"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"
Ja, maar wat hij wil bereiken (meerdere fans op 1 aansluiting) wordt zo ook behaald? Er zit toch geen "winst" in om ze parallel of serieel te schakelen?
[ Voor 49% gewijzigd door SyS_ErroR op 30-09-2004 20:20 ]
[edit]
Splitter is voor parallel en niet voor serie.SyS_ErroR schreef op 30 september 2004 @ 20:18:
ja, dat is mogelijk. Hier heb je een gewoon splittertje voor (of je soldeert eventjes)
[ Voor 39% gewijzigd door WFvN op 30-09-2004 20:19 ]
Verwijderd
/spuit3
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 20:19 ]
nee die splittertjes die je koopt zijn altijd parallel...SyS_ErroR schreef op 30 september 2004 @ 20:18:
ja, dat is mogelijk. Hier heb je een gewoon splittertje voor (of je soldeert eventjes)
damn WFvN niet snel editten
@TS: ik zou gewoon even proberen of het werkt, dat kan nooit kwaad. Wat iig wel zeker is, is dat je RPM-monitoring (de gele draad..) niet meer gaat werken. Verder vind ik het ook een beetje loos om ze op het moederbord aan te sluiten, als het direct op de voeding kan.
[ Voor 28% gewijzigd door HyperioN op 30-09-2004 20:21 ]
Waarom sluit je ze niet direct op de voeding aan? Daar heb je ook passende verloopstukjes en splitters voor, so why not?
Use the Search Luke...
(*)Natuurlijk blijft de weerstand gelijk, maar door de spoelen in een fan zal de "meetbare weerstand" lager worden als de fan langzamer draait. Iets met inducite,spoelen met gelijkstroom hebben immers geen weestand.
[ Voor 17% gewijzigd door Luxx op 30-09-2004 23:14 ]
HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.
Verwijderd
90mm en kleiner fans lopen prima op 6volt, bij 120mm fans moet je oppassen dat het ding daadwerkelijk gaat draaien want die dingen willen nog wel es 7-9 volt nodig hebben om te starten.
Verwijderd
De weerstand van elke fan blijft gelijk. Bij serieschakeling is de totale weerstand de optelsom van alle afzonderlijke weerstanden.De weerstand van de fan's wordt daardoor ook lager
Luxx wijzigde dit bericht 30-09-2004 23:14 (17%)
Dat klopt al beter
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 23:32 ]
toch heeft ie wel gelijkVerwijderd schreef op 30 september 2004 @ 22:21:
[...]
De weerstand van elke fan blijft gelijk. Bij serieschakeling is de totale weerstand de optelsom van alle afzonderlijke weerstanden.
ventilatoren (of eigenlijk de spoelen van de elektro motoren) hebben een weerstand die gedeeltelijk afhankelijk is van de rpm. dus hoe langzamer ze draaien hoe minder weerstand ze hebben
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
waarom is dat beter ?Dupje schreef op 30 september 2004 @ 22:23:
In serie schakelen vind ik wel wat erg grove middelen. Elke fan krijgt zo maar 6Volt namelijk, wat je beter kunt doen is je van aansluiten tussen de 12 en 5V connector van een molex connector, dan heb je 7V, maar dan sluit je natuurlijk je fan niet aan op je moederbord...
2 normale fans op 6 v trekken niet zoveel stroom. zeker niet ivm een een zware 12cm fan.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
is handig als je een fan langzamer dan 5 volt wilt hebben en hoger of lager dan 3.3, dan schakel je gewoon 2 fan's in serie en pak je een 5-12V regelaar (zalman fanmate ofzo), dan kun je ineens van 2,5 tot 6V per fan regelen
ik heb er zelf een connectortje voor gesoldeerd (2 3-pins connectors) in welke je allebei een fan kan (moet) inprikken, zo kan ik eindeloos combineren
Omdat 6V mss wel te weinig is? IK heb zelfs een fan hier die op 7V nauwelijks draait, dus op 6V zal die wel stil staanheuveltje schreef op 30 september 2004 @ 23:22:
[...]
waarom is dat beter ?
2 normale fans op 6 v trekken niet zoveel stroom. zeker niet ivm een een zware 12cm fan.
Ja? Ik heb hier fans die op 5V draaien en die draaien gewoon?Dupje schreef op 01 oktober 2004 @ 07:38:
[...]
Omdat 6V mss wel te weinig is? IK heb zelfs een fan hier die op 7V nauwelijks draait, dus op 6V zal die wel stil staan
Lijkt me dat de TS gewoon even moet uitproberen wat ze op 6V doen....
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Een nettere oplossing vind ik zelf om die fans even netjes aan een molex te solderen zodat ze op 5V lopen, dan kun je ze parallel zetten.
ieeeepppppp :P
"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"
Volgens mij is de impedantie van een ventilator nog altijd afhankelijk van hoeveel spanning erover staat en dus hoe hard deze draait. Anders zou je met alleen potmeter in serie je ventilator ook prima kunnen regelen. In de praktijk zal de ventilator dan vaak of aan of uit gaan doordat de impendatie verandert.Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 22:21:
[...]
De weerstand van elke fan blijft gelijk. Bij serieschakeling is de totale weerstand de optelsom van alle afzonderlijke weerstanden.
edit:
Luxx wijzigde dit bericht 30-09-2004 23:14 (17%)
Dat klopt al beter
Verder zou ik niet meerdere ventilator op een aansluiting doen, aangezien je die kunt overbelasten. Ik heb wel enkele moederborden gezien waarvan de ventilatoraansluiting doorgefikt was. Waarom niet gewoon direct op een molex aansluiten?
Daar kun je ook 5V,7V en 12V vandaan halen dus meestal wel voldoende keuze voor de snelheid van je fan.
Verwijderd
Gaat toch prima? http://faq.tweakers.net/cme/fanweerstand.htmlAnders zou je met alleen potmeter in serie je ventilator ook prima kunnen regelen.
X = fan
- = kabel
><=connector
------><-x-x-x--><(dezelfde connector uiteraard)
En dit kan uiteraard
Addict