Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

fans in serie aansluiten op mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 756 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08 21:43
goeiedag ik ben nu een beetje aan het kloten mte fans.
ik wilde ff vragen: is het mogelijk om meerdere fans in serie te zetten op 1 moederbord connection?

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58
ja, dat is mogelijk. Hier heb je een gewoon splittertje voor (of je soldeert eventjes :))

Ja, maar wat hij wil bereiken (meerdere fans op 1 aansluiting) wordt zo ook behaald? Er zit toch geen "winst" in om ze parallel of serieel te schakelen?

[ Voor 49% gewijzigd door SyS_ErroR op 30-09-2004 20:20 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Waarom zou je ze in hemelsnaam in serie willen zetten? Parallel lijkt me een strakker plan. Alleen moet je niet zodanig veel aansluiten dat ze samen een grotere stroom vragen dan het moederbord kan leveren.

[edit]
SyS_ErroR schreef op 30 september 2004 @ 20:18:
ja, dat is mogelijk. Hier heb je een gewoon splittertje voor (of je soldeert eventjes :))
Splitter is voor parallel en niet voor serie.

[ Voor 39% gewijzigd door WFvN op 30-09-2004 20:19 ]

Verwijderd

dat kan, alleen dan gaan ze wel langzamer draaien :Y)

/spuit3 :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 20:19 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
SyS_ErroR schreef op 30 september 2004 @ 20:18:
nee die splittertjes die je koopt zijn altijd parallel...
edit:
damn WFvN niet snel editten :(

@TS: ik zou gewoon even proberen of het werkt, dat kan nooit kwaad. Wat iig wel zeker is, is dat je RPM-monitoring (de gele draad..) niet meer gaat werken. Verder vind ik het ook een beetje loos om ze op het moederbord aan te sluiten, als het direct op de voeding kan.

[ Voor 28% gewijzigd door HyperioN op 30-09-2004 20:21 ]

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Hm, kzou niet meer dan 1 fan gebruiken op een mobo connection... Deze zijn niet gemaakt om veel vermogen af te geven voor meerdere fans, zou het er niet op wagen. En zoals eerder werd gezegt, voor de RPM meting hoef je het niet te doen want die kan toch maar 1 fan tegelijk meten.

Waarom sluit je ze niet direct op de voeding aan? Daar heb je ook passende verloopstukjes en splitters voor, so why not? :)

Use the Search Luke...

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Als je meerdere fans in serie zet wordt het vermogen niet persee hoger. De fans gaan langzamer draaien, omdat de spanning over één fan lager wordt. De effectieve weerstand(*) van de fan's wordt daardoor ook lager, maar omdat er 2 fan's in serie staan, wordt dit (deels??) gecompenseerd. Over het algemeen zal het vermogen iets groter worden, schat ik zo, maar er zijn ook "standaard fans" die een veel groter vermogen nodig hebben. Dus voor de belasting lijkt 2 fans me geen probleem. Let er wel op dat de fans beide ook gaan draaien, want anders kan er wel eens eea stuk gaan. Maar mits je fans een niet te hoge mechanische weerstand hebben, is dit geen probleem.

(*)Natuurlijk blijft de weerstand gelijk, maar door de spoelen in een fan zal de "meetbare weerstand" lager worden als de fan langzamer draait. Iets met inducite,spoelen met gelijkstroom hebben immers geen weestand.

[ Voor 17% gewijzigd door Luxx op 30-09-2004 23:14 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Volgens mij is een serie schakeling van 2 fans een aardige oplossing om 2 fans op halve kracht te laten draaien (6 volt elk)
90mm en kleiner fans lopen prima op 6volt, bij 120mm fans moet je oppassen dat het ding daadwerkelijk gaat draaien want die dingen willen nog wel es 7-9 volt nodig hebben om te starten.

Verwijderd

De weerstand van de fan's wordt daardoor ook lager
De weerstand van elke fan blijft gelijk. Bij serieschakeling is de totale weerstand de optelsom van alle afzonderlijke weerstanden.

edit:
Luxx wijzigde dit bericht 30-09-2004 23:14 (17%)
Dat klopt al beter :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 23:32 ]

• Dupje
  • Laatst online: 10-09 10:03
In serie schakelen vind ik wel wat erg grove middelen :P. Elke fan krijgt zo maar 6Volt namelijk, wat je beter kunt doen is je van aansluiten tussen de 12 en 5V connector van een molex connector, dan heb je 7V, maar dan sluit je natuurlijk je fan niet aan op je moederbord...

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 22:21:
[...]
De weerstand van elke fan blijft gelijk. Bij serieschakeling is de totale weerstand de optelsom van alle afzonderlijke weerstanden.
toch heeft ie wel gelijk :)
ventilatoren (of eigenlijk de spoelen van de elektro motoren) hebben een weerstand die gedeeltelijk afhankelijk is van de rpm. dus hoe langzamer ze draaien hoe minder weerstand ze hebben

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• heuveltje
  • Laatst online: 18:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dupje schreef op 30 september 2004 @ 22:23:
In serie schakelen vind ik wel wat erg grove middelen :P. Elke fan krijgt zo maar 6Volt namelijk, wat je beter kunt doen is je van aansluiten tussen de 12 en 5V connector van een molex connector, dan heb je 7V, maar dan sluit je natuurlijk je fan niet aan op je moederbord...
waarom is dat beter ?
2 normale fans op 6 v trekken niet zoveel stroom. zeker niet ivm een een zware 12cm fan.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

serieschakelen heb ik ook wel 's gedaan

is handig als je een fan langzamer dan 5 volt wilt hebben en hoger of lager dan 3.3, dan schakel je gewoon 2 fan's in serie en pak je een 5-12V regelaar (zalman fanmate ofzo), dan kun je ineens van 2,5 tot 6V per fan regelen :)

ik heb er zelf een connectortje voor gesoldeerd (2 3-pins connectors) in welke je allebei een fan kan (moet) inprikken, zo kan ik eindeloos combineren :)

www.nintendocasemods.com

• Dupje
  • Laatst online: 10-09 10:03
heuveltje schreef op 30 september 2004 @ 23:22:
[...]

waarom is dat beter ?
2 normale fans op 6 v trekken niet zoveel stroom. zeker niet ivm een een zware 12cm fan.
Omdat 6V mss wel te weinig is? IK heb zelfs een fan hier die op 7V nauwelijks draait, dus op 6V zal die wel stil staan :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:46
Dupje schreef op 01 oktober 2004 @ 07:38:
[...]

Omdat 6V mss wel te weinig is? IK heb zelfs een fan hier die op 7V nauwelijks draait, dus op 6V zal die wel stil staan :)
Ja? Ik heb hier fans die op 5V draaien en die draaien gewoon? :P

Lijkt me dat de TS gewoon even moet uitproberen wat ze op 6V doen....

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik heb het wel gedaan, het kan gewoon. Ze draaien dan net ietsje harder als op 5V en that's it. Ik zou niet weten wat ze doen als er eentje stil gaat hangen.
Een nettere oplossing vind ik zelf om die fans even netjes aan een molex te solderen zodat ze op 5V lopen, dan kun je ze parallel zetten.

ieeeepppppp :P

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08 21:43
het vervelende is dat ik het de vorige keer geprobeerd heb maar denk ik mijn mobo geshocked heb. (alles werkte nog gewoon alleen de fans niet meer) dus dacht ik vraag het eerst maar ff voordat het weer foutgaat ik koop wel een splitter lijkt mij het verstandigst :9

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 22:21:
[...]

edit:
Luxx wijzigde dit bericht 30-09-2004 23:14 (17%)
Dat klopt al beter :)
Volgens mij is de impedantie van een ventilator nog altijd afhankelijk van hoeveel spanning erover staat en dus hoe hard deze draait. Anders zou je met alleen potmeter in serie je ventilator ook prima kunnen regelen. In de praktijk zal de ventilator dan vaak of aan of uit gaan doordat de impendatie verandert.

Verder zou ik niet meerdere ventilator op een aansluiting doen, aangezien je die kunt overbelasten. Ik heb wel enkele moederborden gezien waarvan de ventilatoraansluiting doorgefikt was. Waarom niet gewoon direct op een molex aansluiten?
Daar kun je ook 5V,7V en 12V vandaan halen dus meestal wel voldoende keuze voor de snelheid van je fan.

Verwijderd

Anders zou je met alleen potmeter in serie je ventilator ook prima kunnen regelen.
Gaat toch prima? http://faq.tweakers.net/cme/fanweerstand.html

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Nou ik heb al met meerdere fans gehad dat hij dan alleen uit of aan ging. Hij is in ieder geval niet zo goed te regelen als met een echte spanningsregelaar, zoals een bv een lm317 schakeling.

• Addict
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 01:00

Addict

Het leven is een plak kaas.

:s Volgens mij bedoelt hij :

X = fan
- = kabel
><=connector

------><-x-x-x--><(dezelfde connector uiteraard)

En dit kan uiteraard

Addict

Pagina: 1