Toon posts:

Energieverbruik Pc, Meting plus Discussies

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo'n mooie Energy Monitor 3000 waar men het blind vermogen, werkelijk vermogen, Stroom,Cos Phi,Voltage, VA,Kw/H kan bekijken ik heb deze eens op mijn pc aangesloten en daar kwam het volgende uit. Ex Monitor btw

Idle 185 watts
Intensief HD activity/Copy 220 Watts
Doom 3 Ultra high 1280x1024 6x FSAA 16x ANi Filtering 420/1100mhz 265Watts

(In vergelijk Doom 1 op dit systeem (CE) is het 210 Watts
3Dmark05 heeft uitschieters naar 275Watt

Mijn specs staan in mijn signature dus je ziet dat er 4 flinke hd's aan hangen.
6 Casefans en een waterkoeling dus voor iedereen die deze info handig vind.

(gebruik is van het net, de hardware zelf gebruikt nog altijd minder wegens rendement voeding)

Dus je ziet dat het allemaal wel meevalt, maar ook weer niet aangezien mijn Pentium 2 333mhz maar 55watt gebruikt.

Voor de mensen die vragen wat de functie is van dit topic. Ik vind dat het niet altijd een probleem moet zijn maar ook gewoon informatie moet kunnen wezen.
Vooral omdat vaak maar gelijk gezegt wordt 'ja je moet ook een 550watt nemen' bijv. Aangezien ik toch een boven gemiddeld systeem heb is te zien dan een goed merk 350 watt voeding ruim voldoende is. Aangezien mijn voeding een hele tijd lang 660 watt kan leveren 'review met oliegekoelde weerstand' Zou mijn systeem er zelfs 2x op aangesloten kunnen worden!

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 08:22 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Ik vind 265 watt voor zo'n setup best wel weinig... Ik heb zelf een 'normale' setup met 2 HD's en een geforce kaart, niks geklokt, 2 fannetjes en een 2600+. Volgends de ampere meter gebruikt ie ongeveer 280watt.

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:20
Ik vindt dit idd. wel gewoon normaal. Mijn pc verbruikt ook 61 watt meer als ik aan het gamen ben. Totaal verbruik ligt op ongeveer 400-500 watt voor me pc + server. Server = een p2 350 mhz en verbruikt rond de 60 watt.

Maar wat probeer je nou duidelijk te maken in dit topic? ik zie niet echt een vraag ofzo...

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is dit overigens gemeten met of zonder monitor, aangezien de monitor de grootste energieverbruiker is... afaik, dan :)

edit:
Het is nog vroeg :/ *ahum*

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 02-10-2004 08:30 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit de topicstart:
:)

Verwijderd

anandus schreef op 02 oktober 2004 @ 08:18:
Is dit overigens gemeten met of zonder monitor, aangezien de monitor de grootste energieverbruiker is... afaik, dan :)

edit:
Het is nog vroeg :/ *ahum*
dan vraag ik me ook af wat het verschil is tussen een tft en een crt...
is volgens mij ook een hele hoop in voordeel van de tft

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Tenzij je je monitor nog op de voeding van je PC aansluit is het niet echt relevant om je monitor wattage bij je totale wattage op te tellen wanneer je gaat shoppen voor een nieuwe PSU.

MechWarrior || Monsters Game

• mono-oXide
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 10:38
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 12:53:
[...]

dit moesten we ooit voor school uitzoeken of het echt zon voordeel was, bleek dat je echt voordeel uit een tft haalt na een paar jaar aangezien de aankoop een stuk hoger is dan een crt. tegen de tijd dat je echt voordeel van hebt is de tft bijna aan vervanging toe (volgens mij gaat een crt ook een stuk langer mee)

Verwijderd

Topicstarter
Zal de monitor er eens apart op aansluiten.
Ik heb hem niet via de voeding daar ik daar helemaal geen aansluiting voor heb.
Heb wel een molex aansluiting achterop mijn voeding daar heb ik een relais op zitten die een wcd schakeld waar mijn WC pomp op zit.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 16:08 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 12:53:
[...]

Een leuke business case van alweer een jaar of drie geleden: de Mars-fabriek in Veghel besloot toen om alle CRT's te vervangen door TFT's. De reden? Het kantoor wilde nogal eens wat warm worden 's zomers. Daarom was het eigenlijk nodig om een zwaardere airco te installeren, maar het bleek dat het verschil in vermogensdissipatie tussen LCD's en CRT's groot genoeg was om te compenseren voor de iets te lichte airco. Daarbij bleek dat de kosten voor het vervangen van alle beeldschermen lager uitvielen dan die van een nieuwe airco....en zo is het gekomen dat men bij Mars in Veghel alweer enige jaren met LCD's werkt :)

Ik weet overigens niet in hoeverre de energiekosten een rol hebben gespeeld in bovenstaande case, maar uiteraard is die kostenbesparing dat een bijkomend (en blijvend) voordeel.

Verwijderd

Megamind schreef op 02 oktober 2004 @ 07:54:
Ik vind 265 watt voor zo'n setup best wel weinig... Ik heb zelf een 'normale' setup met 2 HD's en een geforce kaart, niks geklokt, 2 fannetjes en een 2600+. Volgends de ampere meter gebruikt ie ongeveer 280watt.
Met een ampermeter meet je het schijnbare vermoge.

Het werkelijke vermogen is een stuk minder. Met mijn setup 2*WD120JB Barthon mobiel, radeon 8500 zit ik op een schijbaar vermoge van 160watt. Het werkelijk vermogen zal nog stuk minder zijn, of waneer die idel (cpu clokt terug naar 800mhz).

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dit is echt wel nuttige info imho :) Nu is het wel overduidelijk dat al dien 500Watt voedingen eigenlijk overkill zijn, en dat ik meer dan genoeg overschot heb met men 380Watt voeding ;)

• Mark Lor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-03-2025

Mark Lor

...

FezzFest schreef op 02 oktober 2004 @ 20:33:
Dit is echt wel nuttige info imho :) Nu is het wel overduidelijk dat al dien 500Watt voedingen eigenlijk overkill zijn, en dat ik meer dan genoeg overschot heb met men 380Watt voeding ;)
Maar voedingen kunnen nooit het vermogen leveren wat er op staat. Die 500 watt voedingen zijn vaak voor dual cpu systemen of als je flink wilt overclocken gaat het gebruik ook omhoog en je wilt wel je voedingslijnen stabiel houden.

Het beste is gewoon om een merk voeding te nemen aangezien sommige goedkope voedingen nog wel eens de neiging hebben je hele systeem mee te nemen als ze kapot gaan.

Ik vind opzich dat een pc best veel gebruikt als je bijvoorbeeld je pc altijd aan laat staan (wat ik deed) gebruik je de hele nacht door 200watt, nu heb ik een servertje opgezet waar ik dingen op download dat scheelt toch wel in stroomkosten en herrie.

[ Voor 22% gewijzigd door Mark Lor op 02-10-2004 20:43 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

Mark Lor schreef op 02 oktober 2004 @ 20:41:
[...]

Maar voedingen kunnen nooit het vermogen leveren wat er op staat. ..
Daar zit hem nou juist het verschil tussen een 450watt Q-tec of een 350watt Enermax danwel Antec. :)

Bij een Q-tec zal het aangegeven wattage meestal het piekvermogen dat de voeding af kan geven voor een .. pak hem beet .. twee seconden.
Bij een Enermax/Antec zal dit het vermogen zijn dat de voeding gedurende een langere periode constant af kan geven.

[ Voor 32% gewijzigd door r0b op 02-10-2004 20:52 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het is onzin dat zwaardere voedingen veel meer verbruiken dan lichte voedingen.

Een voeding moet een rendement hebben van zo'n 70%, dus een computer die 200W verbruikt van een 300W voeding verbruikt bijna net zo veel als een computer die 200W verbruikt van een 500W voeding.
En misschien is die 500W voeding uiteindelijk nog zuiniger, doordat hij relatief minder hard hoeft te werken wordt hij ook minder warm.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Voedingen (en verbruik) zijn meer voer voor Overige Hardware. Zodoende een verplaatsinkje vanuit Processors, Mobo's & Geheugen :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Mijn computer loopt de laatste tijd nog wel is vast (vooral ingames =hoge energie verbruik, en veel videokaart gedoe)

dus ik andere video kaart erin (oud crapy dingetje met 8mb :D:D!!!) niks aan de hand, duzz videokaart terug gestuurd, en ik zal deze week wel iets horen over garantie (aarg duuurt zo lang :() maar nu begint me pc weer af en toe vast te lopen in 4 dagen al 3x, 2x ingame en 1x in windows :( en dan heb ik t btw over Freezes (beeld staat stil, geen geluid, aarg reset knop, en alles 'doet' het weer) dit kwam met die 'nieuwe vidkaart' (radeon9200 256mb) heel vaak (ineens btw.) maar nu lijkt dat weer te gebeuren.

Kan dit aan de voeding liggen (standaard voeding 300watt, die bij alternate.nl standaard in hun kasten word geleverd), en of zou het uitmaken als ik me monitor direct in het stopcontact doe, of via de voeding?

grtjes, (btw. ik denk wel dat ik veel van pc's weet, maar waars is op dit forum mijn kennis niet zo heel hoog, duzz als ik iets stoms zeg, gewoon zeggen hoor :P)

~ Mijn prog blog!

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
[quote]therat10430 schreef op 08 november 2004 @ 09:17:quote]

Welke voeding heb ik nodig? Deel 7 <- hier is de beste plaats om dit te vragen.

p.s. Wat voor spul heb je voor de rest in je pc zitten, schrijf zoveel mogelijk hardware zoals schijven, cd/dvd-roms en voor al de videokaart en lichtjes op.

Dan kan Eraser in dat topic je beter helpen en je sturen in de goede richting.

[ Voor 38% gewijzigd door Eichii op 08-11-2004 09:29 ]

Verwijderd

Voedingsvragen horen in Welke voeding heb ik nodig? Deel 7 - voor vastlopende PC's is er Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Omhoogtrappen van discussietopics over energieverbruik van complete PC's inclusief randapparatuur en monitoren voor je eigen zoek en testvraagjes is niet de bedoeling ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.