[RAID] Dilemma's met keuze

Pagina: 1
Acties:

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Het zit zo: nu heb ik 2x WD Raptor 36GB S-ATA in RAID0, staat ongeveer 30-40GB aan data op die automatisch door SecondCopy gebackupped worden op een Seagate 120GB P-ATA. Die HD zit voor de rest ook propvol met data. Dan heb ik nog een Maxtor 120GB P-ATA die ook vol zit. Probleem is nu, ik wil veiligheid. Dus RAID1 zul je denken. OK, alleen heeft mijn Asus A7N8X Deluxe maar 4 P-ATA kanalen die vol zitten (de 2x 120GB, DVD-RW en CD-RW die ik beide wil houden) en de 2 S-ATA kanalen dus ook door de Raptors.

Nu is het de bedoeling om die 240GB (nemen we even die 30-40GB van de RAID0 erbij) te backuppen. Ik kan:

- 2x P-ATA 120GB schijfjes met een P-ATA (RAID-)kaartje van 50€ bijkopen. Kost me zowat 200-220€. Weer een hoop van die P-ATA HD's die later waarschijnlijk niet op een nieuw moederbord kunnen aangesloten worden (ik neem aan dat P-ATA praktisch niet meer beschikbaar is over een jaartje). En het zijn 4 HD's die ook nog eens bij de 2 Raptors staan te loeien.

- 2x S-ATA 120GB schijfjes met een 2-poorts S-ATA + P-ATA (RAID-)kaartje van 75€ bijkopen. Dit kost zowat 240-270€. Maar ja, dan zit ik met een S-ATA RAID1 en een softwarematige P-ATA RAID1. En het zijn 4 HD's die ook nog eens bij de 2 Raptors staan te loeien.

- 2x S-ATA 250GB schijfjes (Maxtor Maxline III) met een S-ATA (RAID-)kaartje van 75€ bijkopen. Dit 475-500€, en ik hoop dat ik die 2 P-ATA 120GB's kan verkopen voor 120€ dan. Dus dan zou het 360€ zowat kosten. Maar dan heb ik wel 2 snelle HD'tjes.

- 1x Externe USB/FireWire 250GB HD (LaCie 250GB bv.) en dan dmv. software het laten backuppen. Dit is zelfde prijsklasse als de eerste optie.

- 3x S-ATA 120GB schijfjes met een 4-poorts S-ATA (RAID-)kaartje van 75€. Dit dan softwarematig in RAID5 draaien. De prijs is 330-350€ ervoor.

Ik weet gewoon niet wat ik het beste kan nemen. Zowiezo zal HD-ruimte en koeling geen factor zijn, aangezien ik tegelijkertijd ook een CM Stacker kast haal. De RAID-kaartjes waar ik over praat zijn de 2-poorts Promise FastTrak S150 TX2plus en de 4-poorts Promise SATA150 TX4. Als 120GB schijven wou ik de WD 120GB schijfjes nemen. Of de 120GB RAID Edition ? Deze kosten wel 15-20€/st meer.

Extra snelheid is dus altijd mooi meegenomen, maar transparante backup is het primaire doel. Is er misschien een optie die ik over het hoofd zie ? Niet backuppen op optische media ofzo, data wordt vaak vernieuwd. Maar er zijn een hoop factoren die meespelen: alweer extra stroomeisen (voeding zit praktisch op zijn limiet), 6 HD's maakt ook weer extra lawaai, externe oplossing betekent meesleuren als ik PC verplaats (LAN-party bv.), zullen prestaties van mijn XP3200+ sterk zakken door RAID5 te gebruiken softwarematig, etc. Een hoop vragen die het moeilijk maken om te zoeken voor een goede oplossing.

AUB geen UTFS-mopjes, die zijn niet meer grappig :P

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:58

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Even afgezien van jouw voeding die misschien vervangen moet worden (wat het duurder maakt), is SCSI geen mogelijkheid? Je kunt meer disks kwijt op een controller en je hebt meteen de mogelijkheid om de backupdisks in een makkelijk afkoppelbaar extern kabinet te plaatsen.
Een tapedrive is nu nog geen optie omdat je eigenlijk 'meteen' backups wilt, wat neerkomt op een soort low cost mirroring.
Duurder is het natuurlijk wel - een fatsoenlijke controller is €150, SCSI disk (Maxtor 72GB) is €250 en dan nog terminator en kabel.
Je kunt goedkoper door tweedehands te gaan of geen U160 te nemen, dan ligt de performance echter weer achter op de huidige generatie IDE disks.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SCSI lijkt me wat duur in dit geval. Het klopt dat SCSI disken beter geschikt zijn om 24/7 te draaien en de MTBF wat hoger ligt, maar je bent op deze manier minimaal 500 euro kwijt aan spullen. Dan kan je net zo goed wat Raptortjes kopen met een goedkopere S-ATA controller.

Voor 45 euro heb je trouwens al een TX2+ kaartje. Dit is wel zonder de RAID functie in de BIOS, maar je kan prima aan de gang gaan met software RAID1. Tegenwoordig merk je daar als het goed is toch niet zoveel performanceverlies van, en het scheelt weer wat centen.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
In de winkel waar ik werk kan ik aan een LaCie externe 250GB HD (Porsche design) USB2 komen voor 175€. Dit is eigenlijk de "simpelste" en in ene weg goedkoopste oplossing eigenlijk. Ik denk dat ik best voor deze ga. Zowiezo ga ik geen SCSI kopen omdat het simpelweg te duur. Om 250GB gemirrored te hebben kom ik nog niet eens toe met 1000€ !

Mja aan enkele Raptors heb ik ook al gedacht, maar dan zit ik aan minstens 3 raptors van bijna 200€ elk plus nog eens een redelijk RAID kaartje. 750€ is vrij veel :D En ZOOOOO snel hoeft het nu ook weer niet :P

Zowiezo moet ik een nieuwe voeding halen, aangezien deze Enermax 365W al op zijn limiet zit. De 3.3V staat op 3.2V, de 5V staat op 4.73V (normaal nog lager ivm. overklok), de 12V staat op 11.5V en de -5V staat op -4.58V. Alleen de -12V staat nog goed op -11.99V :D

Maar vraagje nog: die 120GB schijven wat ik heb, de Maxtor heeft 8MB cache, maar de Seagate maar 2MB. Dit gaat niet veel uitmaken voor ze bv. in RAID0 te zetten ? Dus ik ga niet op problemen stoten hoop ik ? Zowiezo zullen deze in software RAID0 moeten want mijn nForce2 mobo heeft geen ingebouwde P-ATA RAID.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het gaat geen problemen veroorzaken in de zin van niet werkende setups. Het zal prima werken, maar de performance zal natuurlijk niet gelijk zijn met 2x 8MB cache schijven. Ik vraag me overigens af waarom je de disken in RAID0 wil laten draaien. Je wil graag veiligheid... nou is RAID0 niet echt een veilige oplossing. Het is dan veiliger om de disken los te laten draaien.

Of het veel performancewinst zal leveren, betwijfel ik ook. De STR gaat misschien iets omhoog, maar dit hoeft niet altijd voor een betere performance te zorgen.

Je kan met software RAID een striping-partitie maken. Hiermee kan je dus bijvoorbeeld 1 RAID0, 1 RAID1 en 1 RAID5 partitie op één disk hebben. Wat je zou kunnen proberen, is een kleine partitie RAID0 aanmaken en de snelheid meten. (je kan een kleine ruimte vrijmaken door met Partition Magic te spelen, en een partitie een stukje te verkleinen) Zo kan je zelf zien of het het risico waard is, of niet.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Waarom ik RAID0 wil doen met die 2x 120GB, omdat ik zowiezo ga backuppen op die 250GB externe USB schijf. Dan heb ik normaal gezien ook weer wat meer performance van die schijven. Maar aan de ene kant heb je gelijk dat het niet altijd beter presteert. Van schijf naar schijf is nog steeds sneller dan van RAID0 array naar dezelfde RAID0 array. Ik denk dat ik ze best gewoon standaard laat.
Pagina: 1