WIN98 ziet cd-rom niet meer na formateren

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Beste tweakers,

Situatie:
Celeron 500
1 Harde schijf
1 Cd-Rom

Voor een vriend van mij wilde ik dit systeem formateren en windows98 erop installeren. Het lukte mij niet om windows setup te starten. Daarom heb ik de schijf in mijn eigen pc gepropt en zo win98 install gedraaid. Vervolgens heb ik de schijf weer in zijn systeem gedaan.

Het systeem start op --> Bij primary en secondary devices komt niks --> er komt een apart blauw scherm (kdenk van het mobo maar kan ook van iets anders zijn, ben er zelf niet mee bekend maar het zal wel goed zijn) waarop te zien is dat er een harde schijf gevonden is op primary master en een cd-rom op primary slave.
-->windows gaat verder en start zonder problemen op, om gevonden aparaten te installeren vraagt ie om de win98 cd-rom (deze zit erin), hij vindt hem niet --->
ik kijk naar deze computer, geen cd-rom te bekennen.

Ik heb alle mogelijke jumpersettings in combinatie met alle mogelijk aansluitingen op het moederboord afgelopen maar niks werkt in windows goed, in windows heb ik ook de diskette van de cd-rom drive geinstalleerd, hierna zegt ie tijdens het opstarten dat er geen goede cd-rom drivers geinstalleerd zijn, in dat blauwe scherm zie ik alsnog de cd-rom staan,

Ik heb alle forums afgelopen maar nergens kan ik het antwoord vinden.

Alvast bedankt voor de moeite

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-01 11:47
Hm, bekend probleem...
Bij mijn neefje een keer z'n PC opnieuw ingericht, en toen was de CD-romspeler ook "ineens verdwenen" :|

Bij configuratiescherm --> systeem gekeken, en daar stond 'ie ook niet (bij jou wel?)
Toen heb ik de CD-speler eruit getrokken, computer opgestart, computer weer uit, CD-romspeler er weer in, windows opnieuw opstarten, en toen werkte 'ie "ineens" weer...

Geen idee waarom het werkte, maar ik zou zeggen --> probeer het, misschien werkt het!

Succes!

Verwijderd

en als ie wel bij de hardware lijst staat, hem daar verwijderen en opnieuw opstarten.
Windows found new hardware zal je verwelkomen.

• michielvz
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 21:27:
en als ie wel bij de hardware lijst staat, hem daar verwijderen en opnieuw opstarten.
Windows found new hardware zal je verwelkomen.
Bij de hardware staat ie niet, nergens in windows is ie vermeld. Maar ik vind het ook raar omdat normaal de harde schijf en cd-rom vermeld staan bij het opstarten bij primary en secondary devices, nu zegt ie dat er geen primary en secondary devices gevonden zijn en komt er een apart blauw scherm voor die laat zien dat ze wel gevonden zijn. Ik heb zelf nooit zoiets gehad. Kweet dus ook niet waar het voor dient ofdat ik ergens nog aan moet geven dat ik een cd-rom erin heb zitten.
RAAARRR 8)7

Verwijderd

Het is geen oplossing om Windows te installeren op een andere bak omdat de setup op je bak niet start.
Windows is dan geconfigureerd voor een compleet ander moederbord(meestal), waardoor Windows totaal over de zeik gaat.

Probeer eerst eens het probleem op te lossen dat die PC Windows setup niet wil draaien en kom dan nog eens terug

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 23:31 ]

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
Check ff of hij in de hardwarelijst staat als je hem opstart in 'veilige modus' !!!! Daar zal hij waarschijnlijk tussenstaan.

Koffie!!

Verwijderd

Neem andere bak, kopieer windows-cd via die bak naar de schijf, als het speciale cd-drivers nodig heeft kan je die mergen met de setup (op cd staat ergens een inf instal daarvoor), zorg dat andere drivers er ook bij zitten (monitor, grafische kaart, netwerk, audio). Doe schijf in doelcomputer, en start de computer met een dos-schijfje op (dos 7.x, met FAT32 ondersteuning doe maar, gewoon win98 bootdisc) en probeer win98 te instaleren.

Als windows98 de cd-drive niet vind: verwijderen uit mogelijke hardwarelijsten, cd-station uit pc, pc aan, windows afsluiten, cd-station in pc... herstarten

Controleer of HD en CD op juiste instellingen staan (primary slave enzo... :))

Dat zou moeten werken...

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:14
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 23:28:
Het is geen oplossing om Windows te installeren op een andere bak omdat de setup op je bak niet start.
Windows is dan geconfigureerd voor een compleet ander moederbord(meestal), waardoor Windows totaal over de zeik gaat.

Probeer eerst eens het probleem op te lossen dat die PC Windows setup niet wil draaien en kom dan nog eens terug
Helemaal mee eens.

• michielvz
Ik ben het hier niet mee eens, het probleem was er nml al voordat ik windows op een ander systeem had geinstalleerd. Ik deed dat omdat ik hem niet kon laten booten vanaf de cd-rom. Ik heb wel eens vaker zo windows geinstalleerd en dat gaat prima. Windows past zijn configuratie automatisch aan als die in een ander systeem gedraaid word. Windows zal automatisch de nieuwe apparaten herkennen dus das het probleem niet.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:08

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ook niet mee eens. Met win9x kun je gewoon de zooi installeren op een compleet andere pc en dan de harddisk in de pc hangen waar ie in hoort. Wat je dan wel moet doen is (bijna) alle zooi uit apparaatbeheer wegknikkeren en dan alles opnieuw laten vinden. Het kan wel zo zijn dat het systeem wat minder presteert, maar werken zal ie gewoon. Dit trucje heb ik nl. al vaak genoeg gedaan en nog nooit problemen mee gehad.
Onder windows 2k/xp/2k3 is het inderdaad een ander verhaal. Het is wel mogelijk maar je zult een aantal dingen moeten doen om het systeem uberhaupt op te laten starten als de harddisk op een ander mobo wordt aangesloten.

TS: Zoek in het register eens op NOIDE. Als je die vindt, verander de waarde ervan dan (als het 0 is, dan maak je er 1 van en omgekeerd).

[ Voor 9% gewijzigd door FlipFluitketel op 01-10-2004 19:19 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• zetje01
Je vriend kan niet vanaf CD booten en dan geef je 'm een herinstall van een andere pc? Lekkere vriendendienst!

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

'k zou op de werkende pc een opstartdiskette maken en kijken of ie et in DOS wel doet (de cd-rom speler). zo ja, heb je echt een windows probleem, zo niet...

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op 01 oktober 2004 @ 19:18:
[...]

Ook niet mee eens. Met win9x kun je gewoon de zooi installeren op een compleet andere pc en dan de harddisk in de pc hangen waar ie in hoort. Wat je dan wel moet doen is (bijna) alle zooi uit apparaatbeheer wegknikkeren en dan alles opnieuw laten vinden. Het kan wel zo zijn dat het systeem wat minder presteert, maar werken zal ie gewoon. Dit trucje heb ik nl. al vaak genoeg gedaan en nog nooit problemen mee gehad.
Dit trucje heb ik ook vaak genoeg gedaan, en heel vaak ging het inderdaad goed. Maar regelmatig kwam Windows de verrassing van al die mooie, nieuwe hardware niet meer teboven en wilde niet meer goed draaien (dan krijg je de meest vreemde verschijnselen: willekeurige lockups, goed werkende apparaten die niet meer gedetecteerd worden etc.).

@TS: denk ervan wat je wil, maar deze manier van installeren is niet bepaald betrouwbaar. Als je dit probleem wil oplossen, installeer dan tenminste Windows op een manier waarvan je zeker weet dat het goed moet werken. Windows installeren op een andere bak en vervolgens de schijf transplanteren is gewoon niet zo'n manier (ja, ik heb zelf letterlijk honderden keren verschillende versies van Windows op de meest uiteenlopende soorten hardware geïnstalleerd, verplaatst, getransplanteerd enz...) Ik zou beginnen met de cab-files op de betreffende hdd te zetten, deze hdd netjes in de machine te stoppen waarop je Windows gaat installeren en setup starten m.b.v. een bootdisk.

Overigens is eerst de CD-ROM speler testen met een DOS bootdisk + cd-rom driver ook een heel goed idee, zoals in een andere post al wordt geopperd!

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kun je niet gewoon DOS cd-rom drivers gebruiken? Gewoon deze in je autoexec.bat & config.sys pleuren. Met Windows95 lukte het bij mij altijd prima :Y)

• mikenl

mikenl

BMW 730i

z03m schreef op 01 oktober 2004 @ 20:37:
Kun je niet gewoon DOS cd-rom drivers gebruiken? Gewoon deze in je autoexec.bat & config.sys pleuren. Met Windows95 lukte het bij mij altijd prima :Y)
Nee. want dan gaat ie in 'ms dos compatibiliteits modus' (Yeah !) en dan is ie zo traag als dikke stront in een trechter !

Verwijderd

maar als de pc al niet wil booten van cdrom, dan vindt je het heel vreemd als ie het vervolgens onder windows ook niet doet?

Wij werken vaak met images die op verschillende typen pcs worden gezet maar er is maar een bepaalde hoeveelheid die je mag afwijken anders krijg je echt ellende en blauwe schermen.

Verwijderd

Lees even het bericht van "Jaywalker" nog eens. Opstarten in veilige mode laat in de hardwarelist nogal eens wat achter gebleven oude devices zien. Indien dat zo is, gooi deze dan allemaal weg. Ook de juiste. De juiste hardware wordt dan meestal bij herstart weer goed herkend.
Met de tip over de DOS bootdiskette sluit een mogelijk hardware probleem uit.

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:45

star-saber

Ryzen

als er een foutmelding komt over esdi_506.pdr dan moet je dat bestand tijdelijk renamen.
en dan ide driver installeren als het een chipset anders dan intel is.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 21:02:
maar als de pc al niet wil booten van cdrom, dan vindt je het heel vreemd als ie het vervolgens onder windows ook niet doet?
Ja, dat vind ik vreemd. In het BIOS kan de CDROM namelijk gewoon in de bootsequence ontbreken of ná de hdd staan in de sequence. ;)
Wij werken vaak met images die op verschillende typen pcs worden gezet maar er is maar een bepaalde hoeveelheid die je mag afwijken anders krijg je echt ellende en blauwe schermen.
Precies, dat is ook mijn ervaring. Alle devices weggooien in de device manager tijdens een safe-mode sessie helpt soms, maar ik heb gisteren nog meegemaakt dat een machine dat echt niet teboven kwam (Windows bleef dubbele devices vinden en de geluidskaart werd überhaupt niet meer correct gedetecteerd. Verse reinstall leverde een perfect werkend systeem op...)

• mikenl

mikenl

BMW 730i

Quote Koraks : "Ja, dat vind ik vreemd. In het BIOS kan de CDROM namelijk gewoon in de bootsequence ontbreken of ná de hdd staan in de sequence"

Ook al heb je geen cd-rom kun je dat nog wel kiezen, heeft er nix mee te maken of ie er wel is, je kunt waarschijnlijk ook kiezen voor booten vanaf het netwerk en dat gaat toch ook niet ??

[ Voor 4% gewijzigd door mikenl op 02-10-2004 11:20 ]

• michielvz
Na het volgen en proberen van al jullie tips is het mij nog niet gelukt.
Ik heb de schijf nog maar is geformateerd om te proberen windows
op de originele bak te installeren.Het lukt mij niet om de cd-rom aan de
praat te krijgen.

Ik heb een cd-rom driver, met een bootdisk kwam ik in a: waar ik de install van de driver startte, in het begin kon hij mscdex.exe.niet vinden, dat probleem heb ik verholpen door het lezen van andere forums, vervolgens maakt hij de install met succes af. Toch ziet hij de cd-rom niet.

Ik heb een paar foto's ter illustratie van het probleem gemaakt.

Deze foto: http://www.gielz.nl/foto1.jpg
laat het scherm zien dat komt nadat dos de ide aparaten controleert, dos vind niks maar dit programma ziet het wel, dit is voor mij de eerste keer dat ik dit zie.
Hier ligt ergens het probleem denk ik. De apparaten zijn wel goed aangesloten maar dos wil ze nog niet zien. Echt raar.

Deze foto: http://www.gielz.nl/foto2.jpg
laat zien dat dos niks vind op de ide kabels en dat dos de cd-rom niet wil starten na ik in dos de cd-rom als eerste in de bootsequence heb gezet.

• Pittemans
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-03 21:11
Hij wordt in de tweede foto ook niet gevonden. Dus dat zou kunnen duiden op een hardware defect. Heb je de cd-romspeler al in een andere pc gestopt. Zo ja wat doet deze dan zo nee probeer even een andere cd-romspeler in deze computer te doen en kijk dan wat die doet.

• zetje01
Zijn mikenl en michielvz nou dezelfde personen?
Hangt die cd nou aan een highpoint controller?

• michielvz
zetje01 schreef op 05 oktober 2004 @ 18:48:
Zijn mikenl en michielvz nou dezelfde personen?
Hangt die cd nou aan een highpoint controller?
Nope, zijn 2 verschillende personen. Wat is een highpoint controller ?
Ik heb hem in idere geval op Primary Slave aangesloten en Ingesteld.

• zetje01
Met die controller bedoel ik dus een PCI-kaart met daarop een IDE-controller (al of niet raid).
En na de startpost nog eens gelezen te hebben (blauw scherm met master/slave) lijkt het er op dat die cdrom aan zo'n PCI kaartje hangt.
En dat werkt niet goed.

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 05-10-2004 19:58 ]

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:08

FlipFluitketel

Frontpage Admin
michielvz schreef op 05 oktober 2004 @ 19:05:
[...]

Nope, zijn 2 verschillende personen. Wat is een highpoint controller ?
Ik heb hem in idere geval op Primary Slave aangesloten en Ingesteld.
Als je op het 1e plaatje kijkt zie je dat de cd-rom wordt herkend op de Highpoint controller. Dit is NIET de normale IDE-aansluiten maar een RAID-controller. Waarschijnlijk heb je een moederbord met onboard raid-controller en heb je je harddisk en cd-romspeler op de verkeerde IDE-aansluiting aangesloten. Kijk dus nog even heel erg goed wat er naast de IDE-aansluiting staat waar je de kabel in hebt gestoken (en kijk ook in het boekje van je mobo evt. Als je dat boekje niet meer hebt, dan zoek je het even op op de site van de fabrikant, als je het niet vindt, meldt dan even het merk en type van het mobo.).

[ Voor 13% gewijzigd door FlipFluitketel op 05-10-2004 20:05 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
@michielvz
Dat blauwe scherm is het scherm van een aparte controller kaart die in het moederbord gestoken is. Daarvoor zijn drivers nodig. Die zal je dus moeten installeren.
Vaak werkt een CDROM speler niet op een controllerkaart als deze. Op het moederbord zitten ook 2 aansluitingen voor hardeschijven/cdromspelers. sluit de cdrom daar eens op aan als het nog niet werkt na het installeren van de driver..

Als ik maar een beetje kan computeren

Pagina: 1