Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Chipje valt zo van moederboard af (SMD)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het vaagste is mij vandaag wel weer overkomen. Ik was bezig met het inspecteren van m'n mobo, en toen zag ik er een klein chipje iets scheef opzitten, dus ik raakte het chipje aan, en hij viel er zo vanaf.

Dus nu mijn vraag hoe is dit zo mogelijk ? En ik denk niet dat ik dit zo kan repareren, want ik ben het chipje ook kwijt.

Afbeeldingslocatie: http://www.r3con.cjb.net/Pictures/macro-shotje.JPG

Hier zie je een chipje wat erboven zat, en daaronder hoort precies zo'n zelfde chipje. Helaas heb ik geen garantie meer op m'n mobo, omdat ik m'n northbridge fan eraf heb gesloopt.

Het gaat om een asus a7n8x deluxe rev 2.0

Edit: ff picture verkleinen, moment ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 00:01 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het lijkt op een condensator, smd gesoldeerd. Maar dan is het nog de vraag welke waarde deze condensator heeft en of je het zelf kunt fixen (precies soldeerwerkje)

Het is mogelijk dat het moederbord gaat werken zonder dit componentje, heb je je mobo alweer aangehad na die tijd?

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 02-10-2004 00:03 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al even getest maar hij wou niet booten, maar hiervoor deed m'n mobo het ook niet zo fijn want ene keer wou hij wel booten en andere keer niet. Maar ik zal morgen eens verder proberen.

Maar is het niet zo bij moederboarden dat er een soort cirkel is, en als verbroken is dat je je mobo kunt weggooien ?

Zou ik niet op goed gelukt de punnetjes gaan solderen per 2 ofzo ? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 00:06 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat kun je proberen.

De spanning zal alleen wat instabieler zijn in de kring, waarin de condensator zat.

Laatst had iemand een stuk of 4 condensatoren op z'n ATi GPU gesloopt tijdens het verwijderen van die glimmende spacer rondom de core. De kaart werkte daarna nog wel, de vraag is alleen hoe lang nog.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou de 2 puntjes gewoon proberen te verbinden en kijken wat het resultaat is. Je hebt toch niks meer te verliezen... ;)

En als dat ook niet werkt zou ik gewoon die oude koeler er weer op zetten en het ding voor grantie terugsturen. Dit lijkt me duidelijk een productiefout waar jij niks aan kon doen.

Wel opmerkelijk eigenlijk hoeveel invloed zo'n f***g klein dingetje heeft op het juist functioneren van het mobo :o Zit er natuurlijk niet voor niks op, maar toch....

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 00:06:
Ik heb het al even getest maar hij wou niet booten, maar hiervoor deed m'n mobo het ook niet zo fijn want ene keer wou hij wel booten en andere keer niet.
Misschien omdat het chippie (of whatever ;)) toen al niet goed contact maakte?

Ik heb ook last ervan op mijn mobo, alleen is het daar een condensator in de buurt van mn processor, dus ik blijf er wijselijk vanaf :D

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 02 oktober 2004 @ 00:19:
Ik zou de 2 puntjes gewoon proberen te verbinden en kijken wat het resultaat is. Je hebt toch niks meer te verliezen... ;)

En als dat ook niet werkt zou ik gewoon die oude koeler er weer op zetten en het ding voor grantie terugsturen. Dit lijkt me duidelijk een productiefout waar jij niks aan kon doen.

Wel opmerkelijk eigenlijk hoeveel invloed zo'n f***g klein dingetje heeft op het juist functioneren van het mobo :o Zit er natuurlijk niet voor niks op, maar toch....
MMm, kheb tevens het bonnetje niet meer, en bij het eraf halen van de oude heatsink heb ik die helemaal vernaggelt, omdat hij zo giga goed vast zat.

Maar wat zouden jullie eerst solderen ? gewoon de 2 boven en de 2 onder ? of alles samen solderen of.... ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 00:26 ]

• Akropolis
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-11 07:16

Akropolis

Still stupid...

Prutz0r schreef op 02 oktober 2004 @ 00:10:
Dat kun je proberen.

De spanning zal alleen wat instabieler zijn in de kring, waarin de condensator zat.

Laatst had iemand een stuk of 4 condensatoren op z'n ATi GPU gesloopt tijdens het verwijderen van die glimmende spacer rondom de core. De kaart werkte daarna nog wel, de vraag is alleen hoe lang nog.
Ja dat was ik :P en hij werd er wel instabiel van. Vastlopers in demo van 3DMark05 (niet in benchmark??). Ik had de condensatortjes nog wel. EN toen heeft een kameraad van mij ze er weer op gezet. En nu werkt de kaart weer prima. :)

Maargoed daar gaat het hier niet om :P

Wat ik zal doen in jouw geval is kijken of je het bord nog weer in orginele staat kan terug brengen. Kan dit niet, dan zal ik proberen het chipje op te zoeken en er weer op te solderen/branden (mijn condensatortjes zijn er met een heteluchtbrander opgezet). Ik zou iig niet de spoorbanen gaan doorverbinden! Straks krijg je (als je er toch een chipje op wil zetten) het tin er niet weer tussen weg ofzo. En dan heb je nog meer kans dat je je mobo (verder) sloopt.

• spone
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 00:25:
[...]

MMm, kheb tevens het bonnetje niet meer, en bij het eraf halen van de oude heatsink heb ik die helemaal vernaggelt, omdat hij zo giga goed vast zat.

Maar wat zouden jullie eerst solderen ? gewoon de 2 boven en de 2 onder ? of alles samen solderen of.... ?
Ik zou op de plek waar de 2 x 2 contactpunten van dat chippie zaten gewoon alle4 aan mekaar solderen, en zien wat er (niet) gebeurt. Haal iig wel ff alles wat los KAN los, zoals je ide, pcikaarten en je agp kaart (desnoods ff pci kaartje erin), slechts 1 ramstaafje erin (kleinste graag), dat als er wat mis gaat de schade beperkt blijft (dus als je mobo kortsluit, dat niet meteen de rest ook gaar is :P)

Verwijderd

Topicstarter
Akropolis schreef op 02 oktober 2004 @ 00:28:
[...]

Ja dat was ik :P en hij werd er wel instabiel van. Vastlopers in demo van 3DMark05 (niet in benchmark??). Ik had de condensatortjes nog wel. EN toen heeft een kameraad van mij ze er weer op gezet. En nu werkt de kaart weer prima. :)

Maargoed daar gaat het hier niet om :P

Wat ik zal doen in jouw geval is kijken of je het bord nog weer in orginele staat kan terug brengen. Kan dit niet, dan zal ik proberen het chipje op te zoeken en er weer op te solderen/branden (mijn condensatortjes zijn er met een heteluchtbrander opgezet). Ik zou iig niet de spoorbanen gaan doorverbinden! Straks krijg je (als je er toch een chipje op wil zetten) het tin er niet weer tussen weg ofzo. En dan heb je nog meer kans dat je je mobo (verder) sloopt.
Het chipje zelf ben ik kwijt, en er staat ook niets op die andere, daarom vraag ik nu in verschillende forums of iemand toevallig weet wat voor chipje dat is. Want als dat zo is, dan ken ik wel iemand die dat chipje eraan kan solderen voor me.

Van garantie kan ik al helemaal niet spreken de oude heatsink ligt eraf ( die is kapot ). En ik heb het bonnetje ook al niet meer.
spone schreef op 02 oktober 2004 @ 00:30:
[...]

Ik zou op de plek waar de 2 x 2 contactpunten van dat chippie zaten gewoon alle4 aan mekaar solderen, en zien wat er (niet) gebeurt. Haal iig wel ff alles wat los KAN los, zoals je ide, pcikaarten en je agp kaart (desnoods ff pci kaartje erin), slechts 1 ramstaafje erin (kleinste graag), dat als er wat mis gaat de schade beperkt blijft (dus als je mobo kortsluit, dat niet meteen de rest ook gaar is :P)
Echt veel meer dan ik nu al gaar heb kan niet. :

AMD Athlon XP 2600+ Mobile ( waarschijnlijk dood )
Radeon 9600 Pro ( dood, misschien nog te reanimeren )

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 00:34 ]

• spone
  • Niet online
ik neem toch wel aan dat je harddisk en cd/dvd, mem en processor het nog wel doen? In dat geval, koop gewoon een nieuw mobo, en daar in het vervolg niet meer zo aan kl*ten :+

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, kheb hier nog wel een oude 1400+ liggen... En mem tja risico waag ik dan maar ( daar heb ik toch nog garantie op zitten ).

Maar kheb zojuist ff de pootjes van die andere chip opgemeten, en ze maken allemaal contact met elkaar. Heb ik hier wat aan of helemaal niets ?

• spone
  • Niet online
ik heb een beter idee:
verbind de pootjes in de lengte per 2, dus twee aparte banen, naar de buitenkant van het mobo toe. Als dat niet werkt flikker je er nog een druppel soldeer tussenin zodat je alle 4 met elkaar verbonden zijn. Je krijgt dus in eerste instantie 2 banen die ieder 2 pootjes verbinden.

Bedenk wel dat in een chip het meeste intern gebeurt, en dan gaan er dus 4 pootjes naar binnen maar dat werkt dan weer met logische schakelingen dacht ik (dat heb ik tenminste vorige week op school gehad :+)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, tja, ik ga het morgen gewoon proberen, en ik hou jullie wel op de hoogte. Ik heb al waarschijnlijk een nieuw moederboard en een nieuwe cpu, maar ik wil het toch nog proberen, want voor hetzeflde geldt werkt m'n mobo strax nog :D

• spone
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 00:52:
Hehe, tja, ik ga het morgen gewoon proberen, en ik hou jullie wel op de hoogte. Ik heb al waarschijnlijk een nieuw moederboard en een nieuwe cpu, maar ik wil het toch nog proberen, want voor hetzeflde geldt werkt m'n mobo strax nog :D
nou is het de vraag of je ermee wil werken, want ze zetten die condensators er iig niet voor niets op (stabiliteit bijvoorbeeld). En ik heb liever geen computer dan een onbetrouwbare computer...

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:42

mr_petit

opperprutser

kan je nergens een componentcode voor het onderdeeltje vinden? (foto is iets te klein/onduidelijk).
het kan namelijk net zo goed een weerstandsnetwerkje / brugcel oid zijn.
met componentcode bedoel ik die letters die op het mobo staan als r345 en c142

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Nope, de weerstandjes eronder kan ik wel vinden ( zijn R3.... nogwat, maar daar heb ik niets aan ).

Voor degene die me wil helpen zoeken

http://www.r3con.cjb.net/Pictures/mobo2.JPG

Oei oei, nog betere gevonden :

http://www.r3con.cjb.net/Pictures/mobo3.JPG

In de schaduw zitten geen codes of wat dan ook...

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 01:14 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

zelf denk ik dat het spoeltjes zijn (2 stuks in 1 behuizing?) (nummer L46)
de vraag is dan hoe ze geschakeld zijn.

volgens mij zijn de codes:
R =weerstand
C =condensator
RN =weerstandnetwerk
CN =condensatornetwerk
Q =transistor
U =IC
L =spoel
D =diode
F =zekering

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 02-10-2004 01:44 ]

Verwijderd

move > CME

Verwijderd

Topicstarter
Kwist niet zeker ;) maar hij moet dus toch hier...

Zou het misschien mogelijk zijn om die aansluitingen te verlengen met electradraad ? Of krijg je dan dat hij het sowieso al niet meer doet ?

Verwijderd

Als je dat wilt verlengen om er makkelijker een component aan te solderen: ja, dat kan, mits niet te lang en de draadjes niet te dun.

Het SMD component is waarschijnlijk een spoeltje.
hij moet dus toch hier
Nou ja, moeten... ik dacht dat je hier wellicht wat meer Electro postings krijgt :)

Check iig je USB poorten, aangezien het daar wel erg dichtbij in de buurt zit. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ok. Maar zou ik enig kans van slagen hebben als ik ze in groepen van 2 aan elkaar soldeer ? Want anders zou ik niet weten hoe ik daarachter kan komen.

Verwijderd

Sorry hoor, maar als je niet 100% zeker weet om wat voor component het gaat is zomaar de aansluitpunten doorverbinden het stomste wat je kan doen. Wat denk je dat er gebeurt als het bv. een ontkoppel C'tje is voor de voedingsspanning? Of als het een weerstandje is dat deel uitmaakt van een spanningsregeling?

Toen het componentje er af viel had je beter even GOED kunnen zoeken, 't zal echt geen meters weg vliegen.

Als straks door je soldeerseltjes je mobo spectaculair uitfikt, post je dan wel de pics? >:)

Of zet er ff een video/webcam op als je gaat testen. Met wat je hier af en toe meemaakt kun je best een leuke Tweakers-Jackass video maken :+

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
het lijkt me idd een dubbel spoeltje (L46) en die zou je heel misscchien gewoon kunnen doorverbinden ( hij zal er echt niet voorniets zitten ) maar dan moet je 200% zeker weten welke 2 puntjes worden doorverbonden.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 11:41:
Sorry hoor, maar als je niet 100% zeker weet om wat voor component het gaat is zomaar de aansluitpunten doorverbinden het stomste wat je kan doen. Wat denk je dat er gebeurt als het bv. een ontkoppel C'tje is voor de voedingsspanning? Of als het een weerstandje is dat deel uitmaakt van een spanningsregeling?

Toen het componentje er af viel had je beter even GOED kunnen zoeken, 't zal echt geen meters weg vliegen.

Als straks door je soldeerseltjes je mobo spectaculair uitfikt, post je dan wel de pics? >:)

Of zet er ff een video/webcam op als je gaat testen. Met wat je hier af en toe meemaakt kun je best een leuke Tweakers-Jackass video maken :+
Tuulk ga ik filmpje maken :D, zou er nog veel vuurwerk komen denkje ? :P

Maar zoveel zal er toch niet gebeuren ?
Sine schreef op 02 oktober 2004 @ 11:49:
het lijkt me idd een dubbel spoeltje (L46) en die zou je heel misscchien gewoon kunnen doorverbinden ( hij zal er echt niet voorniets zitten ) maar dan moet je 200% zeker weten welke 2 puntjes worden doorverbonden.
Mjah zou ik daar door kunnen meten bij dat chipje erboven dan ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 12:06 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Cheezus

Luiaard

Ik heb nog wel een originele A7N8X heatsink, als je je moederbord weer in 'originele' staat wil maken.

Je kunt ook met Asus contact opnemen voor garantie, er zit immers gewoon fabrieksgarantie op en aan het serie nummer kunnen ze zien of deze nog niet verlopen is. Je hebt dan in principe geen bon nodig (zo heb ik al 2 maxtor schijven en een videokaart opgestuurd voor garantie, en werkende exemplaren teruggekregen).

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 15:40

Mojo

The Power Within

Kan je asus eventueel niet mailen mocht garantie niet lukken. Wellicht kunnen hun voor je uitpluizen wat er aan de hand is ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mojo schreef op 02 oktober 2004 @ 13:20:
Kan je asus eventueel niet mailen mocht garantie niet lukken. Wellicht kunnen hun voor je uitpluizen wat er aan de hand is ;)
idd Nee heb je en JA kan je krijgen,

gezien de positie van dat SMD onderdeel gok ik dat t iets met 1 vd aansluitingen te maken heeft,

* SMSfreakie heb vroeger wel es de zekering van zn PS/2 poorten doorgeblazen 8)7

draadbrugje er op en ik kon weer vrolijk pS/2en :P

404 Signature not found

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
Wat is de connector die daar staat? USB? dan zou het best kunnen dat die spoelen de 5V spanning van de USB poort stabiliseert.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, over garantie tja, ik zal asus eens ff een mailtje sturen. Maar zouden ze het erg vinden als er uberbios 1007 op geflasht is ? :|

Die connector is 2x usb en 1x lan.

Btw. ik lees net dit :
Attention: Warranty period may not reflect warranty extension bought at point of purchase or local resellers. Please contact point of warranty extension purchase for services during extended warranty coverage. This warranty information does not apply to OEM products.

All ASUS motherboard purchased after November 1st, 1999 will carry 3 year standard warranty services worldwide. One year limited warranty is given to purchase made prior to this date.

Note: Warranty void for user removing serial number sticker on the motherboard.
Staat daar nou dat je de aankoopbon wel nodig hebt ? of lees ik dat nou verkeerd ? En serial nummer stikker waar zit die, weet iemand dat ?
primusz schreef op 02 oktober 2004 @ 13:09:
Ik heb nog wel een originele A7N8X heatsink, als je je moederbord weer in 'originele' staat wil maken.
Mmm, ik zal eerst ff asus mailen of ik nog garantie heb zonder bon etc. Als ik nog garantie hebt, dan stuur ik je wel een mailtje ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 13:55 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 13:49:
Mmm, over garantie tja, ik zal asus eens ff een mailtje sturen. Maar zouden ze het erg vinden als er uberbios 1007 op geflasht is ? :|

Staat daar nou dat je de aankoopbon wel nodig hebt ? of lees ik dat nou verkeerd ? En serial nummer stikker waar zit die, weet iemand dat ?
Een ander bios zal niet zo'n probleem zijn.

Ik vind het een beetje een vaag verhaal maar volgens mij heb je de bon niet nodig.. ze hebben gewoon liever dat je naar het bedrijf waar je het hebt gekocht teruggaat voor garantie, is makkelijker voor asus.

Je serie nummer staat bij de A7N8X meestal (bijna altijd) boven op je IO ports. Op dat paarse blokje van je parallele poort dus zeg maar.
http://www.aezay.dk/imgs/asus-a7n8x-deluxe.jpg hier zit je wel duidelijk wat ik bedoel, dat stikkertje met 2BZG enz. dus.

Verwijderd

Topicstarter
Shit, als dat het geval is heb ik een probleem, want bij mij zit die er maar half op ( de andere helft is eraf gescheurt. )

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:52
Als L46 en L47 dezelfde componenten zijn (lijkt me wel) dan zou je L47 kunnen doormeten. Maar het lijkt me gewoon een ontstoor spoeltje voor de USB of UTP.
code:
1
2
3
4
5
6
7
o   o
|   |
`):('
 ):(
.):(,
|   |
o   o

Gewoon doorverbinden dus

[ Voor 26% gewijzigd door WEBsel op 02-10-2004 15:18 . Reden: USB/UTP ipv kb/mouse ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Normaal zit er toch helemaal geen fan op de northbridge van dit mobo? Alle info die ik heb kunnen vinden is dit passief gekoeld.

Ben inmiddels wel benieuwd naar een pic van de Northbrige.

Verwijderd

Topicstarter
WEBsel schreef op 02 oktober 2004 @ 14:28:
Als L46 en L47 dezelfde componenten zijn (lijkt me wel) dan zou je L47 kunnen doormeten. Maar het lijkt me gewoon een ontstoor spoeltje voor de voeding van muis of keyboard.
code:
1
2
3
4
5
6
7
o   o
|   |
`):('
 ):(
.):(,
|   |
o   o

Gewoon doorverbinden dus
Dus gewoon horizontaal of verticaal ?
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 14:28:
Normaal zit er toch helemaal geen fan op de northbridge van dit mobo? Alle info die ik heb kunnen vinden is dit passief gekoeld.

Ben inmiddels wel benieuwd naar een pic van de Northbrige.
Het is een koellichaam wat erop zit.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 14:34 ]

• WEBsel
Afbeeldingslocatie: http://www.twc.sshunet.nl/~awnordem/mobo3b.jpg
Voor 99% zeker dat het zo moet, gebaseerd op je hi-res foto's. Als je in Utrecht woont wil ik er wel een blik op werpen en waarschijnlijk heb ik nog wel zo'n onderdeeltje van een dood mobo te doneren.

[ Voor 133% gewijzigd door WEBsel op 02-10-2004 14:49 . Reden: plaatje, uitleg. ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 14:34:
[...]

Dus gewoon horizontaal of verticaal ?

[...]

Het is een koellichaam wat erop zit.
Omdat je in je eerste post schreef dat je de fan er af gesloopt had.....

Verwijderd

Topicstarter
En zo moet hij volgens jouw het doen ? Ik wacht nog ff op bericht van asus, en als dat negatief is dan soldeer ik het zo vast.
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 14:40:
[...]

Omdat je in je eerste post schreef dat je de fan er af gesloopt had.....
Mjah ik bedoelde eigenlijk koeling ;)

OMFG, ik kan volgens mij m'n mobo nu wel wegpleuren. Het andere chipje liet ook los :'( Ik zal zo ff een foto ervan maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 15:02 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

eehhh volgens mij gaan veel mensen er vanuit dat het om een ontstoorspoel gaat, maar het kan natuurlijk net zo goed een spoeltje uit een lc kring zijn.
in dat geval is vrijwel onmogelijk het onderdeeltje te vervangen als je de waarde niet weet.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.r3con.cjb.net/Pictures/spoel.JPG

hier zie je het spoeltje ingezoomt, hij ligt nu op de zijkant.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

met zo weinig windingen lijkt het mij idd een ontstoorspoel.

het kan zo zijn dat het niet een dubbele maar enkele spoel is, en dat de twee contactpuntjes aan elke kant er gewoon zitten om het soldeeroppervlak te vergroten (je weet ten slotte nooit, ze zouden er wel eens af kunnen vallen :+)

je kan 'm nu wel goed doormeten.
Als alle contactpunten gewoon met elkaar verbonden zijn kan je de puntjes op je mobo gewoon doorverbinden. Je loopt dan wel wat meer kans op wat meer storing

• WEBsel
Doen de daarop aangesloten USB-apparaten het nu niet meer? Dan weet je zeker dat het de USB voedings-ontstoring is....

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op 02 oktober 2004 @ 15:19:
met zo weinig windingen lijkt het mij idd een ontstoorspoel.

het kan zo zijn dat het niet een dubbele maar enkele spoel is, en dat de twee contactpuntjes aan elke kant er gewoon zitten om het soldeeroppervlak te vergroten (je weet ten slotte nooit, ze zouden er wel eens af kunnen vallen :+)

je kan 'm nu wel goed doormeten.
Als alle contactpunten gewoon met elkaar verbonden zijn kan je de puntjes op je mobo gewoon doorverbinden. Je loopt dan wel wat meer kans op wat meer storing
Als ik die ontstoorspoel wil doormeten krijg ik geen waardes door. Heel vaag, net of het gewoon geen contactpuntjes zijn waar ik m'n multimeter ophou ?
WEBsel schreef op 02 oktober 2004 @ 15:24:
Doen de daarop aangesloten USB-apparaten het nu niet meer? Dan weet je zeker dat het de USB voedings-ontstoring is....
Mobo deed ervoor al niet helemaal fris meer, ene keer werkt hij wel, en de andere keer niet meer etc. En ik wil liever niet m'n cpu gaan opofferen om te testen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 15:25 ]

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
anders koop je een hele brakke goedkope cpu, om even mee te testen?

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, kheb net een 1400+ gekocht ;) Alleen geheugen zit ik mee, kheb zelf nu geen eigen geheugen, maar ik leen geheugen van iemand.

Toch heb ik het getest, maar hij boot niet. Morgen ga ik ze vast soldere.

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28
bestaat er niet iets als Zonder mem booten ?
ik bedoel hij zou infiete gewoon bij Post dan ophouden als ik het goed heb.
zo niet, tja wie niet schiet, schiet ALTIJD mis ...

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, morgen ga ik samen met mate van me alles ff testen. En dan zullen we zien ;)

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:53

M-ThijZ

Riding on Rails

Silent Hunter schreef op 02 oktober 2004 @ 21:05:
bestaat er niet iets als Zonder mem booten ?
ik bedoel hij zou infiete gewoon bij Post dan ophouden als ik het goed heb.
zo niet, tja wie niet schiet, schiet ALTIJD mis ...
Nee, het moederbord heeft geen extra geheugen aan boord om tot daar te booten. Er wordt meteen gebruik gemaakt van de geheugen stripjes. Hij geeft geen beeld, wel zal hij wat 'bliepjes' laten horen.

Verwijderd

Gewoon doorsolderen die handel. Waarschijnlijk werkt hij dan weer gewoon. Alleen dan met een half werkende USB. Goede klodder soldeertin er op en je bent klaar. Hierdoor kan er echt niet zomaar een ander component doorbranden. Misschien een ander weerstandje of klein chipje, maar meer echt niet hoor.

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier stond iets niet belangrijks :P

[ Voor 177% gewijzigd door Micha op 03-10-2004 14:54 ]

• DOCACE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 21:06

DOCACE

Whut's up

miniK0bo schreef op 02 oktober 2004 @ 13:32:
Wat is de connector die daar staat? USB? dan zou het best kunnen dat die spoelen de 5V spanning van de USB poort stabiliseert.
Pcies, kijk eens goed hoe die sporen lopen, ik hoor allemaal kreten over spanningsstabilisatie maar het lijkt me meer waarschijnlijk dat dit component gewoon aan een USB poort hangt. Je zal dan hooguit een USB poort niet kunnen gebruiken en de rest van het systeem zal hier dus geen last van moeten hebben.

Dus tip: Kijk eerst eens goed waar dit onderdeel aan verbonden zit want mischien heeft dit onderdeel altijd al los gezeten maar heb je het nooit gemerkt omdat het toch niet in gebruik was.

DOC.

Pagina: 1