"diffusie"

Pagina: 1
Acties:

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
"Het openzetten van je kast bevordert de diffusie van de warmte, omdat de warme lucht makkelijker weg kan (warmte stroomt naar een kouder gebied)
Casefans hebben een vrij behoorlijk gerichte airflow, waardoor het deel van de lucht die niet z'n 'bestemming' bereikt (bestemming is natuurlijk onzin aangezien de lucht gewoon door stroomt maar je snapt wat ik bedoel) niet in verhouding staat tot de warmte die door een open kast makkelijker weg kan.
Conclusie: Tenzij je met een compressorkoeling werkt die je hele kast koelt, zal het openzetten van je case in de meeste gevallen een paar graden in je voordeel schelen."

Wat hierboven staat werd me verteld door iemand die nogal vaak doet alsof hij iets weet.
Nu vertelde een vriend van mij (zit ook op tweakers) me dat je juist je kast dicht moet hebben voor een lagere temperatuur.

: S

Zelf ben ik geen echte pro/expert/tweaker, dus de vraag:

Wie kan me duidelijk onderbouwd vertellen waarom het bovenstaande verhaaltje niet klopt?

(met antwoord graag)

Verwijderd

Persoonlijk merk ik dat in eerste instantie mijn temp. daalt wanneer ik de kast open zet. natuurlijk kan de warme lucht makkelijker weg.

Echter na een poosje zal er een klein misschien wel onzichtbaar laagje stof op je moederbord etc zitten die zorgt voor een zekere isolatie, die er weer voor zorgt dat de onderdelen opzich warmer worden en het warmte minder goed kwijt kunnen.

Dus als je een koele kast wil raad ik aan er goede koelers in te zetten, bijv. zahlman.

edit. die er voor zorgen dat alle warme lucht goed afgevoerd wordt naar buiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 00:31 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik denk toch echt dat diegene die de FAQ heeft geschreven het bij het rechte eind heeft.

Het zit namelijk zo: als je je kast dicht hebt kun je met fans een onderdruk krijgen. Dat schijnt positief te zijn voor je temperatuur.
Echter, als jij je kast open zet, heeft dat óók voordeel qua temperatuur. En blijkbaar is dit laatste voordeel groter dan het voordeel wat onderdruk oplevert :)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:03

Rmg

Try and find out :+

Zet je kast open scheelt het een paar graden dan had ie gelijk simpel uh ? :D

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 15:06

Aight!

'A toy robot...'

Lees fout :P

Maar, als je buiten temp niet koeler is dan je case temp heeft het niet veel zin denk ik. Denk aan de zomer.

[ Voor 99% gewijzigd door Aight! op 01-10-2004 00:34 ]

• Faust
Dat is het em juist!

Mijn Hdd's worden gekoeld omdat de lucht aan de voorkant van de kast naar binnen komt. Zijn de zijplaten verwijderd, dan zuigt de van via de zijkant lucht naar binnen, en worden de Hdd's 'overgeslagen'.

Ik had het idee dat er nog meer componenten in mijn kast zitten die worden overgeslagen bij een open kast.

Klopt dit enigszinds?

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Koop geen Vaio maar koop iets fatsoenlijk en test het uit :P

Nee bij jouw zit jammer genoeg alles op elkaar gepropt. Waardoor, de koude lucht snel al de case temp heeft aangenomen.
Mits je het zij paneel er niet afhaalt.

En nog iets, je hdds worden wel degelijk gekoeld, we hebben het nog bij jouw getest :D

[ Voor 27% gewijzigd door Aight! op 01-10-2004 00:39 ]

• Faust
Ga weg fop tweaker "Aight!"

Ik moest serieuze antwoorden hebben, niet jouw rotzooi.
Als je me nog een keer irriteert, dan zeg ik het tegen je moeder/ tegen de moderator.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36
ligt aan je airflow

als je een beroerde airflow hebt zal je kast koeler zijn zonder zijpanelen. Heb je een strakke airflow daarentegen, dan kan je beter een dichte kast hebben opdat de lucht een duidelijke stroomrichting in en uit de kast heeft

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

...mhhz. Right !Kiss my..:P

Maar je hebt toch helemaal geen intake fan?
Een grote fan (bij je voeding, die alle lucht uit je kast zuigt.)
Dus als jij je zijpaneel open doet, zuigt hij alleen lucht aan van de zijkant en misschien een gedeeltelijk van voren.

Verwijderd

Faust schreef op 01 oktober 2004 @ 00:40:
Ga weg fop tweaker "Aight!"

Ik moest serieuze antwoorden hebben, niet jouw rotzooi.
Als je me nog een keer irriteert, dan zeg ik het tegen je moeder/ tegen de moderator.
Ik zelf heb even met twee fans gewerkt en kwam erachter dat in mijn kast (k*t Sweex kast) weinig plaats is voor fans (anders mountholes maken) dus heb ik mijn zijpaneel eraf. :*)

Mede is mijn zijpaneel eraf zodat ik zo bij mijn pc gear kan en voor de temp. Een groot nadeel is dat hij verschrikkelijk stof hapt; dus je moet wel erg vaak je kast schoonmaken.

Ik denk dat als je een goede kwaliteit kast hebt (aluminium ofzo) dat je dan met een goed ingestelde airflow (en zonder zuig effect etc.) je kast misschien wel net zo koud kan krijgen als dat je het zijpaneel eraf haalt en je sommige onderdelen(hd's etc.) beter koelt/ ;)

PS: Aight!: praat even normaal ABN en spreek op msn of iets dergelijks zulke gesprekjes, danku :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 00:46 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:03

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 00:30:
Echter na een poosje zal er een klein misschien wel onzichtbaar laagje stof op je moederbord etc zitten die zorgt voor een zekere isolatie, die er weer voor zorgt dat de onderdelen opzich warmer worden en het warmte minder goed kwijt kunnen.
Nee, da's onzin. Een case die met een sloot casefans veel airflow aan het maken is verzamelt actief veel stof, en stof in je fans en heatsinks, dat is pas funest. Een laagje stof op je moederbord boeit dan weer totaal niet, alle onderdelen die koel moeten blijven hebben een heatsink/fan, en wat stof op een condensator of raidchipje geeft gewoon niet. Als je weinig stof wilt kan je het beste zo min mogelijk/langzaam mogelijke fans gebruiken.. En dat kan weer wanneer je je kast openzet.

Door je kast open te zetten verliezen veel casefans hun nut, of het zal veel minder worden. Het is ook mogelijk dat je temp stijgt, dat zal weer vooral gebeuren wanneer je een goed geplande airflow met je casefans had. Het zal per configuratie verschillen.

De PC van BalusC (zover je dat nog een PC kan noemen 8)7) is ook een leuk voorbeeld : deze PC maakt waanzinnig veel herrie :P. En wanneer je het sidepanel eraf trekt.. Is het stil (tempcontrolled fans).

Wanneer je geen casefans hebt is een open kast meestal koeler. Of en hoeveel het uitmaakt zal bij iedere configuratie verschillen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Faust
@ Catch22

Bedankt, dat was waar ik naar op zoek was.

Hoe weet je eigelijk of je een goede airflow hebt?
Zou iemand dat kunnen zeggen naar aanleiding van een pic of wat?

edit:

Bedankt, ik denk dat ik bij deze over genoeg informatie beschik.

BalusC heeft een vette kast btw!

[ Voor 25% gewijzigd door Faust op 01-10-2004 00:48 ]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Osiris schreef op 01 oktober 2004 @ 00:30:
Ik denk toch echt dat diegene die de FAQ heeft geschreven het bij het rechte eind heeft.

Het zit namelijk zo: als je je kast dicht hebt kun je met fans een onderdruk krijgen. Dat schijnt positief te zijn voor je temperatuur.
Echter, als jij je kast open zet, heeft dat óók voordeel qua temperatuur. En blijkbaar is dit laatste voordeel groter dan het voordeel wat onderdruk oplevert :)
Is er bij onderdruk juist niet te weinig lucht in de kast aanwezig waar de warmte aan afgegeven kan worden? Bij extreme onderdruk (vacuum) zal je cpu dan vanzelf doorfikken denk ik. Ik denk juist dat bij overdruk het geheel beter gekoeld word.

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 01 oktober 2004 @ 00:45:

De PC van BalusC (zover je dat nog een PC kan noemen 8)7) is ook een leuk voorbeeld : deze PC maakt waanzinnig veel herrie :P. En wanneer je het sidepanel eraf trekt.. Is het stil (tempcontrolled fans).

Wanneer je geen casefans hebt is een open kast meestal koeler. Of en hoeveel het uitmaakt zal bij iedere configuratie verschillen.
offtopic:
Alleen het voordeel van hem is dat hij geen last heeft van het lawaai en ik letterlijk bijna doof wordt van dat gezoem :) . Toch voordelen met een slecht/geen gehoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 00:48 ]

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Dat kan je voornamelijk zien aan je fans/temps van cpu/mobo/ect.

Kon je niet ook zoiets meten, met zo een meterje, met hoeveel, m3 lucht het per seconde verplaats.?

Verwijderd

Aight! schreef op 01 oktober 2004 @ 00:49:
Dat kan je voornamelijk zien aan je fans/temps van cpu/mobo/ect.

Kon je niet ook zoiets meten, met zo een meterje, met hoeveel, m3 lucht het per seconde verplaats.?
Fans die hebben specs :) (goh 8)7 ) en daar staat vaak bij hoeveel ,3 lucht er wordt verplaatst etc.

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Jah, dat weet ik. Maar kijk bij volt heb je zo een metertje, bij water geloof ik ook. Maar kan je dat dan ook bij lucht doen.

Of door middel van een formule, waardoor je met bijv een kast van die en die lengte, de beste airflow, en zo ook welke fans daarbij het beste past voor de beste koeling.

Ik doel er eigenlijk op. Dat je bijv Antec LifeStyle Sonata koopt, en dan kan uitrekenen welke fans daarbij het beste passen. Alleen kwa airflow, geluid is een ander probleem.

(Was namelijk van plan om een Sonata te kopen)

[ Voor 28% gewijzigd door Aight! op 01-10-2004 00:57 ]

Verwijderd

Aight! schreef op 01 oktober 2004 @ 00:54:
Jah, dat weet ik. Maar kijk bij volt heb je zo een metertje, bij water geloof ik ook. Maar kan je dat dan ook bij lucht doen.

Of door middel van een formule, waardoor je met bijv een kast van die en die lengte, de beste airflow, en zo ook welke fans daarbij het beste past voor de beste koeling.
Als je iets in je kast blaast moet het er eigenlijk ook weer uit (anders een overdruk/onderdruk) wat de prestaties niet echt verbeterd. Bij een big tower kast kun je bijvoorbeeld beter wat grotere/meerdere fan's plaatsen omdat het een grotere ruimte is en zo een betere flow krijgt. Bij een midi-tower kun je dus (vaak) minder fans plaatsen. Maar het ligt ook vooral aan de soort/merk fan.

Je hebt bijvoorbeeld:
- Stille fans met redelijk goede prestaties (papst/enermax)
- Luidruchtige fans met erg goede prestaties (papst/enermax)

En je hebt andere merken (OEM) die vaak redelijk wat lawaai maken en een redelijk prestatie hebben. Dus als het ook om geluidsproductie gaat moet je dus wat meer geld uitgeven voor een paar goed gelagerde fan's (papst is daar erg goed in ;) ).

By the way:
Het aantal volt meet je met een voltmeter ;)
En wat wil je van water meten :? De temperatuur/volume? :o

Verwijderd

Aight! schreef op 01 oktober 2004 @ 00:54:

Ik doel er eigenlijk op. Dat je bijv Antec LifeStyle Sonata koopt, en dan kan uitrekenen welke fans daarbij het beste passen. Alleen kwa airflow, geluid is een ander probleem.

(Was namelijk van plan om een Sonata te kopen)
De Sonata is van zichzelf erg stil. Een erg stille fan in de voeding en een erg stille fan in de behuizing. Als je daar en goed presterende fan in wilt doen kun je er eentje van 40Db in doen, maar dan heb je geen zak aan die andere laag geluidproducerende fan's ;) .

Je kan dus beter een fan kopen van bijvoorbeeld Papst/enermax van maximaal 25 a 26Db (dat is nog goed te doen) en die hebben erg goede prestaties voor het geluidsniveau.
Kijk ook of je 120mm fans kwijt kan (meer luchtverplaatsing).

• 418O2
hoe je het merkt?

temps meten met dichte en open kast

issie dicht koeler kan je je conclusies wel trekken

wanneer hij open koeler is ook trouwens 7(8)7

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
418O2 schreef op 01 oktober 2004 @ 01:06:
hoe je het merkt?

temps meten met dichte en open kast

issie dicht koeler kan je je conclusies wel trekken

wanneer hij open koeler is ook trouwens 7(8)7
ja en op het dak is het ook kouder dan met het raam open 8)7

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Kon 120 mm in geloof ik, wou die wat er al inzat (80 mm) vervangen voor een 120 mm papst iets van 17 db geloof ik.

En dan nog iets, je kan je fans ook op een lager voltage laten lopen bijv 7 volt.
Scheelt dat veel kwa luchtverplaatsing als ik die 2 fans op 7v laat lopen?

Of beter een een fancontroller in zetten? Zodat ik het zelf kan regelen.

(Btw van dat water meten, is gewoon lengte x breedte x hoogte. Was ff in de war :))

Verwijderd

Aight! schreef op 01 oktober 2004 @ 01:10:
Kon 120 mm in geloof ik, wou die wat er al inzat (80 mm) vervangen voor een 120 mm papst iets van 17 db geloof ik.

En dan nog iets, je kan je fans ook op een lager voltage laten lopen bijv 7 volt.
Scheelt dat veel kwa luchtverplaatsing als ik die 2 fans op 7v laat lopen?

Of beter een een fancontroller in zetten? Zodat ik het zelf kan regelen.

(Btw van dat water meten, is gewoon lengte x breedte x hoogte. Was ff in de war :))
Dat is niet water meten, dat is volume meten ;)

Ik zou de fan in de Sonata gewoon lekker laten zitten (is wel een redelijk goede fan) maar als je alles 120mm wilt maken en daar wel geld voo wilt uitgeven moet je dat vooral doen ;) !

Fans op 7 volt scheelt in geluid en scheelt in luchtverplaatsing. Het vermogen = amperage x voltage. Je verlaagt het voltage dus zal het evrmogen kleiner worden en zal de fan minder hard kunnen ronddraaien en dus minder lucht kunnen verplaatsen :) .

Je kunt fans ook op 5 volt laten lopen alleen dat zou ik je niet aanraden (soms startproblemen van fans dan).

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Hehe,

denk dat ik dat maar doen, en dan mijn geld beter in een stillere betere voeding duwen.

(Water meten, met een zout meter !!!:D, de zoutgraad meten van het water :+ )

Verwijderd

Aight! schreef op 01 oktober 2004 @ 01:20:
Hehe,

denk dat ik dat maar doen, en dan mijn geld beter in een stillere betere voeding duwen.

(Water meten, met een zout meter !!!:D, de zoutgraad meten van het water :+ )
Dit is bijna een dialoog (dus beter voor msn etc.) maar waarom de voeding vand e sonata eruit gooien? De Tagan480watt voeding is erg goed die je waarschijnlijk dan zou willen kopen, maar die is wel stukken sterker dan de Antec voeding maar echt niet veel stiller hoor! (ongeveer hetzelfde!)

Met jou systeem heb je echt niet zo'n Tagan nodig, dan heb je zat aan de 380watt standaard voeding (dus beetej zonde van het geld) en als je het systeem helemaal stil van je wilt hebben kun je beter een fanless voeding kopen.

offtopic:
Ik ga slapen O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 01:24 ]

• 418O2
HunterPro schreef op 01 oktober 2004 @ 01:09:
[...]

ja en op het dak is het ook kouder dan met het raam open 8)7
deze gaat even langs mij heen..

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 01:24:
[...]

Dit is bijna een dialoog (dus beter voor msn etc.) maar waarom de voeding vand e sonata eruit gooien? De Tagan480watt voeding is erg goed die je waarschijnlijk dan zou willen kopen, maar die is wel stukken sterker dan de Antec voeding maar echt niet veel stiller hoor! (ongeveer hetzelfde!)

Met jou systeem heb je echt niet zo'n Tagan nodig, dan heb je zat aan de 380watt standaard voeding (dus beetej zonde van het geld) en als je het systeem helemaal stil van je wilt hebben kun je beter een fanless voeding kopen.

offtopic:
Ik ga slapen O-)
Bedacht ik me ook toen ik net ging slapen, kon het geld beter in een nieuwe 3dkaart steken.

• Faust
Wat heeft dit te maken met de startpost?

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Je hebt toch al antwoord op je vraag gekregen ;)

Voor de rest zijn we een beetje off topic gegaan zoals Mssl al zei ..een dialoog.

offtopic:
Als je er niet eens ben, kom maar op met een potje ut of far cry ;)

• Faust
Maareh, wat moet ik nu tegen die n00b zeggen met zijn:

"er zit een kast om je 'pc' heen om de warmte vast te houden ipv te koelen"-theorie ?

Ik dacht dat dit volstaat:

"Luister hier, n00b! Jouw verhaaltje gaat alleen op voor jouw cheap-ass kast waar geen goede airflow in zit. Voor alle andere gevallen heeft het wel degelijk nut om je kast dicht te hebben."

Ik dacht overigens nog aan het volgende:

Met een open kast stroomt er niet zo snel lucht erdoor als wanneer je hem dicht hebt. Hoe meer luchtstroom/verplaatsing, hoe meer koele lucht, dus hoe meer alle componenten gekoeld worden. Er moet dan wel 'airflow' of goede luchtcirculatie zijn.
Pagina: 1