[XP] Harde schijf op de parallele poort

Pagina: 1
Acties:

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 14:03
Even een situatieschets:

Ik heb hier een vrij oude laptop waarvan ik een paar wat grotere bestanden af wil halen. De laptop draait onder Windows 95 en heeft geen ethernet aansluiting.

Ook heb ik nog een oude 1GB externe harde schijf (een Para Disk) die op de parallele poort aangesloten kan worden. Na installatie van de drivers die ik ook nog had, werkt deze harde schijf perfect op die oude laptop.

Maar nu het probleem. Ik heb verder in huis alleen maar PC's die onder Windows XP draaien en ja, daar krijg ik die harde schijf simpelweg niet aan de praat. De Windows NT drivers pakte XP niet en via Google heb ik helemaal niets kunnen vinden dat ook maar verwees naar het bestaan van drivers die bruikbaar zouden kunnen zijn onder XP.

Aangezien ik geen zin heb om die grotere bestanden op te delen en met diskettes te gaan werken en ook geen zin heb om een oude Windows versie te installeren op een andere PC (en natuurlijk omdat zo'n externe harde schijf van 1GB nog best eens handig kan zijn) zou ik graag willen weten of er misschien nog alternatieven zijn voor het lezen van zo'n schijf via de parallele poort. Misschien bestaat er een stuk software voor XP dat makkelijk met dit soort apparaten kan communiceren?

Verwijderd

Is het niet handiger om de laptop in het netwerk te zetten en de schijf te delen?

• Biodomo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 19:30
Ik denk dat je die parallele disk moet vergeten.
Hang de laptop aan de XP-doos via een zgn. directe kabel verbinding (via een zgn. laplink kabel, zie http://www.laplink.com/products/cables/overview.asp)

Succes !

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk werkt de 1GB parallel poort disk intern gewoon met een FAT16 of FAT32 filesysteem op een IDE schijf.

Ergo: Kopieer alles wat je nodig hebt van je W95 laptop naar die 1GB unit, haal de schijf uit dat doosje, bouw 'm in een XP systeem in en kopieer de zaak naar de schijf van je XP systeem.