Toon posts:

VPN keuze maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ké, zit in volgende situatie;

Heb Telenet (6.6Mbit down, 512Kbit up) internet dat binnen komt op SMC 7004ABR router. Daaraan hangen 4 pc's via bekabeld 100Mbit netwerk en nog extra 100Mbit switch (3 Win XP pc's en 1 Windows server 2003)

Momenteel heb ik een ftp en vnc draaien op die Win 2003 pc maar ik zou nu een vpn verbinding willen uitproberen dus zal ik men router moeten vervangen door een pc omgebouwd tot router aangezien die SMC router volgens mijn opzoekingen geen vpn ondersteund. Ik heb hier nog een 1000Mhz pc met 256MB ram staan die ik had gekregen van iemand, dit moet dus meer dan voldoende zijn.

Nu zal ik dus een DHCP server moeten installeren en firewall. Nu is mijn vraag wat ik nog vergeet en vooral, welke software gebruik ik daar best voor? Ik beschik over een Win 2003 versie en linux lijkt me ook een mogelijkheid, dan leer ik daar ook ineens serieus mee werken. (al eens linux geinstalleerd maar nooit echt verder in gewerkt)

Alle tips zijn meer dan welkom aangezien dit gebied (dhcp en vpn) nieuw zijn voor mij. Alvast op voorhand bedankt voor de hulp.

Aurora

• Wiggert
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Windows 2003 Server biedt zowel routing, firewall (eenvoudig), DHCP server als VPN server.
Installeer routing & remote access en je komt een heel eind

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan ook perfect mogelijk om poorten te forwarden en dergelijke? Zijn er nadelen aan een Windows 2003 router ipv een standaard router dat je voor 50euro in de winkel vindt?

• Wiggert
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 14:54:
Is het dan ook perfect mogelijk om poorten te forwarden en dergelijke? Zijn er nadelen aan een Windows 2003 router ipv een standaard router dat je voor 50euro in de winkel vindt?
Yep, Windows2003 ondersteund ook Portforwarding.
Als het alleen om de portforwarding gaat dan zou ik (thuis) zeker voor zo'n eenvoudig routertje kiezen. Nadelen van windows2003 is dat het wat kostbaarder is en dat er veel meer services op (kunnen) draaien wat meer onderhoud kost

Verwijderd

Momenteel heb ik een ftp en vnc draaien op die Win 2003 pc
Heb je een speciale reden om VNC te gebruiken? RDP vind ik persoonlijk voor remote management een stuk handiger. (en als die server in remote admin mode staat, dan heb je ook geen last van irritante licensing servers die je moet installeren.)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 11:37:
[...]

Heb je een speciale reden om VNC te gebruiken? RDP vind ik persoonlijk voor remote management een stuk handiger. (en als die server in remote admin mode staat, dan heb je ook geen last van irritante licensing servers die je moet installeren.)
een van de voordelen van VNC (versie 4 althans) is dat je een ip restrictie kan opzetten zodat je alleen vanaf een bepaald IP kan connecten :) das iets wat met rdp niet kan (of je moet een firewall erop zetten die dat dan wel weer kan..)

console overnemen kan met de /console parameter (mocht dit de reden zijn dat de TS voor vnc heeft gekozen)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik VNC gebruik is omdat het alles doet wat ik wil doen en omdat ze dit op men vorig werk gebruikten en ik daar tevreden over was. Wat is er dan juist beter aan RDP?

Ik heb een java versie van VNC op men webruimte staan die ik gebruik om van overal op pc te geraken. Op die manier moet ik niets installeren op iemand anders zijn pc.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 18:06:
De reden waarom ik VNC gebruik is omdat het alles doet wat ik wil doen en omdat ze dit op men vorig werk gebruikten en ik daar tevreden over was. Wat is er dan juist beter aan RDP?

Ik heb een java versie van VNC op men webruimte staan die ik gebruik om van overal op pc te geraken. Op die manier moet ik niets installeren op iemand anders zijn pc.
RDP is sneller als vnc, en is native in XP aanwezig, je hoeft dus niks te installeren

tevens heb je met RDP ook je clientdrives en kan je geluid redirecten

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1