 14:51

FastBunny

Give it the Works !

willy1986 schreef op 04 oktober 2004 @ 11:24:
[...]

ik heb een fax cfl, met een groene kleur. deze heeft ook 24V nodig. maar hij werkt niet op de pc voeding zoals op bovenstaade manier. de draadjes verbinden met de gele en de zwart werkt gewoon niet |:(

nu heb ik hem op een losse adapter staan met een schakelaar, maar ik er ben er nog niet tevreden over. het liefst heb ik hem op de pc-voeding en wanneer de pc aangaat, die lamp ook aangaat.

Een molex heeft toch alleen maar +12 0 0 +5

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

willy1986 schreef op 04 oktober 2004 @ 11:24:
[...]

-12 volt kun je niet uit een molex halen, die heeft alleen maar +12 +5 en ground (zwart)
-12 volt is blauw en zit in de atx stekker, daar zou je hem uit af kunnen takken.
Tussen een gele en een blauwe draad zou dus eigenlijk 24 volt te meten zijn, maar weet niet zeker of dat ook zo is.

Edit:
Heb het ff nagemeten en ik krijg er idd 24 volt uit. Let alleen wel op hoeveel stroom je eruit trekt want zoveel kan de -12 volt lijn niet leveren, dacht 1 ampere ofzo (ligt eraan welke voeding je hebt)

[ Voor 11% gewijzigd door _Ernst_ op 04-10-2004 13:58 ]

Last.fm

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
_Ernst_ schreef op 04 oktober 2004 @ 13:50:
[...]

-12 volt kun je niet uit een molex halen, die heeft alleen maar +12 +5 en ground (zwart)
-12 volt is blauw en zit in de atx stekker, daar zou je hem uit af kunnen takken.
Tussen een gele en een blauwe draad zou dus eigenlijk 24 volt te meten zijn, maar weet niet zeker of dat ook zo is.

Edit:
Heb het ff nagemeten en ik krijg er idd 24 volt uit. Let alleen wel op hoeveel stroom je eruit trekt want zoveel kan de -12 volt lijn niet leveren, dacht 1 ampere ofzo (ligt eraan welke voeding je hebt)
ok, het werkt! geweldig! geeft echt mooi effect onder mijn beeldscherm. ik heb hem aangesloten met een schakelaar(vond ik wel handig als k wil slapen)

het betreft deze print met ledjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.bbq-maarssen.nl/salouwc/lcdfotoos/8.jpg

dat ding komt uit een fax apperaat. daar heb ik ook een lcd uitgehaald, die ik al heb aangesloten aan mijn lpt stekker, maar ik krijg er alleen 2 rijen blokjes op.

hulp gevraagd! http://gathering.tweakers...message/21802941#21802941

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Ik heb nog wel een pc-voedinkje over die ik wel ff kan gebruiken om 'm los op aan te sluiten, dan tap ik daar de -12 wel ff af (0,8A lijkt me opzich wel genoeg)

Fan verbruikt 17W bij 48V dus 0,35A trekt ie dus toch?

een voeding heeft toch een minimale belasting nodig, is dat voor alle lijnen gecombineerd of moeten de 3,3 5 en 12 ieder voorzich een apparte belasting hebben? (heb dan wel probleempje, maar ik ga het zoiezo ff proberen zometeen)

trouwens de -12 wordt toch eigenlijk niet gebruikt, of tenminste alleen maar bij de printerpoort oid?

trouwens heeft helaas mijn HP printer maar een adapter van 18V (en geen 40)

www.nintendocasemods.com

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
jaja net even op 24V geprobeerd met m'n ouwe voeding en hij begon aldra te draaien!

best wel koel, begon eerst zachtjes maar deed er ongeveer een minuut over om de volle snelheid te bereiken, dat is vast de bedoeling omdat ie anders zo'n plotselinge schok te verduren zou krijgen als je 'm bv op 70V zou zetten

deze fan is dus niet echt geschikt voor lage snelheden, tenzij je misschien de spanning zou verlagen nadat ie de volle snelheid heeft bereikt, trouwens ronkt ie ook een beetje

ik had 'm ook op 17V geprobeerd (-5V lijn gepakt) en ook toen deed ie het nadat ik 'm met de hand ff had aangedraaid, ook hier had ie een tijdje nodig om op gang te komen

ik denk dus dat ie het wel op 12V gaat doen, mits ie eerder een tijdje op 24V heeft gestaan

Alleen vraagje over de gebruikte voeding, de enige belasting die eraan hing was dus die fan en de fan in de voeding zelf, de fan in de voeding had ik aan de 5V lijn hangen. Toen ik de voeding aanzette begon de voedingsfan even heel hard te blazen (1 seconde ofzo), in die tijd stond de grote fan nog stil en toen deze eenmaal opgang kwam begon de voedingsfan weer normaal te draaien.

komt dat dus omdat de voeding in het begin geen belasting heeft en ie dus een te hoge spanning over de 5V lijn gooit oid?

www.nintendocasemods.com

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik denk dat die fan een grote start stroom nodig heeft. op dat moment moet de voeding dus in eens een hele hoop leveren en wordt er dus meer warmte ontwikkelt die ook weer afgevoerd moet worden

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• El Snorro
  • Laatst online: 30-03-2024
virus.elektro schreef op 05 oktober 2004 @ 10:22:
ik denk dat die fan een grote start stroom nodig heeft. op dat moment moet de voeding dus in eens een hele hoop leveren en wordt er dus meer warmte ontwikkelt die ook weer afgevoerd moet worden
Kun je met die fan de voeding gaan koelen :+

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik weet het een zeer oud topic......
Maar ik heb ook zo'n fan gekocht en nu zit ik niet zozeer met waar ik de spanning vandaan haal maar meer waar sluit ik dit op aan.

de vario-pro 6448 / 19l 30208 zp heeft namenlijk 4 draadjes zonder enige documentatie kleurtjes en volgorde aan de stekker rood wit blauw paars.
nu weet ik dat je deze fan kan pogrameren (tenminste zoals ik dat begrijp uit de tekst) en of aan kan sturen met pwm of met een stuurvoltage
Ik heb al op de papst site zitten kijken en ik denk dat ik dus de onderste ventilator heb in dit pdfje
http://www.papst.de/tools...wwdok&id=12B9647BE6099C46 dus diegene die alleen een controle signaal afgeeft.
dus dat zou betekenen dat rood voeding en blauw aarde.
Maar bij alle ventilatoren in dit pdfje iz de stekker rood blauw violet wit.. nu is mijn stekker rood wit blauw paars(zal wel violet zijn) dus begint de twijfel weer.

verder zit er ook een temp sensor in de ventilator.

En ik dacht gewoon een simpel ventilatortje te kopen die gewoon met een variable voeding op verschillende snelheden kon draaien...... not

Ik hoop dat iemand iets meer licht op de zaak kan schijnen want ondanks dat ze niet duur zijn heb ik ook geen zin om ze meteen naar de filistijnen te helpen (overigens heb ik ook gelezen dat er een beveiliging voor verkeerde aansluiting op zit, nu weet ik dus waarom)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Die PWM ingang (om de fan te vertragen) mag je open laten bungelen, de RPM is een uitgang en heeft daar dus ook geen problemen mee, door gewoon de massa en de +Vcc te verbinden moet de fan netjes beginnen draaien.
Probeer dus uit tot je de 2 juiste draadjes hebt, héél waarschijnlijk is rood de +VCC en blauw de massa (zo staat het ook in die datasheet), als ie begint te draaien ben je juist.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
naftebakje schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 13:49:
Die PWM ingang (om de fan te vertragen) mag je open laten bungelen, de RPM is een uitgang en heeft daar dus ook geen problemen mee, door gewoon de massa en de +Vcc te verbinden moet de fan netjes beginnen draaien.
Probeer dus uit tot je de 2 juiste draadjes hebt, héél waarschijnlijk is rood de +VCC en blauw de massa (zo staat het ook in die datasheet), als ie begint te draaien ben je juist.
Dit heb ik uiteindelijk ook maar gedaan en maar even niet op de volgorde gelet en alleen naar de kleurtjes gekeken.
Helaas staat er niks op de ventilator zelf wat wat is. Dus wa ik een beetje huiverig om er stroom op te zetten

in ieder geval rood is idd voeding en blauw grond.
rest komt later wel als ik er tijd voor heb.... nu kan die aan en uit ;)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Vroegah, toen CM en EL nog bij elkaar zaten... Nu echter niet meer, schopje naar EL dus :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1