Op dit moment hebben we een celeron 1300 met 256MB geheugen en linux, mysql, php, apache draaien voor een webapplicatie die we zelf ontwikkeld hebben. Deze is volledig opnieuw gebouwd (en verbeterd) met ipv mysql nu postgresql. Op dit moment lopen we tegen een aantal problemen aan. Er is een onderdeel van de applicatie die zeer cpu intensief. Dit gaat om een simulatie die op dit moment met 500 objecten en 4000 runs ong 1 minuut en 20 seconden kost (100% cpu). Op dit moment zijn er ong. 15 klanten actief met deze webapplicatie maar we verwachten dat dit binnen afzienbare tijd zal groeien tot 100 klanten.
Nu zijn we dus op zoek naar een goede vervanger van de oude server. Zelf dacht ik aan onderstaande configuratie.
2* 1GB PC2700 DDR ECC Registered CL2.5 AMD (Kingston)
2* AMD Opteron 242 (S940, 1,6GHz, 1MB, Boxed)
1* Chenbro RM117xx (1U, noPSU, Zwart, 4x HotSwap)
1* LSI MegaRAID SATA 150-4 (4x SATA150, 64MB, PCI64/66)
4* Maxtor DiamondMax Plus 9, 120GB (7200rpm, 8MB, SATA)
1* Tyan S2882G3NR Thunder K8S Pro (Vga, 2x G-Lan, Sata)
Ongeveer 2500 EUR (en ja er moet nog een psu bij
)
Maar ik zit enigszins te twijfelen tussen deze dual of de snelste single AMD Opteron. Ik heb al een hele lange tijd gezocht naar benchmarks, maar er is vrijwel niks te vinden over opteron met postgresql, laat staan dual opterons. Ik ben dus ook benieuwd hoe effectief een 2e cpu is tov een enkele cpu. Verder is er een beperkt budget, max ong. 3k eur.
Een ander twijfelpunt zijn de harde schijven. Ik twijfel tussen een SATA raid 5 array of een SCSI raid 5.
De database is op dit moment nog niet erg groot maar door het vernieuwde ontwerp van de webapplicatie worden alle historische gegevens bewaard en dit was in de oude versie niet het geval dus we verwachten dat de db snel groter zal worden.
Wat is jullie mening hierover?
Nu zijn we dus op zoek naar een goede vervanger van de oude server. Zelf dacht ik aan onderstaande configuratie.
2* 1GB PC2700 DDR ECC Registered CL2.5 AMD (Kingston)
2* AMD Opteron 242 (S940, 1,6GHz, 1MB, Boxed)
1* Chenbro RM117xx (1U, noPSU, Zwart, 4x HotSwap)
1* LSI MegaRAID SATA 150-4 (4x SATA150, 64MB, PCI64/66)
4* Maxtor DiamondMax Plus 9, 120GB (7200rpm, 8MB, SATA)
1* Tyan S2882G3NR Thunder K8S Pro (Vga, 2x G-Lan, Sata)
Ongeveer 2500 EUR (en ja er moet nog een psu bij
Maar ik zit enigszins te twijfelen tussen deze dual of de snelste single AMD Opteron. Ik heb al een hele lange tijd gezocht naar benchmarks, maar er is vrijwel niks te vinden over opteron met postgresql, laat staan dual opterons. Ik ben dus ook benieuwd hoe effectief een 2e cpu is tov een enkele cpu. Verder is er een beperkt budget, max ong. 3k eur.
Een ander twijfelpunt zijn de harde schijven. Ik twijfel tussen een SATA raid 5 array of een SCSI raid 5.
De database is op dit moment nog niet erg groot maar door het vernieuwde ontwerp van de webapplicatie worden alle historische gegevens bewaard en dit was in de oude versie niet het geval dus we verwachten dat de db snel groter zal worden.
Wat is jullie mening hierover?
[ Voor 71% gewijzigd door Vuurvlieg op 01-10-2004 15:54 . Reden: Ja ff verkeerde knoppie (verstuur ipv bekijk) ]