Toon posts:

[WinXP] boot niet meer - herstelprocedure?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
Acer Laptop (met Win Xp Home NL), met 1 harde schijf en 1 partitie (c) boot niet meer. Het enige wat ik nog kan zien is een knipperend streepje (dus geen bootscherm met de keuze voor WinXP safemode ofzo). Als ik tijdens het opstarten op delete druk kan ik nog wel in de bios komen. Maar deze is erg mager; ik kan alleen de boot-volgorde (hdd/cd/floppy/lan) veranderen.

De recovery cd van Acer laat je niet WinXP herstellen; je kan alleen maar een nieuwe Windows installatie doen, waarbij ook de gehele harde schijf wordt geformatteerd, waardoor je dus al je bestanden kwijt bent.

Ik heb in de map Mijn Documenten een paar belangrijke bestanden staan die ik graag terug wil.

Ik heb geprobeerd met een Win XP Pro CD een herstel functie uit te voeren. Ik kwam uiteindelijk in het DOS menu waar ik commandos had zoals fixboot and bootcfg kon gebruiken. Maar ik ben best wel een leek op dit gebied en ik wist niet hoe ik windows zo moest herstellen (ik was ook bang dat ik dan een verkeerd commando zou geven waardoor ik misschien dingen kwijt zou raken)….

Vragen:
1. Als ik de optie “Windows installeren” kies ipv “Windows herstellen” wanneer ik boot vanaf de WinXPProf cd, installeert Windows dan over alle bestanden heen? Dus ook de bestanden die in Mijn Documenten staan?
2. Ik las ook ergens (via GoTSearch) dat als je voor de optie “Windows installeren” kiest, je ook nog een keuze krijgt om windows te herstellen omdat hij dan eerst kijkt of er al Windows opstaat. Klopt dit?
3. Zo ja, krijg je dan dezelfde herstel procedure zoals bij normale “Windows herstellen” (dus met DOS en 20 commands)? Of wordt dit herstel dan automatisch gedaan?
4. Als ik alleen maar Windows kan herstellen via die DOS procedure, kan iemand me dan vertellen welk commando ik precies moet gebruiken?

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Ik durf op 1 een cker antwoord te geven en dat is jah...

Je mijn documenten worden overschreven..mits je een compleet anderen naam aanneemt als username.
Dan blijft je oude mapje nog netjes in document and settings staan....Maar dat betekent wel dat je niet je schijf moet formateren.

De volgende vraag of je herstel krijgt dit is volgens mij wel waar....windows controleert eerst of er een oudere of eventueel anderen windows op de schijf aanwezig is als dit het geval is zal die eerst vragen wat je wil doen.

Verwijderd

Topicstarter
En als ik een instal optie selecteer, en hij ziet dat er nog een windows installatie op de harde schijf staat, kiest ie zeker weten dan voor de optie herstellen? En als ie dan herstelt, schrijft ie dan ook de map Mijn Documenten over? Of laat ie de oude bestanden staan?