Ik wil een simpele database maken met gegevens over een laddercompetite squash.
De relevante regels zijn als volgt:
- Je kan alleen iemand die 3 plaatsen hoger of lager van je staat in de ladder uitdagen.
- Bij winst stijg je een plaats bij verlies daal je een plaats.
Er stuit echter op een probleem want ik zal proberen duidelijk te maken:
De ladder ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
Nu wint 'Sjaak' van 'Jan'. Sjaak gaat dus 1 plaats omhoog en Jan gaat 1 plaats omlaag. Piet gaat nu dus automatisch omhoog en Klaas gaat een plaats omlaag.
Hoe moet de query eruit zien die dit mogelijk maakt?
Want, IF[GEWONNEN?]; ja; [Plaats]-1 werkt natuurlijk niet want dan krijg je dat zowel Sjaak als Klaas op de 3e plaats staan. Hetzelfde geld voor Jan en Piet.
Ik hoop dat jullie mijn probleem snappen. Het was moeilijk om hiervoor een zoekterm te vinden. Zoeken op Laddercompetitie+Access gaf zowel op google als met de search geen resultaat.
De relevante regels zijn als volgt:
- Je kan alleen iemand die 3 plaatsen hoger of lager van je staat in de ladder uitdagen.
- Bij winst stijg je een plaats bij verlies daal je een plaats.
Er stuit echter op een probleem want ik zal proberen duidelijk te maken:
De ladder ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
| 1 Jan Janssen 2 Piet Klaassen 3 Klaas Pietersen 4 Sjaak de vries 5 Kees dinges 6 Frank de Boer |
Nu wint 'Sjaak' van 'Jan'. Sjaak gaat dus 1 plaats omhoog en Jan gaat 1 plaats omlaag. Piet gaat nu dus automatisch omhoog en Klaas gaat een plaats omlaag.
Hoe moet de query eruit zien die dit mogelijk maakt?
Want, IF[GEWONNEN?]; ja; [Plaats]-1 werkt natuurlijk niet want dan krijg je dat zowel Sjaak als Klaas op de 3e plaats staan. Hetzelfde geld voor Jan en Piet.
Ik hoop dat jullie mijn probleem snappen. Het was moeilijk om hiervoor een zoekterm te vinden. Zoeken op Laddercompetitie+Access gaf zowel op google als met de search geen resultaat.
"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)