Toon posts:

systeem kan HD niet vinden bij installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe systeem samengesteld en heb daar een Seagate 160GB S-ATA ingedaan, nu wilde ik win xp gaan installeren, krijg ik de melding dat de harddisc niet gevonden kon worden. Ik naar de bios, staat m'n dvdrom op Primary Master. Dus toen heb ik die op slave gezet, ik nam aan dat het systeem de HD dan wel zou vinden. Maar nu staat er bij Primary Master niks [none] en zit m'n dvdrom wel op slave. Het aparte is dat windows en de bios hem niet kunnen vinden maar als je de pc aanzet zie je wel even voorbijkomen dat ie er inzit met het serienummer erbij etc.
Met de driver floppies van seagate is het me ook niet gelukt, die hadden weinig toe te voegen.

iemand wellicht een idee?
alvast bedankt

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 07:48

momania

iPhone 30! Bam!

Uuhmm. het is een S-ATA schijf, dus logisch dat je bios hem niet ziet. Die ziet alleen maar ATA schijven.

Als het goed is heb je een diskette met drivers van je S-ATA controller. Tijdens je windows installatie word ergens gevraagd om F6 te drukken om extra drivers te installeren. Als je dat doet en de diskette erin duwt moet het lukken ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
momania schreef op 01 oktober 2004 @ 19:52:
Uuhmm. het is een S-ATA schijf, dus logisch dat je bios hem niet ziet. Die ziet alleen maar ATA schijven.
Windows XP/2k setup detecteert S-ATA schijven prima zolang ze zijn aangesloten op een Intel S-ATA controller en het BIOS adressering van S-ATA schijven als normale IDE schijven ondersteunt.
Als het goed is heb je een diskette met drivers van je S-ATA controller. Tijdens je windows installatie word ergens gevraagd om F6 te drukken om extra drivers te installeren. Als je dat doet en de diskette erin duwt moet het lukken ;)
Als je een niet-Intel S-ATA controller gebruikt is dit inderdaad de winnende tip :)

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 15:29
In je bios kan je waarschijnlijk de S-ATA op compatible mode zetten. Hierna ziet je bios hem gewoon en kan je Windows installeren. Hierna weer terug zetten op S-ATA mode en klaar ben je!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Of het juiste jumpertje aanzetten om S-ATA aan te zetten.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Oke dank voor al jullie hulp het probleem is opgelost, ik was inderdaad die F6 optie (bij het installeren van winxp) op het spoor gekomen, maar nu was het zo dat ik NIET die diskettes had meegekregen waar hij om vroeg. Dus ik ben verder gaan zoeken en er waren meer mensen met dit probleem.
Wat je nodig hebt is een SATA controller diskette

de oplossing:

windows vraagt om een aantal files bij die F6 optie:

- Si3112r.inf
- Si3112r.mpd
- Si3112r.sys
- SIISUPP.VXD
- SIWinAcc.sys
- TxtSetup.oem

die moet je op een diskette zetten en dan komt alles goed, die heeft windows nodig
ik heb de files uiteindelijk gevonden in een pakketje met drivers voor m'n moederbord (asus in mijn geval).

p.s. misschien een mooie toevoeging voor de faq aangezien het aantal sata gebruikers alleen maar toeneemt?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 21:24 ]

Pagina: 1