Monitor piept like hell!

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heel vaag, maar mijn monitor maakt tegenwoordig een heeeeel hoog en vrij luid piep geluid. kword er helemaal gek van. Als ik de voet een stukje draai stopt het wel even, om vervolgens na 10 minuutjes weer net zo hard door te gaan. Nu heb ik de linkerkant van mijn monitor onderdruk staan door er een zakmes onder te zetten, dan ist ook over. Hoe komt dit alles?

Ik heb een vage 15" monitor die het altijd goed gedaan heeft

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dat heb ik ook es gehad met een oude monitor.. ik weet wat je doormaakt :P.. ik heb er geen oplossing voor gevonden, komt denk ik gewoon door ouderdom. Niet lang daarna deed de hele monitor het niet meer... aanzetten -> flits *dood* :(

Je kunt er miscchien naar laten kijken door een monteur ofzo maar das naar verhouding het geld niet meer waard.. zelf openschroeven zou ik niet doen..

PS.. check ook ff of je hem niet in een te hoge resolutie/refreshrate hebt draaien.. dat wil ook nog wel es een piep veroorzaken..

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Lagere resolutie wil wel eens helpen

• Okasha
  • Niet online
nog lager? xit nu op 1024x768. en 800x600 suckt man. dan hebbie helemaal geen ruimte op je desktop. refresh rate is nu 60

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Dat hoge piepgeluid wordt waarschijnlijk door een condensatortje veroorzaakt (ik heb op school tijdens een experiment gezien en gehoord dat die krengen geluid kunnen produceren). Als die een beetje kapot aan het gaan is zoals hierboe is het binnenkort inderdaad afgelopen met die monitor. Ik zou kijken of je hem niet kunt openschroeven, een kapotte elco of andere condensator moet denk ik wel te zien zijn. Gewoon een nieuwe inflikkeren (bij elco's oppassen dat je ze wel in de goede richting zet en niet een elco op de plaats van een gewone) en dan doet hij het weer

• uibeltje
  • Laatst online: 10-06 15:57

uibeltje

Idiotheque

binnenkort komt er vanzelf rook uit
* uibeltje spreekt uit ervaring

ding is aan het overlijden, een harde klap op de zijkant verhelpt het probleem tijdelijk, is alleen niet erg goed ervoo natuurlijk :(
Alleen Iiyama's mag je slaan, staat zelfs in de gebruiksaanwijzing :)

• Bezulba
  • Laatst online: 20-08 13:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

is dat zo? en wrom mag je die japaners dan wel slaan? gaan ze dan beter werken? :)

blup

• Speedy_J
  • Niet online

Speedy_J

...........

Dat probleem heb ik dus ook met mijn Philips 107B. En inderdaad helpt een klap tegen de zijkant redelijk goed, alleen de laatste tijd moet ik wel steeds harder en vaker meppen.....

Verwijderd

Ik heb het probleem ook met een philips 109B. Ik heb er gelukkig alleen last van in VGA modus (dus tijdens het opstarten). Hij is destijds al een keer kapotgegaan, teruggestuurd naar philips, monitor is gerepareerd, maar de piep bleef :(

Verwijderd

Meestal is zo'n piep ook op te lossen door een iets andere refresh-rate te kiezen.

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Het piepen wordt meestal veroorzaakt door de hoogspanningstrafo of de transistor die die trafo aanstuurt. De trafo is gevuld met een soort was om dit geluid tegen te gaan, maar door opwarmen en afkoelen verdwijnt de was langzaam en kan de trafo gaan bewegen in zijn huis. Ook kan het de soldeerverbindingen van de trafo op de printplaat zijn. Als deze niet goed meer zijn dan kan de hele trafo gaan trillen en dus gaan piepen. De transistor kan gaan trillen doordat de soldeerverbindingen loslaten of doordat deze intern defekt aan het raken is en uiteindelijk ploft.

Verwijderd

Dur zitten ook nog wat kleine spoeltjes aan de transistor in de stroom kring.
Soms gaan die ook loszitten en trillen...

• Excrusiator
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Ik heb zo'n piep ook gehad met de monitor die ik nu heb, alleen werd die over tijd minder erg. Heb er zelf nu in geen maanden meer iets van een piep geluid gehoord uit deze monitor. :)
Dus het wilt niet perse zeggen dat jouw monitor kopat aan het gaan is... Hoewel die kans wel _zeer_ groot is bij zo'n klacht.

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Excrusiator,
Ik hoop dat je gelijk hebt, want anders ben je een deel van je gehoor kwijt. Dit gebeurt bij reparateurs van monitoren en tv's ook.

Verwijderd

hoezo niet zelf openmaken? Als je het rustig aan doet dan kan er nix verkeerd gaan hoor..

je moet alleen niet aan de spoel (dat ronde ding met veel koperdraad eromheen) kome, daar staat veel stroom op..

Verwijderd

Op zaterdag 30 december 2000 14:09 schreef Hooi het volgende:
Dur zitten ook nog wat kleine spoeltjes aan de transistor in de stroom kring.
Soms gaan die ook loszitten en trillen...
da's het enige goeie antwoord volgens mij, dat gelazer hebben wij op school ook gehad, even vastdraaien, en het probleem was opgelost :)

Verwijderd

De oorzaak is een resonerend spoeltje. De oplossing is heel eenvoudig:
1) schroef je monitor open
2) zet hem aan en wacht tot ie piept.
3) druk met de achterkant van je schroevendraaier (geisoleerd) tegen de spoeltjes tot het piepje stopt.
4) als hij direct weer piept na het loslaten kan je een beetje lijm erop smeren (van een lijmpistool). Je kan ook bisonkit gebruiken, maar dan moet je de monitor uitzetten en mag je de monitor pas weer aanzetten tot de lijm droog is!
5) zet hem uit, en schroef 'm weer dicht.

Suc6
Pagina: 1