Toon posts:

UTP en STP in één netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ikzelf heb chello en wil thuis een netwerkje leggen met 3 pc's

Ik heb bij de mycom van edimax een switch gekocht en 3 netwerkkaarten.

Vanaf het chello modem naar de switch wil ik utp kabel gebruiken
Vanaf de switch naar 2 computers wil ik ook utp kabel gebruiken
Vanaf de switch naar de laatste computer heb ik nog stp kabel liggen. Kan ik dat gewoon in combinatie met de utp kabel gebruiken? Of is het slimmer om ook voor die laatste computer utp kabel aan te schaffen?

De topologie is toch:
Chello modem --> Switch --> Computers

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:21

JdM

Humbled

je kunt STP en UTP gewoon met elkaar gebruiken, zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14
Zoals hier heel vaak is gezegd is STP bekabeling voor thuis vaak onnodig omdat je niet zo'n hoge interferentie hebt.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zoals je hier kunt lezen maakt het niks uit. Een STP is gewoon een afgeschermde UTP, waardoor die minder gevoelig is voor storingen. Om een lang verhaal kort te maken: gewoon laten liggen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 23:02
je kan je chello modem niet aan een switch hangen een switch. je moet je Chello modem aan een Router hangen ( die fungeert als Firewall + Switch )
dit gaat niet werken zo omdat ze modem op Macadres reageert
en je Switch geeft je pc macadres door dus 2 pc's op 1 modem is not working.

edit:
lol 3 keer om dezelfde tijd

[ Voor 9% gewijzigd door Paradox op 30-09-2004 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
G4E-PARAD0X schreef op 30 september 2004 @ 23:00:
je kan je chello modem niet aan een switch hangen een switch. je moet je Chello modem aan een Router hangen ( die fungeert als Firewall + Switch )
dit gaat niet werken zo omdat ze modem op Macadres reageert
en je Switch geeft je pc macadres door dus 2 pc's op 1 modem is not working.

edit:
lol 3 keer om dezelfde tijd
Oww shit? Waarom gaat dat dan niet werken? Heeft een switch geen mac adres dan? Ik moet hem dus inruilen voor een router? Raar. Of moet de topologie anders? Kan iemand een iets beter antwoord geven hierover?
Firewall?? Ik wilde Norton Internet Security kopen

STP en UTP is nu duidelijk

Verwijderd

Een switch heeft inderdaad geen MAC adres, geen IP adres, whatsoever, het is in feite een dom ding.

Een router neemt als het ware de functie van je PC over: hij hangt aan het internet, en krijgt het IP van chello (chello geeft maar één IP, niet 3, wat zal moeten als je 3 PC's aan een switch hangt). De router geeft vervolgens ándere IP's (meestal uit een lokale range, zoals 192.168.*.*, of 10.*.*.*) aan je PC's, door middel van DHCP. De router stelt z'n eigen adres in bij Gateway van de d'r aan hangende PC's. Alles gaat dus via die router, en zo zit je met maximaal 252 PC's aan één IP adres.

Verder is een router een zéér doeltreffende firewall, en lang niet zo vervelend als een bloatware zoals Norton internet security (die de performance van je PC zo effectief halveert)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 23:47:
Een switch heeft inderdaad geen MAC adres, geen IP adres, whatsoever, het is in feite een dom ding.

Een router neemt als het ware de functie van je PC over: hij hangt aan het internet, en krijgt het IP van chello (chello geeft maar één IP, niet 3, wat zal moeten als je 3 PC's aan een switch hangt). De router geeft vervolgens ándere IP's (meestal uit een lokale range, zoals 192.168.*.*, of 10.*.*.*) aan je PC's, door middel van DHCP. De router stelt z'n eigen adres in bij Gateway van de d'r aan hangende PC's. Alles gaat dus via die router, en zo zit je met maximaal 252 PC's aan één IP adres.

Verder is een router een zéér doeltreffende firewall, en lang niet zo vervelend als een bloatware zoals Norton internet security (die de performance van je PC zo effectief halveert)
Bedankt voor je reactie!
Dus ik moet de switch even omruilen voor een Router?!
Met die router krijg ik binnen het huis een netwerk voor bestandswisseling en printerdeling? En kunnen alle pc's afzonderlijk van elkaar internetten?
Zal ik Norton Internet Security kopen tegen hackers of is dat niet nodig?

Edit --> Dus geen norton kopen. Is het moeilijk om de router firewall goed in te stellen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 23:52 ]

• spone
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 23:51:
[...]
Edit --> Dus geen norton kopen. Is het moeilijk om de router firewall goed in te stellen?
Nee, als je een goede router hebt (dus niet zo'n el-cheapo ding) dan is het in principe helemaal niet moeilijk. Wat je ook kan doen is een oude pentium 1 (met 2 lankaarten) aan je switch hangen, harddisk eruit, en 1 floppy met coyote linux erin, en dan is dat je router :) En die heeft me een firewall, daar kan geen hardwarematige router tegenop :D

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
spone schreef op 30 september 2004 @ 23:55:
[...]

Nee, als je een goede router hebt (dus niet zo'n el-cheapo ding) dan is het in principe helemaal niet moeilijk. Wat je ook kan doen is een oude pentium 1 (met 2 lankaarten) aan je switch hangen, harddisk eruit, en 1 floppy met coyote linux erin, en dan is dat je router :) En die heeft me een firewall, daar kan geen hardwarematige router tegenop :D
4 port router van Edimax wil ik kopen
39 euro. Is dat goed? Heb al 2 edimax netwerkkaarten

Verwijderd

Ja, switch ruilen voor een router. Router voorzien van geclonede MAC of hostname (web-based interface, érg makkelijk), en óók nog supermakkelijk een LAN voor file/printer sharing. Alles ook op internet tegelijk (makkelijk? Je hoeft qua IP, DNS e.d. niks in te vullen, automatisch!).

Alle PC's kunnen los van elkaar internetten, maar bedenk wél dat je een internetverbinding deelt: Als jantje z'n torrents voorziet van volle upstream, kan henkje niet meer downloaden, omdat de upstream zó vol zit dat hij d'r niet doorkomt.

Norton Internet Security zal ik niet kopen:

A) Wat is het risico dat iemand jou hacken wil?
B) Je bent met zo'n NAT router onkwetsbaar voor wormaanvallen zoals blaster, ze pakken de router (die logischerwijs onvatbaar is), niet jou.
C) De router heeft naast NAT ook een instelbare firewall, van een stukken betere kwaliteit dan wát voor firewall voor windows dan ook. Nou ben ik niet te spreken van windows firewalls (norton, blackice, zonealarm, noem maar op: het is troep), en ben ik van mening dat een Linux-box die firewalletje speelt effectiefer is, maar een router is de next best thing.
D) De router firewall vertraagt je PC níet enorm, Norton Internet Security zal me niet verbazen als het saampjes met AMD ontwikkeld was (of VIA, Intel); KOPEN die snellere procs, en 10000RPM schijfjes!

Edimax is een merk, niet echt een type. Vaak goeie routers, maar er zitten ook rotte series tussen, maar dat is bij elk merk (en niet alleen bij routers!) zo.

De Firewall en de NAT kun je érg goed instellen, je kunt gewoon poorten gaan forwarden, waar overigens ONTZETTEND veel FAQ's over te vinden zijn. De nieuwere routers ondersteunen UPnP, waardoor het nóg makkelijker en transparanter gaat, en ze voor een gedeelte zelf ingesteld worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 00:01 ]

• spone
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 23:58:
Alle PC's kunnen los van elkaar internetten, maar bedenk wél dat je een internetverbinding deelt: Als jantje z'n torrents voorziet van volle upstream, kan henkje niet meer downloaden, omdat de upstream zó vol zit dat hij d'r niet doorkomt.
Daarom zou IK gaan voor de softwarematige pc-als-router oplossing (produceert geen herrie (net als router), alleen heeft die ook QoS, waarmee je bepaald internetverkeer al belangrijker (of onbelangrijker, bijv torrents) kan aangeven.

Bovendien is dat coyote linux een beetje geavanceerd, de gemiddelde router nie ;)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
Gaat filesharing over een router (msn to msn bijvoorbeeld) wel lukken? Kun je denk ik instellen he?

Wel een antivirus pakket kopen? Of is dat ook niet nodig?

Hoe sluit je trouwens een printer aan op je netwerk. Het is een oudje van 3 jaar terug

• spone
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 23:58:
D) De router firewall vertraagt je PC níet enorm.
Welles :+

Jammergenoeg spreek ik uit ervaring :o
Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 00:03:
Gaat filesharing over een router (msn to msn bijvoorbeeld) wel lukken? Kun je denk ik instellen he?

Wel een antivirus pakket kopen? Of is dat ook niet nodig?

Hoe sluit je trouwens een printer aan op je netwerk. Het is een oudje van 3 jaar terug
Antivirus = verplicht door mij :+. (nee maar ff serieus, zeer zeeer zeer aan te raden, en dan geen norton please, maar eentje die een beetje zuinig met je geheugen en cpu load is, kaspersky bijvoorbeeld).

Printer aansluiten is simpel: als er geen ethernetaansluiting op het ding zelf zit, dan moet je de printer aan een pc hangen en sharen. Of je moet een router met ingebouwde printserver gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door spone op 01-10-2004 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is Norton zo slecht dan?

• spone
  • Niet online
Op zich zijn het wel goede producten, maar ze stoppen er teveel aan graphics en design in (om het er lekker fancy uit te laten zien), maar dan gaat het programma ook meteen _veel_ meer processorkracht en geheugen vreten.

Vergelijk het maar in windows xp hoeveel sneller je pc is als je die teletubbie-skin uitzet en em op windows-klassiek zet :Y)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Thomas,

Die is prima... nog even korte uitleg wat je nu moet doen:

1. Sluit je router op het stroom aan

2. Sluit je modem op het stroom aan en de coax kabel waar hij in hoord.

3. Sluit een utp kabel aan tussen de (Thomson modem van chello neem ik aan?) pc-link uitgang van het modem (Er is maar 1 utp uitgang dus missen kun je hem niet :)) en de WAN ingang (deze staat meestal los van de 4 andere utp ingangen) van de Edimax Router.

4. (letop! dit is wel even belangrijk) Nu sluit je de pc aan waar mee je al een internetverbinding hebt gehad! Dit is omdat chello op dit moment dat MAC adress weet. En alleen een pc met dit mac adress mag op internet :). Dus wat gaan we nu doen? We gaan het mac adres klonen naar je router zodat deze internetverbinding krijgt en deze kan doorgeven naar de pc's die aangesloten zijn op de 4 poorten naast het WAN-poort.

5. Start je pc op en ga als windows opgestart is naar START -> UITVOEREN -> CMD -> <ENTER>. Je krijgt nu het dos scherm en hier gaan we het MAc-adres te voorschijn toveren. Type in: ipconfig /all . Hier zal 1 ipadres en 1 MAC adress worden aangegeven. Dit macadress moet je even kopieren of gewoon even opschrijven.

6. Kijk nu even in het boekje van de Edimax router hoe je hier op kunt inloggen. Dit gaat meestal via Internet Explorer en met een ipadres (bijv. http://192.168.1.254). Als dit gelukt is krijg een internetpagina te zien van de router. Log hier op in met het wachtwoord wat in het boekje staat.

7. Ga naar WAN en zoek naar "CLONE MAC-ADRESS". Kijk hiervoor ook even in de handleiding van de router. Als je deze gevonden hebt vul dan hier het mac-adress in wat je net hebt gekopieerd en sla deze op (word nog wel eens vergeten :))

8. Ga nog even naar het scherm waar je het standaard wachtwoord van je router kunt veranderen en verander deze! en ONTHOUDEN!!! :)

9. Sluit de andere pc's aan. Deze krijgen automatisch hun ipadres aangewezen en dus hun internet. Daarnaast komen ze samen in een netwerk te hangen. Kijk hiervoor de FAQ even naar!.

10. Happy internetting and sharing

Als je nog vragen hebt laat het me dan even weten :)

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 01-10-2004 00:25 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor de reacties

Ik ga morgen anti virus halen en de switch voor de router ruilen.

Edit --> Dank je wel voor je handleiding! Kan ik zeker gebruiken! _/-\o_
Ik heb alleen het motorola modem. Maakt dat verschil?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 00:28 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maakt geen verschil... alleen heet de aansluiting voor de router op het motorola modem niet PC-link.. that's all :)

• spone
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 00:23:
Dank jullie wel voor de reacties

Ik ga morgen anti virus halen en de switch voor de router ruilen.

Edit --> Dank je wel voor je handleiding! Kan ik zeker gebruiken! _/-\o_
Ik heb alleen het motorola modem. Maakt dat verschil?
Als het maar geen norton is :'(

De modem maakt geen donder verschil zolang die maar ethernet is, kan de router em wel aansturen imho.

edit:
@ The Real Falcon: -1 gras voor anders voeten wegmaaien :+

[ Voor 8% gewijzigd door spone op 01-10-2004 00:32 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Trouwens Thomas... download gewoon een gratis antivirus scanner... www.free-av.com bijvoorbeeld.. is goed genoeg!

• spone
  • Niet online
...en ook nog eens resource-vriendelijk :*)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

check :)

Verwijderd

Spone: hoe kan een router de PC vertragen, als hij op geen ENKLE Manier contact heeft met een CPU belastende bus van je PC? Het is niet zo dat hij voor z'n firewall gebeuren CPU load jat, en hij gebruikt ook geen RAM. Sterker nog: je hoeft er NIKS voor op je PC te installeren. De firewall die er in zit gebruikt zelfs geen procentje load.

Het enige waar je een marginale vermindering in merkt is je verbindingslatency. Bandbreedte is in principe ook onveranderd (vreemde QOS trucks buiten beschouwing gelaten).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bezig met de router.

Volgens mij doe ik iets verkeerd.

Als ik de originele chello netwerkkaart gebruik heb ik gewoon internet.

Zet ik de router ertussen. Mac adres clonen. Geen internet!

Moet ik de pc's anders instellen ofzo?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dit is inderdaad wel raar. Heb je wel het goede macadress? .. geen type foutjes? .. Heb je ook op opslaan geklikt op internetpagina op je router?

Probeer het nog een paar keer :)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 11:07

r0b

Beschrijf anders eens hoe je het mac-adres kloont, welke stappen volg je, e.d.
Wellicht dat er toch ergens een foutje zit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 14:31:
Ik ben nu bezig met de router.

Volgens mij doe ik iets verkeerd.

Als ik de originele chello netwerkkaart gebruik heb ik gewoon internet.

Zet ik de router ertussen. Mac adres clonen. Geen internet!

Moet ik de pc's anders instellen ofzo?
Je moet sowieso een stap extra doen:

Ik ga ervan uit dat je PC online is, dan:

- modem en PC loskoppelen
- router aan PC koppelen (MAAR NIET AAN ROUTER)
- MAC adres van die chello netwerkkaart (liefst handmatig) in router zetten, voor zekerheid nagaan of hij goed staat
- router nu pas aan modem koppelen
- modem resetten, wachten tot hij online is, dan router ook nog resetten
deze laatste stap zou niet nodig hoeven zijn, maar kan in probleemgevallen helpen

Houd er trouwens rekening mee dat een router soms een tijdje nodig heeft om online te komen, DHCP af te handelen en daadwerkelijke te gaan routeren. Misschien was alles goed ingesteld, maar was je gewoon te ongeduldig :z

Als al het bovenstaande goed is, kan het eigenlijk alleen aan de MAC liggen als het niet werkt :o

Oslik blyat! Oslik!

• freebee666
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10-2024

freebee666

Ribbit

Laat anders je chello modem een kwartiertje zonder stroom, dan zal het wel lukken (is mijn eigen ervaring ermee althans ;) )