Toon posts:

[Stilte] 1 x DiamondMax 10 300GB of 2 x Barracuda 160GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil ergens volgende week een nieuwe PC gaan bestellen en ik ben dus druk bezig om wat samen te stellen. Aangezien hij weer in de woonkamer komt, wil ik dus een hele stille PC. Ik heb al een Antec Sonata op mijn lijstje staan, maar ik zit nog te dubben over de HDs. Ik had in mijn 'oude' PC tot nu toe een 200GB Maxtor DiamondMax 9 en die is best stil, maar zodra ik DVDtjes ga branden, erg snel aan het scratchen (en kan het branden op 8x alleen trekken als ik verder niks doe).

Mogelijke S-ATA configuraties:
1 x Maxtor DiamondMax 10 300GB 16MB Cache
2 x Maxtor DiamondMax 9 120/160GB 8 MB Cache
2 x Seagate Barracuda 7200.7 120/160GB

Ik heb al heel wat topics gelezen, maar ik ben er nog steeds niet uit.

Dennis

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat is jouw eis dan? Stilte? Neem dan gewoon de Seagate :) Zie ook de Performance Database van www.storagereview.com

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50
Die 2 schijven maken toch al snel meer lawaai dan 1 wat luidere schijf? Of zijn die Seagate's meer dan 2x zo stil?

-

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 12:55
Over stilte is al wat gezegd, maar wat over de uitval kans? Met 2 schijven is die 2x zo hoog.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SysRq schreef op 01 oktober 2004 @ 11:53:
Die 2 schijven maken toch al snel meer lawaai dan 1 wat luidere schijf? Of zijn die Seagate's meer dan 2x zo stil?
Geluidssterkte is logaritmisch. Geluidssterktes zijn dus niet zomaar optelbaar ;)
wmeester schreef op 01 oktober 2004 @ 11:56:
Over stilte is al wat gezegd, maar wat over de uitval kans? Met 2 schijven is die 2x zo hoog.
Ik zie nergens dat de TS deze in RAID0 wil draaien :? Iig, dat is in elk geval idd niet zo wijs, tenzij je prima backups maakt :Y)

• SysRq
BalusC schreef op 01 oktober 2004 @ 11:59:
[...]
Geluidssterkte is logaritmisch. Geluidssterktes zijn dus niet zomaar optelbaar ;)
[...]
Dat begrijp ik. :) Het ging er mij om of 2 Seagates meer geluid maken dan 1 Maxtor. En hoe dat makkelijk uit te rekenen is laat ik even aan iemand anders over. ;)

-

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 12:55
SysRq schreef op 01 oktober 2004 @ 12:02:
[...]

Dat begrijp ik. :) Het ging er mij om of 2 Seagates meer geluid maken dan 1 Maxtor. En hoe dat makkelijk uit te rekenen is laat ik even aan iemand anders over. ;)
Bij een verdubbeling van de geluidssterkte gaat ie 3 db omhoog.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik ben hier ook niet zo'n held in. Maar ik weet wel dat van meer factoren afhangt. Golflengte, interferentie en dergelijke. Zo kan het voorkomen dat twee apparaten met exact dezelfde geluidssterkte, maar met precies tegengestelde interferentie uiteindelijk stiller zijn dan één zo'n apparaat :)

• SysRq
BalusC schreef op 01 oktober 2004 @ 12:07:
Ik ben hier ook niet zo'n held in. Maar ik weet wel dat van meer factoren afhangt. Golflengte, interferentie en dergelijke. Zo kan het voorkomen dat twee apparaten met exact dezelfde geluidssterkte, maar met precies tegengestelde interferentie uiteindelijk stiller zijn dan één zo'n apparaat :)
Beetje offtopic:
Hmm, de schijven die dezelfde golflengte en een faseverschil hebben zou je dus helemaal niet moeten horen. ;)

-

Verwijderd

Als je voor stilte gaat zou ik gewoon voor Seagate gaan, ik heb altijd Maxtor gehad maar voor de verandering heb ik is laatst een Seagate 160gb genomen, ik was echt verbaast hoe stil deze was vergeleken met mijn Maxtor schijven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 12:27:
Als je voor stilte gaat zou ik gewoon voor Seagate gaan, ik heb altijd Maxtor gehad maar voor de verandering heb ik is laatst een Seagate 160gb genomen, ik was echt verbaast hoe stil deze was vergeleken met mijn Maxtor schijven.
En hoe traag! ;)

Het voordeel van 2 harddisks, is dat je de windows swapfile op de 2e harddisk kan plaatsten. Als je dan op je 1e harddisk dus je OS/apps/games hebt staan, dan levert dit best een leuke performance boost op.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is precies de reden waarom ik mogelijk 2 schijven willen gebruiken. Als ik met DVDCryptor een DVD op 8-speed aan het branden ben, en ik start Outlook, dan begint die Maxtor toch een partijtje te ratelen. Vaak trekt de disk het dan niet meer, en moet de brander even pauzeren.
Een collega zij dat ik beter 2 schijven in bv RAID configuratie had moeten nemen. Nu krijg ik de kans om me te beteren, maar ik ben bang dat het te veel herrie gaat maken.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Als je een nieuwe computer koopt zou ik het systeem absoluut niet laten booten vanaf een seagate. Heb er hier eentje van 160 gb in m'n htpc zitten en je merkt gewoon dat hij langzamer gaat vanwege de schijf (verder bijna zelfde specs). In m'n gewone systeem zit een maxtor diamond max 9 die eigenlijk ook fluisterstil is en gewoon bijna dubbele prestaties heeft.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Waarom neem je niet een Seagate 7200 200GB? Dan heb je namelijk altijd de Plus te pakken. Die heeft 8MB cache, 100GB platters(!) en is ongeveer even snel als andere 7200 RPM schijven. http://www.tomshardware.com/storage/20040209/index.html
Die Maxtor is een geval appart met SATAII, command quering etc, en is dus wel sneller, maar als je voor stilte gaat, zeker een Seagate kopen. Als je het extreem stil wilt hebben zou je ook kunnen overwegen een Seagate Baracuda IV of V te kopen, die hebben een Seashield en zijn nog stiller, alleen die zijn maximaal 80 of 120GB voor de IV respectievelijk V.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
BalusC schreef op 01 oktober 2004 @ 12:07:
Zo kan het voorkomen dat twee apparaten met exact dezelfde geluidssterkte, maar met precies tegengestelde interferentie uiteindelijk stiller zijn dan één zo'n apparaat :)
Dan moet het geluid van die twee schijven wel (min of meer) in tegenfase t.o.v. elkaar zijn (dus 180o draaiïng). Geloof me, dat krijg je niet voor elkaar ;)
Ga er gerust vanuit dat twee schijven ca. 3dB meer kabaal maken dan één schijf van hetzelfde type :)

Om even ontopic te blijven: ik heb meerdere malen de Seagate Barracuda 7200.7 en de Maxtor DMP9 naast elkaar gehad en in mijn ervaring is de Maxtor wat stiller, met name tijdens seekoperaties. Om de boel echt lekker stil te maken, kun je acoustic management op de Maxtor's aanzetten (seeks hoor je dan bijna niet meer), maar hiermee lever je wel wat performance in (met name accesstijd wordt langer).

Qua duurzaamheid zijn mijn ervaringen met de Barra 7200.7 en de DMP9 gelijk: tot op heden geen defecten mee hoeven maken.

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:13

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Als er echt op gewerkt wordt zou ik voor 1 x Maxtor gaan (als dat de enige keus, naast Seagate was)
De Seagate is inderdaad een heerlijke stille schijf in idle stand.....maar als je hem laat werken, dan zijn het vreselijke ratelbakken. (Hier heb ik meer opmerkingen over gehoord)

Ik heb van ergenis mijn Seagate vervangen door een Samsung Spinpoint als systeem schijf. En wat een rust. De Seagate is nu een backup schijf.

Nja en waarom 2 schijfen als je niet raid wilt draaien en een goede backup facilities hebt.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-03 13:36
Ik zou zeggen: die schijf van 300GB, want 1 schijf is minder luidruchtig dan 2, ook al zijn het 2 Seagates. Dat is als het echt puur om het geluid gaat.

2 (kleinere) Seagates van 160GB zijn ook goedkoper dan één grote, zware schijf. Het scheelt zoal bijna 100 euro en je hebt 20GB extra. Seagates zijn relatief stil in vergelijking met Maxtor en met 2 dezelfde schijven kan je een RAID opstelling maken.

Ik zou voor de 2x Seagate gaan.
OkselFris schreef op 01 oktober 2004 @ 22:33:
Als er echt op gewerkt wordt zou ik voor 1 x Maxtor gaan (als dat de enige keus, naast Seagate was)
De Seagate is inderdaad een heerlijke stille schijf in idle stand.....maar als je hem laat werken, dan zijn het vreselijke ratelbakken. (Hier heb ik meer opmerkingen over gehoord)

Ik heb van ergenis mijn Seagate vervangen door een Samsung Spinpoint als systeem schijf. En wat een rust. De Seagate is nu een backup schijf.

Nja en waarom 2 schijfen als je niet raid wilt draaien en een goede backup facilities hebt.
Die Seagates zijn helemaal niet zo luidruchtig! Idle hoor ik ze bijna niet en ratelend zijn ze heel erg stil in vergelijking met andere.

[ Voor 47% gewijzigd door masser120 op 01-10-2004 22:37 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-02 10:14

Mojo

The Power Within

Seagate's zijn stille schijven. Punt. Als je dat niet hebt, dan heb je een niet goede.

Ik zou ook voor 2x Seagate gaan. Dan heb je RAID 0. Dat is altijd sneller dan 1 single schijf. Daarnaast zal het in geluidsverschil niet veel uitmaken denk ik.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:13

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Mojo schreef op 01 oktober 2004 @ 22:45:
Seagate's zijn stille schijven. Punt. Als je dat niet hebt, dan heb je een niet goede.
Dat is dus flauwe kul. De klacht die ik hier boven neerzet, wordt veel vaker opgemerkt.
De 7200.7 serie hoor je duidelijk bij hard werken en dat heb ik niet alleen bij mijzelf moeten constarteren. De schijf zelf is niks mis mee.
Verders hoor je ze inderdaad niet draaien. ene irriteert zich aan dat geratel bij het werken en een ander niet. Tja, het irriteert mij mateloos.
Moet toch wel constateren dat bijv een Samsung Spinpoint zijn werk stiller doet.
Idle maakt het niks uit. beiden geruisloos.

< afijn ik verlaat even flame mode >

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

OkselFris schreef op 01 oktober 2004 @ 23:02:
Dat is dus flauwe kul. De klacht die ik hier boven neerzet, wordt veel vaker opgemerkt.
De 7200.7 serie hoor je duidelijk bij hard werken en dat heb ik niet alleen bij mijzelf moeten constarteren. De schijf zelf is niks mis mee.
Ben het hier niet helemaal mee eens. Heb hier een 7 tal Seagate Cudas IV, V en 7200.7 schijfjes bij elkaar hangen en die dingen ratelen dus niet.
Zou een van die dingen het wel doen is die niet goed en wordt hij vervangen (Seagate vervangt die krngen ook gewoon als ze deze klachten geven).

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Terw_Dan schreef op 01 oktober 2004 @ 23:26:
[...]

Ben het hier niet helemaal mee eens. Heb hier een 7 tal Seagate Cudas IV, V en 7200.7 schijfjes bij elkaar hangen en die dingen ratelen dus niet.
Ok, prima, maar ik gebruik hier DMP9's en Cuda 7200.7's door elkaar en in vergelijking zijn de seeks van de Seagates echt luidruchtiger! En ik kan me niet voorstellen dat ik elke keer weer defecte Cuda's krijg opgestuurd die verder gewoon 100% goed werken ;)

Verwijderd

masser120 schreef op 01 oktober 2004 @ 22:36:
Ik zou zeggen: die schijf van 300GB, want 1 schijf is minder luidruchtig dan 2, ook al zijn het 2 Seagates. Dat is als het echt puur om het geluid gaat.

2 (kleinere) Seagates van 160GB zijn ook goedkoper dan één grote, zware schijf. Het scheelt zoal bijna 100 euro en je hebt 20GB extra. Seagates zijn relatief stil in vergelijking met Maxtor en met 2 dezelfde schijven kan je een RAID opstelling maken.

Ik zou voor de 2x Seagate gaan.
:? :? Wat wil je nou eigenlijk... eerst zeg je die schijf van 300GB en dan eindig je met 2x seagate als aanbeveling... naja zal wel.

Als je voor raid-0 gaat... zorg dan aub voor een backup schijf, je bent niet de eerste als je al je data verliest!

Verwijderd

Dat is onzin, ik heb benchmarks op me Maxtor diamond 9 en me Seagate schijf gedraait en ze zijn ongeveer even snel, de ene keer is de Maxtor sneller en de andere keer de Seagate.

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

koraks schreef op 02 oktober 2004 @ 10:43:
[...]

Ok, prima, maar ik gebruik hier DMP9's en Cuda 7200.7's door elkaar en in vergelijking zijn de seeks van de Seagates echt luidruchtiger! En ik kan me niet voorstellen dat ik elke keer weer defecte Cuda's krijg opgestuurd die verder gewoon 100% goed werken ;)
Ik denk dat jij het over de S-ATA versie hebt van de Seagate 7200.7 ... Die ratelen inderdaad... de gewone ATA's helemaal NIET.

[ Voor 18% gewijzigd door SjoZ op 03-10-2004 21:39 ]

Pagina: 1