Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fanbus fout (LM317T)

Pagina: 1
Acties:

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
Ik heb vanmiddag een mooie fanbus in elkaar gesoldeerd, maar als ik aan de potmeters draai, gebeurt er helemaal niets :S het orginele schema vabn de tut. op casejunkies. Het door mij aangepaste schema
en het doormij gesoldeerde schema Vooral het laastste schema, wat heb ik fout gedaan? Bij een LM317T is 1 toch adjust. 2 out en 3 in?
Fan 4 is met een tuimelschakelaar te regelen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Verwijderd

Dat is al een heel oud schemaatje...

Die weerstand van 240 Ohm zit niet goed.
Moet tussen adj en out, niet tussen in en out.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 22:41 ]

Verwijderd

Bij een LM317T is 1 toch adjust. 2 out en 3 in?
Dat is afhankelijk van de behuizing, zie daarvoor de datasheet.

• PeterEs
Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 22:36:
Dat is al een heel oud schemaatje...

Die weerstand van 240 Ohm zit niet goed.
Moet tussen adj en out, niet tussen in en out.
Hij zit toch tussen adj en out? :S
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 08:27:
[...]
Dat is afhankelijk van de behuizing, zie daarvoor de datasheet.
De wat? :|

Verwijderd

O ja?

Dacht het niet:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/lm317.png

Verwijderd

Het document van de fabrikant met daarin alle documentatie, specs etc :)

Voor een TO-220 (meest gebruikt door GoT'ers) is dat van links naar rechts gezien van de voorkant: Adj, output, input ;

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42479/full.gif

exter heeft gelijk, de weerstand moet vanaf de middenpin naar de andere buitenpin.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 09:41 ]

• PeterEs
sorry, foytje op de tekening. inmiddels aangepast. Op het gesoldeerde schama zit ie wel goed.

Verwijderd

Nou, als het potmetertje ook goed is aangesloten dan werkt ie, de elektronica zit in het IC en niet erbuiten.

1 IC en 2 weerstandjes. simpeler kan het toch niet hè?

Verwijderd

ik heb een vermoeden dat die potmeter zo niet gaat werken. zoals ie op het schema staat doet de loper niets. Sluit de gnd eens op 1 van de buitenste pootjes van de potmeter aan en de Vadj. op het middelste pootje. Je houd 1 buitenste pootje over.
Kan zijn dat ik er compleet naastzit maar ok.

Verwijderd

Je zit er inderdaad compleet naast, nofi, het niet gebruikte pootje mag met de loper worden verbonden.

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:56

BreeeZe

Devt

Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 22:40:
Je zit er inderdaad compleet naast, nofi, het niet gebruikte pootje mag met de loper worden verbonden.
Ik kan er ook naast zitten hoor, maar potmeters hebben toch een vaste weerstand tussen de buitenste 2 pootjes, als je hem dan volgens het schema aansluit krijg je toch 1 weerstand en een potmeter parallel waardoor je weerstands waarde omgekeerd logaritmisch wordt hetgeen in deze schakeling niet het gewenste effect geeft :?

Edit:
Rekensom wat het effect weergeeft http://www.computertortur...iant/parallel/simple.html is een online calculator :P

edit2:
logaritmisch omgekeerd logaritmisch

[ Voor 25% gewijzigd door BreeeZe op 02-10-2004 23:50 ]

• PeterEs
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 22:08:
Nou, als het potmetertje ook goed is aangesloten dan werkt ie, de elektronica zit in het IC en niet erbuiten.

1 IC en 2 weerstandjes. simpeler kan het toch niet hè?
nee, en toch doe ik iets fout......maar wat?

Verwijderd

BreeeZe schreef op 02 oktober 2004 @ 23:37:
[...]

Ik kan er ook naast zitten hoor, maar potmeters hebben toch een vaste weerstand tussen de buitenste 2 pootjes, als je hem dan volgens het schema aansluit krijg je toch 1 weerstand en een potmeter parallel waardoor je weerstands waarde omgekeerd logaritmisch wordt hetgeen in deze schakeling niet het gewenste effect geeft :?

Edit:
Rekensom wat het effect weergeeft http://www.computertortur...iant/parallel/simple.html is een online calculator :P

edit2:
logaritmisch omgekeerd logaritmisch
Ook jij zit er naast, er komt geen weerstand parallel aan de potmeter, het gedeelte van de weerstandsbaan tussen de loper en niet gebruikte pen wordt kortgesloten.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/potm.PNG

Als je de potmeter aansluit met de pennen 2 en 3 gebruik je het weerstandsgedeelte "a" niet.
Wegdenken, afknippen, kortsluiten, is om het even...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 00:30 ]

• PeterEs
ik heb nog niets kunnen vinden :(

foto's:
bovenkant ( In de circeltjes zitten de contactjes voor de potmeters)
onderkant

Verwijderd

Kan niet veel fout zitten, vervang de potmeter door een draadbrug of sluit hem gewoon kort.
Als op de uitgang 5V komt te staan en de fans gaan langzamer draaien weet je dat je potmeters niet goed zitten.
Als je een fout hebt gemaakt is ie structureel, want alle regelaars reageren niet.
Pagina: 1