Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] UPS - tor uitgebrand (STP4310) vervangingsmodel ?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-11 10:43
Ik heb laatst een UPS gekocht, een APC smart-ups 600. Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.datasure.com/ap600.gif

Nu heb ik em gekocht omdat ie goedkoop was, en hij was goedkoop omdat ie kapot is :Y) . Dus ik heb er een tijdje in zitten kijken, er is een accu kapot, er zijn wat printbanen stuk en er is een tor letterlijk afgebrand. Accu's kan ik gelukkig kopen, een printbaan repareren is ook niet zo moeilijk maar het probleem dat ik heb zit bij de tor. Er zitten er namelijk 12 in, allemaal dezelfde, type STP4310. Ik denk dat tijdens het bouwen van de UPS een pootje van de tor niet is afgeknipt, want dit was bij alle torren wel gebeurt behalve bij deze. En die poot heeft dus kortsluiting gemaakt met de kast, en nu is ie afgebrand :'( . Plaatje ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/apc2.JPG
Links de 11 overige torren, rechts de kapotte. Als je goed kijkt tussen de 2 blauwe elco's rechtsonder zie je dat er ook n stuk printbaan stuk is.

Nu heb ik het type-nummer van het IC door google heen gehaalt en dan krijg ik 7 hits waar ik niets aan heb. Conrad verkoopt em niet, Farnell ook niet. Mijn vraag is dus, weet iemand een replacable IC voor de STP4310? Of is dit iets wat gewoon niet gaat lukken en kan ik die UPS beter naar de grijze bak verwijzen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:35

Super_ik

haklust!

meeltje sturen naar APC, en het probleem uitleggen. met een beetje geluk sturen ze je een nieuw torretje :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Alternativ
  • Laatst online: 18-10 18:23

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Als je dat nou ff eerder had gezegd dan had ik je em opgestuurd, op mijn werk komen aardig wat oude upsjes langs zo ook de APC smart-ups 600. Mocht Apc em niet kunnen opsturen dan zal ik eens ff rond gaan kijken :)

alternativ

Verwijderd

Ga eens langs bij een elektroboer, op http://www.dos.nl/ vind je vast wel een Display Elektronica reseller in de buurt. Die hebben meestal zo'n boekje met replacement parts (ik heb er ook eentje maar die komt uit 1980, daar staat ie niet in helaas).

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:41
Denk der wel aan dat die niet zomaar kapot is gegaan he. Dus zoek eerst de oorzaak anders zit je straks met nog een doorgrbrande tor.

Edit:
Niet goed gelezen 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Brokencore op 03-10-2004 09:37 ]

• Widow
De reden van de uitgebrande tor weet ik ook, een pinnetje ervan was niet afgeknipt en dat zat tegen de metalen kast van de UPS aan, en daardoor is het dus misgegaan.

IIG ik heb APC gemailt en ook al antwoord gekregen:
I am sorry, Tom, but APC does not sell spare of APC UPS units. We also do not recommend customers to open the UPS units on their own to repair or recondition the units. As per the serial number, your unit was manufactured in the year 1995 and is around 9 years old. Repairing the unit may fix its inability to work properly, but if this solves your problem, the chances of something else failing on your UPS increases with age.
Maar ik zie het juist als een uitdaging om dat ding weer te fix0rren. Ik ben dus vanmiddag ff naar de electroboer geweest en die had gelukkig een recente gids met replacables, maar dit IC stond er niet in :(
Alternativ schreef op 02 oktober 2004 @ 12:30:
Als je dat nou ff eerder had gezegd dan had ik je em opgestuurd, op mijn werk komen aardig wat oude upsjes langs zo ook de APC smart-ups 600. Mocht Apc em niet kunnen opsturen dan zal ik eens ff rond gaan kijken :)
Als dat zou kunnen, graag :D

Verwijderd

De lui met de dikke componenten boeken zitten veelal in CME, move dus > CME :)

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Even een gedachten kronkel:
Die ups heeft ergens een sinus generator om de 50 hz te maken, en daar achter een dikke buffer trap om de uitgangs travo's aan te sturen om naar de 230 Volt te gaan. Dus al die torren zijn dan als soort van emitter-volger, in dit geval waarschijnlijk source-volger, geschakeld omdat ze enkel de stroom hoeven te bufferen en het dus geen kont uit maakt wat voor power mos der in zit als ie maar de stroom aan kan en de overdracht maar richting de 1 gaat...
Dan zou je der toch zo een buzz 10 of 11 in kunnen proppen, wel even kijken of het een n of een p mos moet zijn. of zit ik helemaal verkeer :S

Zeker als je de foto van die print ziet, er zit enkel een weerstandje voor de gate en voor de rest nix, geen source of drain weerstand of wat dan ook, wel een ontstoor condensator tussen de drain en de gate vermoed ik.

btw, der is idd nix over die gekke tor te vinden, ook niet in de grote boeken van de bieb van mijn faculteit (elektrotechniek universiteit twente) maar ik vermoed dat het gewoon een simpele power mos is. en van die dingen is de werking in grote mate toch het zelfde.

blabla

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb zelf ook zo'n SmartUPS 600 en ben lang geleden eens wat schema's van APC tegengekomen. Heb er nooit wat mee gedaan maar ik heb ze nog wel :)

Ik heb geen idee of het courante schema's zijn, heb er echt nog nooit naar gekeken. Overigens ziet mijn ups er heel anders uit dan die op jouw plaatje...

Ik heb ze hier even neergezet voor je:
http://home.tiscali.nl/hmcsdigital/temp/APC.zip

Misschien heb je er wat aan :)

*edit: Foutje, ik heb een SmartUPS 700 |:(

*edit2:
Ik heb even naar de plaatjes gekeken en als je kijkt naar Su_06.gif dan lijkt het erop dat het RFP50N05 MosFet's zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Hermarcel op 03-10-2004 12:10 ]

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

hmm, cool, dat soort schema's zocht ik al een tijdje,

maar je kan dus idd gewoon zo'n tor vervangen door een stevige mosfet. mischien is het slimmer om zel allemaal door vervangende types te vervangen. maar de hele handel is dus als source volger geschakeld en moet zeker te fixen zijn.

blabla

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:34
Widowmaker, kun je misschien een closeup van een van 11 intacte fets maken, misschien herkennen we het logo en kunnen we met zekerheid zeggen wat een goede vervanger zou zijn.
Afgaande op de eerder geposte schema's kom ik, met de hulp van irf, uit op de GEP50N/05 / IRFZ46N (conrad 162752-08 euro 1.65/st).

• Widow
Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/stp4310.JPG
Dit is de beste foto die ik ervan maken kon. IC is uit week 41 van 1993 =]

Ik zag trouwens dat de omliggende onderdelen (een weerstand en een capacitor) ook een beetje aangebrand zijn. Zal ik die uit voorzorg ook vervangen, of maakt een beetje zwart spul op de behuizing niet uit?

[ Voor 5% gewijzigd door Widow op 03-10-2004 18:03 ]

• jeronimo
Dat is duidelijk genoeg, het fabrikant was motorola. Tegenwoordig heet deze tak on-semiconductors (www.onsemi.com). Hier valt echter geen spec van deze fet meer te vinden....
En ja, ik zou die zwarte componentjes gewoon vervangen.

Verwijderd

zo te horen is het iets van een n channel fet 600 volt 4 ampere

ms eens iets van een stp 80nb60 proberen ofzo....
op me werk zou ik het zo na kunnen kijken maar ik roep het nu ook maar even uit me hoofd

• jeronimo
Ehh nee niet echt, meer iets als 50V/50A.
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irfz46n.pdf

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die UPS die je daar hebt staan die is hier in mijn kamer afgebrand :'( Had 'm net een paar uur geleden gekocht (van de persoon waar jij hem van gekocht hebt ;)) Tim gaf net dit topic door. Ik had nog eenzelfde model staat maar die heb ik net helaas een week geleden weggedaan, maar heel misschien heb je mazzel en staat ie nog ergens achterin m'n kast (soms denk ik dat ik spullen weggooi en dan blijken ze nog in m'n kast te staan :+)

Laat het je morgen nog wel ff weten en succes met dat ding :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1