X800 dilemma

Pagina: 1
Acties:

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 05:55

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik ga volgende maand een X800 kopen. Ik ben er alleen nog niet uit of het een Pro of een XT gaat worden. Ik weet namelijk niet of het wel zin heeft om een XT versie te kopen, als mijn PC niet de nodige CPU power eraan kan geven.

Specs:

P4 2,53ghz @ 2,7ghz
1 Gb pc2100 Ram
Asus P4B533 mobo
80 gig HD 7200RPM

Zou mijn pc de bottleneck voor de XT kunnen zijn en ben ik daardoor beter af met een Pro? Of kan de XT wel degelijk wat extra performance aan mijn systeem geven en is de aanschaf het wel waard?

Ik weet niet precies waar het omslagpunt ligt. Ik heb heel goed zitten zoeken in de ATI discussie topic en de search + Google heb ik ook al uitgeplozen, maar ik heb niet een bepalend antwoord kunnen vinden. Uiteraard is de X800 ViVo mod ook een optie die ik overweeg.

Waar ligt dus ergens dat omslagpunt Pro/XT? (Als je de prijs geen doorslaggevend punt vind uiteraard)

Beauty is in the eye of the beerholder

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Volgens mij is er niet een vast omslagpunt, dit is bij elk spel weer anders. Even een andere vraag: op welke resolutie wil je gaan spelen?

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
De XT zal wel beter tot zijn recht komt in een 3.0+ GHz systeem ja. Maar het prijsverschil tussen pro en xt ligt wel rond de 100 euro.. het is maar wat je belangrijker vind: die extra 10 fps, of 100 euro meer neertellen voor je videokaart.

De eisen die jij van games stelt (minimale resolutie, etc.) spelen natuurlijk ook een rol.. denkend aan games als Doom3 en Halflife2

Zelf zou ik voor de ViVo > XT gaan, got ;)

[ Voor 20% gewijzigd door geez op 02-10-2004 14:47 ]

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
1280X768 met eye-candy (anders koop je zo'n ding niet.)

1024x768 wanneer een game minder dan normaal zou presteren (ook met eye-candy)

Verwijderd

Voor beide kaarten zal je systeem de bottleneck vormen. Ik zou dan ook je Cpu/Mobo/Mem eerst upgraden alvorens een high-end videokaart als een X800/6800 te kopen. Op deze manier heb je veel meer plezier van je aankoop.
Als je echt alleen je videokaart wilt upgraden zou ik kijken naar een X800SE of misschien nog wel een 9800Pro. En als je het geld toch alleen aan een videokaart wilt uitgeven een X800Pro vivo, maar wel in de wetenschap dat de rest van je systeem de kaart aardig tegenhoudt.

Verwijderd

1280x786 ?? bedoel je niet 1280*960 of 1024?

Maargoed,
Met het systeem wat je hebt beschreven lijkt een pro me de beste keuze.
Ik weet niet hoe het zit met modbaarheid van die dingen, maar als je een beetje geluk hebt kan je er een XT van maken (heb ik met 9800pro hier ook gedaan)

en je wil perse een ATi X800? (Geforce 6800GT schijnt namelijk ook een lekkere overclock kaart te zijn)

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Het probleem is dat ik geen geld heb voor beide upgrades en dat ik toch nog een jaartje wil mee kunnen met recente games. Volgens jaar koop ik namelijk een heel nieuw PCI-expres systeem (met PCI-expres videokaart natuurlijk)

Ik heb nu een 9800Pro, maar sommige games gaan niet helemaal naar wens. Het meeste moet ik 1024x768 spelen zonder AF en AA.

• CHeeCH
  • Niet online
[QOUTE]"Als je de prijs geen doorslaggevend punt vind uiteraard" [/QUOTE]

dan moet je gewoon voor de XT-PE gaan ;)

Maar ik zou voor een Pro VIVO gaan (wel ff checken op 1.6 memory en Theater chip)
Ik heb niets dan lof over deze kaart. De mod naar 16 pipes stelt NIETS voor trouwens.
Zeker in 70-80% van de mod worden ook clockspeeds van minimaal 520/560 gehaald (met redelijke temps, < 70C. stressed ofzo).

Ter vergelijking m'n 3dmark 2003 scores bij 12 resp. 16 pipelines ( op dezelfde speeds: 520/580)

12 pipes: 9846
16 pipes: 12081

Edit:..en de 05 versie: 5890 http://service.futuremark.com/compare?3dm05=4730

..en dat op een 'ouwe' Thunderbird XP2400+ :9 Hoewel ie zeker nog de bottleneck is. Maar ik versla toch nog de meeste Athlon 64 systeempjes 8)

Conclusie: Ga voor een 16 pipe versie van de X800 serie. Je gaat er geen spijt van krijgen :)

[ Voor 8% gewijzigd door CHeeCH op 02-10-2004 14:59 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Ga gewoon lekker voor de X800 PRO.

Beide kaarten zijn goed genoeg voor toekomstige en recente games. Ik denk dat je niet veel zult hebben aan een X800 XT aangezien die beter tot zijn recht komt op 3.0+ Ghz. Met beide kaarten zul je alle games met gemak kunnen draaien en zeker nog een jaar vooruit kunnen.

Als je dat dan toch niet genoeg vind, kan je nog alltijd X800 -> X800 XT mod doen of je x800 PRO gewoon overclocken.

Ik zou wel voor de X800 PRO VIVO gaan en niet voor de X800 PRO (vanwege X800 XT mod)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
HellBeast schreef op 02 oktober 2004 @ 14:55:
Het probleem is dat ik geen geld heb voor beide upgrades en dat ik toch nog een jaartje wil mee kunnen met recente games. Volgens jaar koop ik namelijk een heel nieuw PCI-expres systeem (met PCI-expres videokaart natuurlijk)

Ik heb nu een 9800Pro, maar sommige games gaan niet helemaal naar wens. Het meeste moet ik 1024x768 spelen zonder AF en AA.
Als je volgend jaar toch helemaal upgrade, kun je dan niet beter wachten met het kopen van een nieuwe videokaart? Dan kun je volgend jaar een nog beter systeem kopen.
Lijkt mij IMHO toch het beste. (Niet te vergeten dat dan de revisie van de huidige X800 core er waarschijnlijk ook is, die stukken beter zal zijn.)

En no offence hoor, maar ik snap nog steeds niet waarom mensen op hoger dan 800x600 moeten spelen, helemaal bij spellen zoals D3 en UT2K4. Je bent toch steeds bezig om de vijand te ontwijken en te fraggen. Je gaat toch niet stilstaan om van de omgeving te genieten? :+

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Als je naar 3dmark 2003/2005 kijkt, dan zie je dat CPU power nauwelijks iets uitmaakt in de benches... Jij hebt iig nog wel genoeg cpu power met 2.5ghz. Nadeel is idd je fsb en geheugen snelheid... Maar met een X800 zul je zowiezo een dikke stap vooruit gaan.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

NitroX infinity schreef op 02 oktober 2004 @ 15:26:
[...]

Als je volgend jaar toch helemaal upgrade, kun je dan niet beter wachten met het kopen van een nieuwe videokaart? Dan kun je volgend jaar een nog beter systeem kopen.
Lijkt mij IMHO toch het beste. (Niet te vergeten dat dan de revisie van de huidige X800 core er waarschijnlijk ook is, die stukken beter zal zijn.)

En no offence hoor, maar ik snap nog steeds niet waarom mensen op hoger dan 800x600 moeten spelen, helemaal bij spellen zoals D3 en UT2K4. Je bent toch steeds bezig om de vijand te ontwijken en te fraggen. Je gaat toch niet stilstaan om van de omgeving te genieten? :+
IMHO speel ik nooit lager dan 1280 of 1024, als je hoger speel dan hoef ik geen AA te gebruiken en is mooier; ook niet voor Doom3 of farcry of whatever. Als gewoon wil kopen dan is hij met de x800 xt veel beter uit, deze high end kaart kan de spellen van morgen makkelijk aan (want de high-end van de vorige generatie is ook niet mis voor de spellen van nu (9800XT))...

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik zou voor de x800 pro vivo gaan en die dan eventueel modden naar xt, ik vind de xt gewoon te duur als je kijkt naar de winst in punten tegenover een pro

• sneakyd3ad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:48
Ik vind het een beetje zonde om nu een videokaart voor zoveel geld te kopen en dan vervolgens volgend jaar weer een nieuwe te kopen en dik verlies op deze te maken...

Ik raad je aan om te wachten totdat je het geld hebt om 1 een keer alles te upgraden, of er voor kiezen om volgend jaar gewoon een AGP bordje te kopen. (Zit op dit moment toch niet zoveel verschil in snelheid in)

• STIMPPYYY
Je kan alltijd wel wachten.

Eerlijk gezegd denk ik dat je gewoon die kaart kan kopen hoor.

Kijk maar naar de 9700 PRO (was toendertijd ook de nieuwe serie Radeon kaarten, zelfde nu dus met de x800)
Die kaart gaat nu nog goed mee in nieuwste spellen (ik zelf heb 9700 NP en speel de nieuwste spellen met gemak)
De 9700 PRO is inmiddels al 2/3 jaar uit.

Ik denk dat je met deze kaart zeker nog wel 2 jaar voorruit kan.

[ Voor 12% gewijzigd door STIMPPYYY op 02-10-2004 16:14 ]

• NitroX infinity
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op 02 oktober 2004 @ 16:13:
Ik denk dat je met deze kaart zeker nog wel 2 jaar voorruit kan.
De TS wil volgend jaar z'n hele systeem upgraden naar PCIe. Dus een AGP kaart gaat voor hem niet meer twee jaar mee.

Het slimste is om gewoon meteen met die gehele upgrade ook de videokaart te vervangen en het nog een jaartje aan te zien. Dat bespaart de TS enkele honderden euro's en hij/zij kan dan ook volgend jaar een beter systeem kopen door nu die euro's niet te besteden. Vliegt trouwens zo voorbij hoor, dat jaartje.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

CHeeCH schreef op 02 oktober 2004 @ 14:55:
..en dat op een 'ouwe' Thunderbird XP2400+ :9 Hoewel ie zeker nog de bottleneck is. Maar ik versla toch nog de meeste Athlon 64 systeempjes 8)
offtopic:
thunderbird XP 2400+ bestaat niet :P en in echte games verslaat die 2400+ een Athlon64 echt niet, die hogere score komt alleen doordat 3DMark05 voor 99% je videokaart test. ;)

@TS: Als je over een jaartje je hele pc gaat upgraden moet je nu echt geen nieuwe videokaart kopen! :| Een 9800pro houdt elk spel nog makkelijk! (Ik speel op dit moment nog steeds op een Geforce4 Ti4200 64mb en alles doet het nog gewoon goed(Doom3, Farcry, CM5 etc)...behalve 3dmark05 dan... :9 )

[ Voor 28% gewijzigd door Tyranium op 02-10-2004 16:36 ]

Verwijderd

Ik heb een ietwat vergelijkbaar systeem, en ik heb de X800Pro gekocht, in de wetenschap dat ik volgend jaar wel een nieuwe cpu + mobo koop, waardoor ik weer een hele performanceboost krijg, en dat ik dan ook nog eens mijn Pro kan flashen naar een XT (ik heb een ViVo), waardoor ik dan nog eens een performanceboost krijg.

Ik zou dus gewoon de Pro kopen :)

• STIMPPYYY
NitroX infinity schreef op 02 oktober 2004 @ 16:19:
[...]

De TS wil volgend jaar z'n hele systeem upgraden naar PCIe. Dus een AGP kaart gaat voor hem niet meer twee jaar mee.

Het slimste is om gewoon meteen met die gehele upgrade ook de videokaart te vervangen en het nog een jaartje aan te zien. Dat bespaart de TS enkele honderden euro's en hij/zij kan dan ook volgend jaar een beter systeem kopen door nu die euro's niet te besteden. Vliegt trouwens zo voorbij hoor, dat jaartje.
Op een PCI-e mobo zit toch heus wel een AGP slot :? :?

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik wil sowieso een nieuwe videokaart voor een aantal redenen:

1. Ben nu niet tevreden over mijn radeon 9800pro bij sommige games.
2. Mijn oude 9800Pro kan in de PC van mijn vriendin.
3. Ik heb in november een financiele meevaller.
4. Ik wil niet een jaar lang een kaart hebben die het net niet aankan voor mijn gevoel. Zeker niet bij aankomende games als Half-life 2 en S.T.A.L.K.E.R.

Dat PCI-E systeem is pas volgend jaar december. Dat duurt dus nog wel even.
Tot die tijd wil ik wel de nieuwste games goed kunnen spelen.
Een investering van +- 400 euro voor een jaar gamen vind ik rendabel.
Dus of ik een kaart ga kopen is niet de vraag, dat doe ik sowieso.

Alleen wil ik weten in hoeverre mijn systeem een bottleneck is met betrekking to de Pro/XT aanschaf.

• STIMPPYYY
Juist. Goede argumenten.

De PRO is de betere keuze voor jou. Aangezien je toch rekening moet houden met je upgrade. De PRO haalt zeker met jou huidige systeem +60 fps in de bovengenoemde games (hl2, stalker). Ik denk dat je voor 100 euro meer net misschien 10 tot 15 fps meer zult hebben. Dit is niet de moeite waard aangezien je toch steeds rond de 100+ fps hebt. De x800 ->XT mod is zoals ik zei ook nog steeds de oplossing

• NitroX infinity
  • Nu online
Uh, voor wat ik heb gehoord is Half Life 2 backwards compatible qua DirectX.
Spel zou zelfs nog moeten runnen op een Voodoo 5 5500 :D

Maar jah, als je echt een nieuwe videokaart wil dan zou ik voor de pro gaan.
Ik denk dat je met de XT slechts een kleine marge aan performance winst krijgt, vergeleken met de pro. En die pro kun je altijd nog overklokken (Kun je dat trouwens niet met je huidige kaart?)

Mag ik dan misschien wel een ander punt naar voren brengen;
koop tweedehands. dan bespaar je met gemak minimaal 150 euro.

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-08 12:19
X800pro ViVo !!

Mod stelt idd niet veel voor en behaal gewoon XT PE speeds. Temp stressed rond de 55 graden mbv zalman ZM80D-HP + fan.
Het lijkt me niet dat je p4 @2,7 de bottleneck zal vormen, een vrij gangbare CPU op dit moment lijkt mij. Op deze manier bespaar je minimaal 100 euro, later te besteden aan CPU/geheugen etc.

Succes !
Pagina: 1