Toon posts:

Probleem met nieuwe Harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat er hier iemand mij, kan helpen. Zou zo gouw niet iemand anders weten. het probleem is als volgt. Ik heb een pentium 3 667 Mhz. Kort geleden heb ik bij cool-prices.nl een 40 GB harddisk gekocht. Ik plug hem in en start de pc, alles doet het gewoon, harddisk wordt herkent in de bios als een 38.XX GB schijf (XX = nog wat getallen) ziet er goed uit dus. Vervolgens pak ik de XP cd erbij, daarmee formateer ik eerst de Harddisk (NTFS) Dat is overigens de enige optie. Vervolgens gaat hij de bestanden laden voor de installatie van XP. Nadat die geladen zijn start hij de pc even opnieuw op (zoals dat hoort) en normaal zou hij dan moeten gaan installeren, maar inplaats daarvan krijg ik de volgende melding "kan besturing sytheem niet laden door een fout" (zoiets, weet niet precies meer)

Ik had met de helpdesk gemailt en die zeiden dat ik hem terug moest sturen, nu heb ik een nieuwe, weer geprobeert zelfde als hier boven en weer zelfde probleem. Hopelijk heeft iemand hier de oplosssing. Alvast bedankt.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Klinkt als een foutje in de partitietabel of bootrecord. Probeer eens te starten met een DOS bootdisk en een nieuw bootrecord op de schijf te schrijven (fdisk /mbr). Controleer ondertussen ook even of je IDE configuratie een beetje netjes is (disk juist ingesteld op master/slave/single/cs enz. ). Ik heb wel eens meegemaakt dat een mobo niet wilde booten van een hdd die ingesteld was als slave of als master zonder dat er een slave op hetzelfde kanaal draaide (juiste jumperinstelling in dat geval is dan 'single').

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de jumper nu even anders ingesteld, maar volgens mij had ik dat al eens geprobeerd. Iniedergeval ik ben nog een redelijk noob dus het begin van je verhaal begrijp ik niet helemaal.

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 20:25:
Ik heb de jumper nu even anders ingesteld, maar volgens mij had ik dat al eens geprobeerd.
Anders? Hoe anders? Er is meestal maar één goede manier, dus zomaar 'wat proberen' leidt onherroepelijk tot random problemen.
Iniedergeval ik ben nog een redelijk noob dus het begin van je verhaal begrijp ik niet helemaal.
Dan zal ik een eenvoudig stappenplan geven:
1. Zorg dat je een DOS bootdisk hebt met fdisk (een Windows 9x bootdisk volstaat prima)
2. Start de betreffende machine met de DOS bootdisk
3. Typ zodra je de DOS prompt te zien krijgt het volgende in: "fdisk /mbr"<enter> (uiteraard zonder de aanhalingstekens)
4. Zodra de prompt weer verschijnt kun je opnieuw opstarten en Windows setup opnieuw uitvoeren. Je hebt kans dat je probleem nu is opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Met anders bedoel ik ik had hem op cable select, en nu op single. Iniedergeval weer het zelfde probleem. Nog een domme vraag hoe maak ik die boot disk? Kan dat gewoon worden gemaakt in xp ik heb namelijk niet zo'n disk. Bedankt trouwens dat je me wilt helpen.

Ik zie het een en ander hier staan: http://www.bootdisk.com/ welke moet ik hebben?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 20:43 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Zon diskette haal je bijvoorbeeld hier > http://www.bootdisk.com/

98se pakken

[ Voor 56% gewijzigd door under-world op 01-10-2004 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Schiet me ineens wat te binnen, de foutmelding is anders namelijk: fout tijdens laden van besturings systeem.

edit:
Ik heb het nu geprobeerd, met fdisk enzo. Maar het heeft potverdorie niks geholpen. Heeft het misschien te maken met dat NTFS en FAT32. Toen ik mijn harddisk er net in deed was ie in 2 partities van 19 GM FAT geformateerd. Maar ik wilde geen losse partities dus heb ik hem direct geformateerd. Zou dat het zijn?, probleem is echter dat ik in XP alleen met NTFS kan formateren.

[ Voor 145% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 08:15 ]

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Kijk eens in het bios of de hardeschijf juist staat ingesteld, LBA,Large,CHS of auto,kies anders eens Large en als dat niet helpt LBA.
dit probleem komt wel eens voor met bepaalde HD's en Mobo's.

PowerStation

Verwijderd

Topicstarter
Fern schreef op 01 oktober 2004 @ 22:48:
Kijk eens in het bios of de hardeschijf juist staat ingesteld, LBA,Large,CHS of auto,kies anders eens Large en als dat niet helpt LBA.
Al gedaan, ik begrijp het echt niet, denk dat ik maar eens naar de pc zaak ga. Maar das zo duur.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 08:15 ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-03 22:56
Waar blijft de computer precies hangen.

Kun je op F8 drukken of is het ervoor al vastgelopen?

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Topicstarter
Hij loopt niet vast het is gewoon dat ie opnieuw opstart zodat ie vanaf de schijf kan opstarten om zo de installatie te ver volgens, dan staat er (als je de cd er nog in hebt) druk om toets om van cd te starten. Dan wacht ik want dat wil ik niet, en dan wanneer ie naar de installatie zou moeten geeft ie de melding: fout tijdens laden van besturings systheem.

raaar

• koraks
  • Niet online
Ok, ik begrijp dat er op deze nieuwe schijf al twee partities waren aangemaakt. Het betreft dus blijkbaar geen nieuwe schijf, want op nieuwe schijven staan geen partities...
Hoe dan ook, verwijder eerst eens met fdisk _alle_ partities van de schijf, reboot, maak vervolgens een nieuw bootrecord aan (fdisk /mbr), reboot nogmaals en voer Windows setup opnieuw uit. Het riekt er namelijk naar dat je Windows over de flos gaat door een ongeldige partitietabel (komt wel eens voor als er partities zijn aangemaakt met wat primitievere software zoals Ranish part).

Overigens kan Windows wel gewoon FAT32 partities aanmaken tijdens setup. Je moet dan alleen partities aanmaken die niet groter zijn dan 32Gb (dacht ik). Windows geeft dan namelijk wel de optie om FAT32 te formatteren. Maar je kan natuurlijk ook gewoon NTFS formatteren, daar is echt niks mis mee...

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie hulp maar het is mezelf geluk, het viel me op dat ik niet de enige was met dit probleem, veel topics hadden geen antwoord maar in eentje vond ik het.

De chmos ofzoiet was ingesteld (de harddisk) op Large en het moest LBA zijn. Nu doet ie het weer, het rare is alleen dat ik gelijk virussen op mijn pc heb, terwijl het allemaal vers geinstalled is, ik heb dat virus dat ie na 1 min. opnieuw opstart. Volgens mij is dat de blaster maar de removal tool vind niks. Iemand een idee?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 11:45 ]

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 11:07:
Heel erg bedankt voor jullie hulp maar het is mezelf geluk, het viel me op dat ik niet de enige was met dit probleem, veel topics hadden geen antwoord maar in eentje vond ik het.

De chmos ofzoiet was ingesteld (de harddisk) op Large en het moest LBA zijn. Nu doet ie het weer, het rare is alleen dat ik gelijk virussen op mijn pc heb, terwijl het allemaal vers geinstalled is, ik heb dat virus dat ie na 1 min. opnieuw opstart. Volgens mij is dat de blaster maar de removal tool vind niks. Iemand een idee?
Als je goed had gelezen dan was dit al in het topic genoemd. zie hieronder de quote van de oplossing.
Fern schreef op 01 oktober 2004 @ 22:48:

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-03 16:57

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 11:07:
Nu doet ie het weer, het rare is alleen dat ik gelijk virussen op mijn pc heb, terwijl het allemaal vers geinstalled is, ik heb dat virus dat ie na 1 min. opnieuw opstart. Volgens mij is dat de blaster maar de removal tool vind niks. Iemand een idee?
Je hebt toch wel XP SP2 (of de blaster/LSASS patch) vanaf cd geïnstalleerd voordat je de pc aan het internet hebt gehangen? O-)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
Bajoran schreef op 02 oktober 2004 @ 12:20:
[...]

Als je goed had gelezen dan was dit al in het topic genoemd. zie hieronder de quote van de oplossing.

[...]
Oeps.. beetje scheel.
Coach4All schreef op 02 oktober 2004 @ 12:31:
[...]

Je hebt toch wel XP SP2 (of de blaster/LSASS patch) vanaf cd geïnstalleerd voordat je de pc aan het internet hebt gehangen? O-)
euhmmmmmmmmm... nee. Maar nu wel, en hij doet het weer naar behoren, alleen jammer dat deze disk meer geluid maakt dan mijn oudere.

Nog 1 laatste vraag, zonde om er een topic voor te openen: Ik heb 2 schijven allebij met xp erop ik wil van een schijf 2 bestanden (dvd's) halen. Moet ik dan de schijf die nu op single staat als Master zetten, en die schijf waar ik de files van wil op Slave (kan ik die zomaar aansluiten?) en kan ik de bestanden dan zo over kopieëren of brengt die Win XP roet in het eten?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 14:06 ]

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
[quote]Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 14:02:
[...]

Oeps.. beetje scheel.

Anyway.....graag gedaan :7

p.s wat je laatste vraag betreft,gewoon proberen,daar leer je het meest van :7

[ Voor 22% gewijzigd door Fern op 02-10-2004 16:28 ]

PowerStation

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

[quote]Fern schreef op 02 oktober 2004 @ 16:25:
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 14:02:
[...]

Oeps.. beetje scheel.

Anyway.....graag gedaan :7

p.s wat je laatste vraag betreft,gewoon proberen,daar leer je het meest van :7
Zo is het maar net :Y)

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

Pagina: 1