Toon posts:

ervaring met xrcd

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

heeft iemand al ervaring met xrcd en is er hoorbaar verschil met de cd?

en is het mooier/minder mooi dan sacd?

het zal uiteraard van de opname afhangen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

alvast dank

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Het lijkt erg sterk op HDCD, en daar geloof ik ook niet erg in... aan SACD zal het kwa theoretische geluidskwaliteit niet kunen tippen. Ik zou in ieder geval geen moeite doen er speciaal een player voor te kopen, aangezien er toch niet veel van deze CD's zijn en volgens mij alleen JVC de players maakt die het ook daadwerkelijk kunnen decoderen.

Het is vooral veel marketing en hete lucht :)

Best grappig die tekst: http://www.xrcd.net/Shopping/process.asp :+

Wil natuurlijk niet zeggen dat het slechte CD-spelers zouden zijn, maar xrcd is in mijn ogen een waste of time!

[ Voor 49% gewijzigd door voodooless op 30-09-2004 23:19 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik ben nu via iets minder legale wegen XRCD's aan het testen en het ziet er goed uit.. je hebt zelfs al 24bits XRCD's en hét voordeel van XRCD is dat het in iedere standaard cd speler gewoon werkt. Je krijgt dus gewoon 'gratis' een beter geluid als ik de commentaren van mensen op internet mag geloven... zodra ik dr iets meer van gehoord heb post ik het hier wel ff..

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 16:25 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 07:20

mace

Sapere Aude

ze hebben het mastering proces gewoon getweakt, volgens mij is er niks zo bijzonder aan? behalve de 20- en 24- bitters natuurlijk :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:23:als ik de commentaren van mensen op internet mag geloven...
Als je dat idd mag geloven, dan moeten we ook allemaal schoelschijven boven onde BR poort plakken :+ Dan zouden we allemaal nog wel heel andere vreemde dingen moeten gaan doen..

Ga liever op je eigen gehoor af en vorm je eigen mening. In een normale CD speler heb je btw geen extra gratis winst, aangezien die gewoon 16 bits afspeelt. Het zal eender een klein nadeel brengen, aangezien dat 20/24 bit signaal ergens verstopt moet zitten (en dat zal vast niet veel anders werken dan MS HDCD), zo offer je waarschijnlijk eens in de zoveel tijd een bit je op, wat zorgt voor wat extra ruis in het signaal (niet dat het veel is of misschien zelfs niet hoorbaar, maar het is wel zo).

Het enigste grote voordeel zit hem in het gestandaardiseerde mastering process. Maar als een CD slecht geproduceerd is, heb je daar ook helemaal niets aan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 03-12-2004 10:53 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 07:20

mace

Sapere Aude

ik vind het trouwens wel knap dat ze 8 bits extra kunnen toveren :p

(dat kan dus niet)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MaCe1337 schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 10:57:
ik vind het trouwens wel knap dat ze 8 bits extra kunnen toveren :p

(dat kan dus niet)
Dat doen ze ook niet. Ze gebruikt gewoon het least significate bit. Daar stoppen ze bepaalde codes in, die de decoder kan gebruiken om er een beetje netter 20 of 24 bits van te maken, d.m.v wat fancy wiskunde modellen (Zo werkt HDCD, en xrcd zal niet veel anders werken als ik het zo lees). Een beetje toveren dus ja ;)

Verwijderd

deepspace schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:09:
[...]
Dat doen ze ook niet. Ze gebruikt gewoon het least significate bit. Daar stoppen ze bepaalde codes in, die de decoder kan gebruiken om er een beetje netter 20 of 24 bits van te maken, d.m.v wat fancy wiskunde modellen (Zo werkt HDCD, en xrcd zal niet veel anders werken als ik het zo lees). Een beetje toveren dus ja ;)
Voor HDCD heb je wel een compatibele cd-speler (of DVD speler) nodig, om deze codec te kunnen gebruiken. Zonder die codec heb je een normale cd. Wat ik denk is dat de HDCD tussen de normale 16 bits spoor extra bits stoppen voor een ietsje meer details (niet noemenswaardig verschil, moet ik zeggen, een DVD-audio heeft beduidend meer impact in stereo mode).
Wel grappig dat van Jean-Michel Jarre de hernieuwde uitgaves van de jaren 80 cd's nu 24 bits geremastered zou zijn, en dit voordeel in de DVD spelers gebruikt wordt (staat in het boekje). Ik kan dit niet oordelen, omdat ik een Denon dvd-speler en Arcam cd-speler heb. Beide hebben een wat verschillend klankkleur (ondanks gelijke merk en type interlinks). Op deze manier kan ik helaas niet oordelen of die '24 bits remastering' idd waarneembaar is. Heeft iemand daarmee ervaring?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:29:
Voor HDCD heb je wel een compatibele cd-speler (of DVD speler) nodig, om deze codec te kunnen gebruiken.
Ik zeg ook niet dat dat niet zo is, maar om compatibilitiet te behouden moet er gewoon een 16 bit spoor zijn. Ik denk niet dat ze ergen extra bit kunnen verstoppen. Dan hebben ze weer een vage standaard die toch niemand kan afspelen. Ze zijn er meer bij gebaat om hun extra info binnen de 16 bits te houden, anders hadden ze net zo goed een DVD-A of SACD kunnen maken. in het plaatje is immers ook een "encoder" te zien, wat erop duidt dat er ergens iets geëncode wordt, en niet gewoon bitjes ergens tussen stoppen.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 03-12-2004 12:49 ]

Pagina: 1