Toon posts:

FSB klopt niet na gebruik van GameXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn mobo, asus P4T533, draait al 1.5 jaar probleemloos op een fbs van 145 - 155(2.66@2.9-3.1)

nu ben ik pas overgestapt van win2k naar winXP (~ 2 maanden) en nu viel het me op dat mijn FBS in windows op ~ 108.8 MHz (dus 2.2 ghz, ipv 2.9ghz) staat. Terwijl in de bios de FBS toch duidelijk op 145 staat.

Weet iemand wat het probleem kan zijn? Ik heb zelf het idee dat GameXP het zaakje verkracht heeft, maar weet ik niet zeker meer, omdat het ff geleden is dat ik dat tooltje getest hebt. Maar het is zeker weten tijdens / daarna gebeurd.

de vraag: hoe krijg ik me FBS weer op 145 of hoger?

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
De-installeer dat programma "GAME-XP" eens, en kijk dan of je fsb weer goed is.
PS: waarmee bekijk je je fsb in windows??? Probeer CPU-Z eens, en kijk of de fsb ook werkelijk lager staat dan je denkt. CPU-Z kun je vinden in de meuktracker.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

En als je de FSB goed insteld in de BIOS ?? Dan moet het toch ook gewoon weer goed draaien ?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
FBS staat goed in de bios (145 op moment)

alleen programma's zoals cpuz geven een FBS aan van 108.8

Verwijderd

En wat gebeurt er als je GameXP verwijdert? Wat me overigens opvalt is dat 108.8:145 = 100:133. Niet ergens een divider verkeerd ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
gamexp past eenmalig je settings aan en doet daarna niets meer, oude settings terug zetten hielp niet.

wat is / waar kan ik die divider instellen?

ik heb zelf voor de rest niets veranderd

CPU-Z info -> http://www.spelleke.nl/got/cpuz.htm

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 12:46 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Heb je al geprobeerd om je BIOS te resetten ??

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Ik begin het gevoel te krijgen dat je de snelheid van je geheugen hebt ingesteld op 145, i.p.v de FSB. In je CPU-Z scherm staat een busspeed van 435.1 en een geheugendivider van 3:4. Als ik je busspeed deel door 3 dan kom ik precies op 145. Ik zou de geheugendivider 1:1 zetten. Dan lijkt me het opgelost!

Verwijderd

Topicstarter
mja.. er valt bijna niets in te stellen in de bios.

had de keuze om manual, 2000 mhz of 2667 mhz te kiezen. Had hem eerst op manual gezet om de FBS naar 145 te verhogen. Nu heb ik hem op 2667 gezet.

gevolg: http://www.spelleke.nl/got/cpuz2.htm

FSB:DRAM staat nu op 1:1

maar DRAM Frequency is 400.9 MHz wat dus weer niet klopt :(

zit aan de ene kant te denken om me fbs op 200 te zetten en kijken wat er dan gebeurd ;)

maar geen zin om me geheugen op te blazen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 21:10 ]

Verwijderd

Zet je FSB op 133. 4x133=533, wat de snelheid van je CPU moet zijn. 20x133=2.66GHz, wat de clockfrequency moet zijn. Met een FSB van 200MHz gaat je PC niet opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
hij stond op 133 in mijn vorige reply

Verwijderd

Post eens wat foto's van de BIOS. Misschien kunnen we daar wat mee.

Verwijderd

Topicstarter
situatie 2 posts hierboven:
Afbeeldingslocatie: http://www.spelleke.nl/got/Afb010.jpg

situatie nu (en ts):
Afbeeldingslocatie: http://www.spelleke.nl/got/Afb011.jpg

Verwijderd

Zet je 'CPU/Memory Frequency Ratio' eens op 1:1 of 100%. Het lijkt erop dat het op [auto] fout gaat.

Verwijderd

Topicstarter
heb alleen de keuze uit:

auto - 3 - 4

alle 3 zelfde resultaat

in CPU-Z geeft hij FBS:DRAM 1:1 aan

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-02 22:38

FlyEragon

Alien Monkeys

Is het alleen windows die zegt dat je pc op 2,2ghz draait of merk je zelf ook dat ie "trager" is geworden? kan zijn dat windows het gewoon fout heeft...na die gedoe met gameXp

Verwijderd

Ik heb sterk het gevoel dat het geheugen het probleem veroorzaakt. Draai eens een nachtje memtest.

Verwijderd

Topicstarter
3 uur laten draaien, geen fouten

edit:
ok, het bleek dus toch wel een kappotte geheugen module te zijn :(

mooi €350 naar de klote

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 22:09 ]

Pagina: 1