Seagate Barracuda 7200.7 (160GB) enorm traag

Pagina: 1
Acties:

• jos_zwa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04-2019

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

In mijn Medion bak van de aldi (MD8080xl) zit een Seagate schijf van 160 GB met 2mb cache en 7200 toeren. De hd zit op de primary master. op de primary slave zit gewoon een DVD speler.

De hd is enooooormmm traag niet normaal gewoon. als ik b.v. lekker snel download met 400 kb/s ofzo dan vertraagd ie al het hele systeem en als ik dank b.v. internet explorer ondertussen wil openen dan moet ik gewoon een tijdje wachten. Tijdens het branden van een DVD (op de slave IDE)kan ik het helemaal wel vergeten. Ook merk ik dat de schijf steeds trager wordt naarmate je grote applicaties gedraaid hebt of andere "zware" dingen. Heb ik b.v. een full virus scan gedaan of heb ik een half uurtje flight simulator 2004 gespeeld dan is de pc super traag, ook al heb ik alles afgesloten. ik moet dan dus weer rebooten. Ik wordt er echt gek van. Ook bij het laden van spelen. Die HD ratelt en ratelt maar door en zooo sloom gewoon.

Mijn IDE controller staat wel netjes op UDMA 5 dus daar kan het niet aan liggen.

heef iemand een idee? ik draai xp home SP2 (voor SP2 was dit ook al zo) en heb 512 mb DDR 400mhz geheugen.

Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-03 13:29
1. Is hij zonder de DVD-speler aangesloten ook zo traag?
2. Andere IDE kabel proberen.
3. Tijdens het laden van windows: ook zo traag?
4. HD in een andere pc proberen?

Succes :)

-

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
SysRq schreef op 01 oktober 2004 @ 11:33:
1. Is hij zonder de DVD-speler aangesloten ook zo traag?
2. Andere IDE kabel proberen.
3. Tijdens het laden van windows: ook zo traag?
4. HD in een andere pc proberen?

Succes :)
de DVD speler staat op slave en als die niks doet heeft de HD het nog dus dat kan het niet zijn denk ik.
Waarom andere IDE? dit is een normale 80 pins IDE (udma)
hij is helemaal niet traag tijdens het laden van windows. hij wordt traag naar mate je grote applicaties gaat draaien waar veel HD activity voor nodig is.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mijn IDE controller staat wel netjes op UDMA 5 dus daar kan het niet aan liggen.
Waar controleer je dat? Alleen in BIOS of óók in OS? Hoe is je CPU verbruik tijdens HDD-acties? Hoe is je swapfile ingesteld?
Waarom andere IDE? dit is een normale 80 pins IDE (udma)
Hij bedoelt: een andere IDE kanaal :) Om uit te sluiten dat desbetreffend IDE kanaal waar de schijf aan hangt rot is.

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 01-10-2004 12:01 ]

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-03 13:29
Ik dacht even dat het misschien aan de hardware zou liggen. :) Maar het lijkt dus meer een Windows probleem. Je hebt niet iets pasgeleden geïnstalleerd wat de oorzaak zou kunnen zijn? (Andere virusscanner o.i.d.). Wat zijn je instellingen voor het virtueel geheugen?

Eventueel zou je Windows opnieuw kunnen installeren, dan zal het probleem wel over zijn. Maar dat is natuurlijk wel aardig wat werk. :)

BalusC: Waarschijnlijk is het XP-nl, dus virtueel geheugen ipv swapfile. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door SysRq op 01-10-2004 12:07 ]

-

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
inde bios en het OS staat ie op UDMA en ik heb nix raars geinstalleerd het is al zo sinds het begin. toch maar eens de DVD speler eruit halen. speedfan zegt wel dat is rond de 50 graden soms wordt. kan dit misschien ook het probleem zijn?

het virtueel geheugen van mijn 3 partities wordt beheerd door windows zelf. ik heb nu de DVD speler even van de IDE af. jullie horen nog mijn resultaten.

het CPU gebruik is altijd zeer laag.

[ Voor 30% gewijzigd door jos_zwa op 02-10-2004 12:25 ]

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
nou ik heb mij dvd speler er een tijdje uit maar nog steeds hetzelfde.

wat zijn eingelijk de beste swap file instellingen? gewoon door windows zelf laten doen toch? ik heb 3 partities. 1 HD schijf.

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
jos_zwa schreef op 04 oktober 2004 @ 12:39:
nou ik heb mij dvd speler er een tijdje uit maar nog steeds hetzelfde.

wat zijn eingelijk de beste swap file instellingen? gewoon door windows zelf laten doen toch? ik heb 3 partities. 1 HD schijf.
iemand? ik heb nu ook al mijn HD op de secundary IDE gegooid, maar nog steeds hetzelfde.

Verwijderd

Je kunt HD Tach eens runnen om te zien of het aan je hardware ligt. Sluit alle programma's, virusscanner, etc en run deze tool (om software fouten uit te sluiten gebruik je het liefst een verse installatie van Windows).

HD Tach heeft een mogelijkheid om je schijf te vergelijken met dezelfde schijf die in de database van het programma staat. Als jouw grafiek erg afwijkt van de grafiek van HD Tach, dan is er iets mis. Vervang dan bijvoorbeeld de IDE kabel en probeer het opnieuw. Nog geen verschil, zet dan de schijf als slave in een andere PC en run HD Tach daarop.
Krijg je dan nog steeds een rare grafiek, dan denk ik dat het aan je schijf ligt.

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 11:38
Ik denk dat het normaal is voor seagate schijven met 2mb cache dat ze aan de trage kant zijn. Zeker wanneer ze bijna helemaal vol staan met gegevens. Heb zel een 120mb seagate schijfje met 512mb intern geh. en deze schijf doet ook niets anders dan ratelen dus..
Wil je echt een snelle schijf dan ga je best voor een raptor of iets dergelijks.

Verwijderd

jos707 schreef op 05 oktober 2004 @ 15:04:
Ik denk dat het normaal is voor seagate schijven met 2mb cache dat ze aan de trage kant zijn. Zeker wanneer ze bijna helemaal vol staan met gegevens. Heb zel een 120mb seagate schijfje met 512mb intern geh. en deze schijf doet ook niets anders dan ratelen dus..
Wil je echt een snelle schijf dan ga je best voor een raptor of iets dergelijks.
2mb schijven zijn zeker langzamer, maar iets downloaden met 400 kb/s moet je toch niet merken met de moderne drives. Het kan zijn dat je schijf stuk aan het gaan is. Ik heb hetzelfde met een schijf die nu veel langzamer is dan ruim een jaar geleden. Opstarten duurt 5 minuten met een verse Windows XP en een DVD branden op 4x duurt 2 maal langer dan normaal door alle buffer underruns. Ik heb het ding gechecked met het tooltje waar ik het over had en ik denk echt dat mn schijf stuk is.

Maar uiteraard scheelt defragmentatie heel veel. Ik zou iig gewoon de hele schijf formatteren en windows opnieuw installeren.

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
thnx mensen ik weet voorlopig genoeg en ga snel aan de gang :)

edit: ik heb dat HD tach even gedaan en de grafieken zeggen dat er niet veel bijzonders aan de hand is gelukkig, toch maar eens mijn HD gan defraggen

Afbeeldingslocatie: http://www.introweb.nl/~joszwa/got/hd.gif

rood is mijn HD en blauw mijn HD zoals ie bij het programma in de database staat.

[ Voor 77% gewijzigd door jos_zwa op 07-10-2004 10:06 ]

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28
Zelfde Computer, zelfde troubles.

Ik vond het een heel gek probleem omdat ik nog nooit van half verrotte harddisks had gehoord. Mijn hdd is volgens mij de helft zo traag (kopieren of hdd to dvd kopieren) Hoe is dit afgelopen. Uit voorzorg maar gewoon nieuwe schijf erin gegooid?of werkte dat niet?

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Verwijderd

Wat ook heel goed kan is dat je 512 Mb geheugen niet genoeg is (keek eens bij taskmanager hoeveel geheugen je van die 512 gebruikt). Als je PC veel moet swappen wordt je Windows HD traag.

Ik denk dat een verse Windows installatie toch wel verstandig wordt...

Verder kan ik me voorstellen dat de ide controller niet de volledige snelheid van je HD kan bieden. Maar alsnog 400 Kbit/s = 50KB/s moet dus echt geen probleem zijn met een disk die waarschijnlijk minstens een paar MB per seconde moet kunnen hebben.

Als je een andere PC hebt, gooi deze HD dan daar eens in en kopieer veel data van een andere disk naar deze. Als dat wel redelijk normaal gaat is er of iets in je hardware of iets in je software.

• HCMarX
Naja het probleem is dus dat alles ineens traag is geworden.

Een dvd van hdd naar dvd schrijven gaat bijvoorbeeld niet meer op 4 speed. Waar het eerst een kwartiertje duurde, duurt het nu een half uur.

Defragmentatie al gedaan, en geheugen is meestal niet in het geheel in gebruik. Ook hddtests geven aan dat mijn schijf niet echt koel is, maar dat het in principe allemaal zonder problemen werkt. Misschien maar eens een hddbench proberen ofzo. En een verse windowsinstall gaat ook gebeuren, alleen dan denk ik toch gelijk op een nieuwe harddisk, want ik kom toch al ruimte te kort. Overigens is dat tekort niet zo dat ik nu met 200 mb over zit waardoor de schijf zo traag is. Ik heb nu gewoon 20 gb vrij.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ik heb ook die hardeschijf maar ik heb ook last van hoge temperaturen, 55 graden is soms normaal...

Veld Waarde
Sensoreigenschappen
Sensortype Winbond W83627THF (ISA 290h)

Temperaturen
Moederbord 45 °C (113 °F)
Aux 5 °C (41 °F)
Seagate ST3160021A 51 °C (124 °F)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb ook weleens gewerkt op die Aldi PC's, en feit is dat de HDD de grote bottleneck is van die dingen. Koop een Raptor idd.

Heb je de schijf al getest met Seatools trouwens?

[ Voor 20% gewijzigd door smvs op 26-06-2005 15:45 ]

• HCMarX
Nee, dat zal ik eens doen. (Seatools)

Maar dat die harde schijf niet zo snel was daar kon ik mee leven, maar het zit me een beetje dwars dat het zomaar ineens :? zo traag is geworden.

Overigens krijg ik geen lees/schrijf fouten ofzo. Het is gewoon echt alleen slomer geworden. En on the fly (dvd to dvd-r) gaat nogwel op volle snelheid.

En volgens Sisof Sandra is mijn processor 'flink'sneller dan een 2.8 en iets langzamer dan een 3.2 ghz PIV. Dus daar zit het hem ook niet in.

Edit:
Seatools geeft geen gekke dingen en alles lijkt in orde, alleen komt mijn readrate niet boven de 5mb uit. En dat is natuurlijk dodelijk. Gelukkig is de rest snel, maar het is wel heel erg irritant.

[ Voor 66% gewijzigd door HCMarX op 27-06-2005 00:04 ]

• Dieptriest340
  • Laatst online: 23-03-2024

Dieptriest340

Het is Dieptriest

Laat ik nu ook de zelfde hd hebben, met sinds een maand ofzo precies dezelfde problemen (Medion pc is bijna 2 jaar oud)
Met downloaden heb ik geen problemen, maar een mp3 lijst in winamp afspelen is 1 groot stotterfeest.
Met HDDtune kom ik op verre van acceptable score's uit (transfer rate van 3mb/sec is om te huilen).

Ik heb circa 40Gig vrij op de 3 partities, dus hij is niet te vol.
Defragmenteren heeft geen snelheidswinst gebracht.
Nou wil ik de boel best formateren, maar dan moet ik wel zekerheid hebben dat dit helpt.
Heeft iemand van jullie dat al gedaan?

...en het regent ook nog

• Dieptriest340
  • Laatst online: 23-03-2024

Dieptriest340

Het is Dieptriest

Mijn probleem is opgelost!

Ik heb in eerste instantie diverse testprogramma's geprobeerd, maar volgens al deze programma's verkeerde mijn hd in uitstekende conditie.

Bij apparaatbeheer stond bij de primaire IDE controller op PIO ipv UDMA mode, maar dit kon ik niet aanpassen (greyed out). Naar aanleiding van een tip in een andere topic heb ik ten slotte het stuurprogramma van de primaire IDE controller weggegooid en vervolgens mijn pc opnieuw opgestart. Bij het opnieuw opstarten werd mijn dvd speler opnieuw ontdekt, en werd het stuur programma opnieuw geinstalleerd. Vervolgens gaf apparaatbeheer weer dat zowel de primaire als secundaire controller in de UDMA mode staan, en draait ie weer als nooit tevoren (transfer rate is van 3MB weer naar 60 MB per seconde gegaan).

...en het regent ook nog

Pagina: 1