AMD64 & DMA

Pagina: 1
Acties:

• barat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Aangezien AMD nu de memory controllers integreerd in haar socket 754/939/940 cpu's lijkt het me dat de DMA techniek geheel overbodig is geworden voor deze systemen. Of heb ik het mis? Volgens mij was de bedoeling van DMA dat apparaten het geheugen direct konden benaderen zonder tussenkomst van de cpu, maar aangezien deze nu in de cpu zit gaat dat niet meer. Het lijkt me ook niet dat er een extra memory controller op het moederbord zit voor DMA afhandeling.

Wellicht kan iemand het bevstigen of ontkrachten :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
Voor het logische DMA protocol maakt het niet uit of de memory controller nu in de chipset zit of in de cpu, de werking blijft exact hetzelfde; de controller en de cpu zelf (dus het ding wat alle berekeningen doet) worden gewoon los van elkaar gezien, ook wanneer ze in dezelfde die zitten zoals bij de AMD's :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
De memorycontroller functioneerd nog altijd als een los onderdeel, waardoor apparaten gewoon de controller kunnen aanspreken zonder directe tussenkomst van de CPU.

Onderstaan plaatje zal misschien het een en ander verduidelijken als ik erbij vermeld dat de memorycontroller dus ook een directe link naar buiten heeft via de Hypertransportbus.
Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/opteron_blockdiagram_v9.gif

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
En ik druk op zoek naar zo'n plaatje 8)7

Anyway, zoals je kunt zien kan er van buitenaf gewoon toenadering worden gezocht tot de memory controller zonder dat de cpu zelf (de 'core' op het plaatje) hier iets mee te maken heeft. In principe hetzelfde als bij een tot dusver gangbare fysiek gescheiden cpu en chipset met memory controller :) Hét voordeel van AMD's geïntegreerde aanpak is dat de core en de memory controller met extreem weinig vertraging met elkaar kunnen babbelen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Delta2
Abbadon schreef op 02 oktober 2004 @ 13:24:
En ik druk op zoek naar zo'n plaatje 8)7
Ik ben ook lastig he })

• barat
Ok, bedankt voor de opheldering :)

Een beetje offtopic nu: Volgens mij is de bandbreedte van een 800Mhz bus 6.4GB/s en van dual channel DDR 400 ook 6.4GB/s. De socket 939 heeft echter een 1000Mhz bus, is het nut van deze extra 200mhz dan niet erg weinig?

• Delta2
Die 1Ghz is de link naar andere apparaten, hier heeft de geheugencontroller verder geen last van, aangezien deze een "dedicated" verbinding met het geheugen heeft. En ik neem niet aan dat je PCI apparaten 6,4GB/s laat staan 8GB/s geheugentoegang willen hebben :)

• barat
De controller mag dan geintegreerd zijn, het geheugen zelf is dat natuurlijk niet. De data zal dan toch echt over de bus heen moeten lijkt me.
Pagina: 1