USB harddisk, usb 1.1 wel, 2.0 niet

Pagina: 1
Acties:

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 09:31

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Search gebruikt, helaas niks relevants gevonden.

Het probleem is het volgende, ik heb onlangs een externe USB 2.0 harddisk gekregen (40 gb toshiba in Aopen omhuizing) en tot op een week of 2 geleden deed ie het prima. Als ik nu echter een film wil starten van die externe HDD duurt dat ten eerste al ontzettend lang, tijdens de film blijft hij heel vaak hangen (om de 20 secs 10 secs hangen). Schakel ik in mijn bios mijn USB versie terug naar 1.1, dan werkt het apparaat weer foutloos, maar traag, voor 40 gig is dat waardeloos.

Start ik de pc op in safe mode, dan werkt de HD weer vrolijk mee op 2.0 snelheid, 0,0 problemen.

Wat verdenk ik: Drivers van mijn nieuwe MP3 speler, creative muvo slim. Hoewel ik die drivers alweer heb geuninstalled, blijft het probleem aanhouden, de 2.0 ports is gewoon niet betrouwbaar meer (behavle dus in safe mode).

Ik heb verder alle lopende processen beeindigd in windows (behalve de essentiele services), daarna blijft het probleem aanhouden.

De rest van mijn systeem:

Epox 8rda+ nforce 2
512 mb ddr
athlon 2500+ @ 2200mhz
de rest lijkt me niet relevant.

iemand suggesties, ervaringen?

• maratropa
  • Niet online
Het feit dat ie in safe mode wel werkt lijkt me zeggen dat die HD wel goed is.

Bij de "device manager" kun je kiezen bij "view" voor "show hidden devices"

Dan krijg je extra in het lijstje een lijst met niet plug en play crap te zien, misschien staat daar nog wat tussen wat je kan uninstallen.

Misschien ook op een of andere manier de usb 2 drivers opnieuw instaleren, door je usb poorten te verwijderen in de device manager ofzo, en dan te herstarten ?

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 01-10-2004 14:58 ]

specs

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ik kon zo 123 niks vinden wat naar USB leidde in die hidden devices.

Over die drivers: dat heb ik geprobeerd, alle devices verwijderd en reinstalled, maar dat hielp niks.

• maratropa
  • Niet online
En je voeding? Ik weet niet psies of dat mogenlijk is, maar stel dat je je XP even terug clockt, en wat spullen er uit haalt, en dan nog eens proberen in normale mode?

specs

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Heb videokaart teruggeklokt, geen effect

Het grote verschil tussen safe mode en normal boot is de irq sharing ben ik achter gekomen, het lijkt erop dat de enhanced pci to usb controller niet op dezelfde IRQ mag als de Nvidia audio codec. Het probleem is dat die 2 verliefd op mekaar zijn, wat ik ook doe, hoeveel irq's ik ook vrijmaak (2,3,4,5 allemaal vrij), dat ding weigert gewoon te swichen. Mijn extra crappy geluidskaart (cmedia dingetje) eruitgehaald, no effect. Ik krijg dat bagger ACPI gewoon niet zover dat hij die 2 dingen niet op hetzelfde IRQ zet... iemand tips?

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-03 22:26

Silentpuma

To much mind...

In principe mag het alsnog niets uitmaken, shared IRQ's storen elkaar alleen maar als ze allebei er gebruik van willen maken. Probeer het eens met de geluidskaart helemaal uitgeschakelt? En heb je ze allebei al geprobeert te wisselen van IRQ in de BIOS?

Ook nog, probeer het eens de nieuwste driver van de Nforce, de strd XP USB2.0 drivers willen nog wel eens fouten maken, VIA chipsets zijn bijvoorbeeld ook erg berucht hierom..

Use the Search Luke...

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ik draai momenteel al die 5.10 drivers van nvidia. In de bios kan je alleen kiezen of je PNP PCI of "Reserved" kiest, je kan niet per apparaat indelen, bovendien moet je dan toch ACPI uit gaan zetten, en naar wat ik hoor kan dat een volledige reinstall betekenen, waar ik natuurlijk niet zo'n zin in heb (de rest van de pc loopt eigk beter dan ooit tevoren)

Edit: Good call van die soundcard uitschakelen, dat blijkt ook geen nut te hebben....

Een ding vroeg ik me wel af, die usb 2.0 controller draait op irq 22, voor zover ik het weet bestaat die niet maar is het een vervolg vanaf 16, met welke irq van 1 tot 16 deelt hij er nu een?

[ Voor 31% gewijzigd door Xtinction op 07-10-2004 10:35 ]

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ik heb nu een nieuw moederbord (RMA oude vanwege ander probleem) en het probleem is gefixed, ik zeg dit even for the record, mocht iemand tijdens het zoeken op dit topic stuiten. Ik had iig last van doorgebrande elco's.
Pagina: 1