Xhtml en frameborder

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 97413

Topicstarter
Ik weet het er zijn hier al veel topics over maar ik ben er nog steeds niet uit.

Ik heb een pagina van 3 frames waarbij ik wil dat er geen frameborder is, daarvoor heb ik nu een de volgende code gebruikt:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>Eindopdracht ES</title>
<style type="text/css">
frameset, frame {
margin:0 0 0 0;
padding:0 0 0 0;
noresize="noresize";
}
</style>
</head>

<frameset rows="164,*" cols="*" >
<frame src="top.html" name="topFrame" frameborder="0"/>
<frameset rows="*" cols="137,*" >
<frame src="nav.html" name="leftFrame" frameborder="0" />
<frame src="main.html"name="mainFrame" frameborder="0" />
</frameset>
</frameset><noframes></noframes>

</html>

Deze code klopt voor de validatie maar ik heb nu wel geen border meer maar wel nog witte lijnen op de zwarte achtergrond. Het stukje style wat ik gebruik vondt ik op een ander forum. maar volgens mij gebruikt hij deze helemaal niet want kan nog steeds resize.

En ja ik moet valideren want het moet volledig xhtml zijn

• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 10:57
wat doet
code:
1
 noresize="noresize";

In je CSS?
Dit is HTML, en hoort dus of en een tag, of nergens ;)

Heb echter geen idee hoe je het in CSS zou kunnen gebruiken.

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Topicstarter
Zoals je zit geef ik een de style

frameborder, frame { XXXXX noresize="noresize"} er staat nu dus een tag voor.

en ook als ik er alleen

frame { xxxx}

van maakt werkt het ook niet

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Anoniem: 97413 schreef op 30 september 2004 @ 18:18:
Zoals je zit geef ik een de style

frameborder, frame { XXXXX noresize="noresize"} er staat nu dus een tag voor.
Nee je geeft 'm geen style, CSS en XHTML hebben compleet ander doel en syntactisch niets met mekaar te maken. Noresize is een property van het XHTML-element, en heeft gewoon niets met CSS van doen.

Tipje: www.w3schools.com ;)

Professionele website nodig?

Anoniem: 2935

Valide XHTML + geen frameborders = onmogelijk
(voor zover ik weet)

Anoniem: 26306

Anoniem: 2935 schreef op 30 september 2004 @ 19:26:
Valide XHTML + geen frameborders = onmogelijk
(voor zover ik weet)
Het is in theorie wel mogelijk, maar in de praktijk absoluut niet. Om het maar meteen helemaal correct te zeggen. :)

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:44

markvt

Peppi Cola

frameborder is correct maar werkt niet in ie.
je kan wel border="0" doen dan werkt het maar zal ie niet meer xhtml valide zijn. Komt omdat frames een beetje uit zijn voor xhtml.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dit probleem ben ik dus ook tegengekomen, maar je krijgt het echt niet weg.
framespacing="0" lost het hele probleem op, maar dan valideert de pagina dus niet meer. Ik ben uiteindelijk van frames afgestapt en ben nu overgegaan op divs. Dit werkt veel lekkerder dan frames vind ik zelf en je kan er eigenlijk veel meer mee. :)

Topicstarter
Oke dan zal ik ook wel naar div moeten gaan. Ga wel even op W3schools uitzoeken hoe dat het moet. Alleen jammer dat er dus in mijn XHTML boek code staat die niet valide is.
En dan denk je dat je op een HBO informatica wel wat ondersteuning krijgt nou de docenten zeggen al heel snel oh ja dan doe maar in html die pagina. Oh kan dat met div je kan je niet precies zeggen hoe die werken

Maar bedankl

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-07 06:39
mag ik even vragen waar je zit met hbo informatica? Ik heb nl 2 weken geleden ook nog les gekregen om een pagina te maken met frames 8)7

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
Anoniem: 97413 schreef op 30 september 2004 @ 23:11:
Oke dan zal ik ook wel naar div moeten gaan. Ga wel even op W3schools uitzoeken hoe dat het moet. Alleen jammer dat er dus in mijn XHTML boek code staat die niet valide is.
En dan denk je dat je op een HBO informatica wel wat ondersteuning krijgt nou de docenten zeggen al heel snel oh ja dan doe maar in html die pagina. Oh kan dat met div je kan je niet precies zeggen hoe die werken
Maar volgens "de opdracht" hoeft het dus ook niet met frames?? Ik weet dat hier geen huiswerkvragen zijn toegestaan, maar ik ben erg benieuwd naar de opdracht. Volgens mij zijn drie "frames" namelijk prima op te lossen zonder frames... (met "divs" ofzo ;) )

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eerste vraag zit in eindhoven op school Mens en informatica

2de vraag

De opdracht was om een eindpagina te schrijven met in Xhtml en ASP.

Ik gebruik de volgende frames

Leftframe = navigatie om zowel het topframe als het mainframe te laden
topframe = navigatie voor de inhoudt van het mainframe
Mainframe = De inhoudt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Ik ben eerstejaars vwo-stroom en zit op de hogeschool rotterdam, maar bij ons gaat het precies eender hoor.
Leraren zeggen gewoon dat je maar op www.w3schools.com moet kijken. Wij moesten dan een pagina in XHTML + CSS schrijven, maar anderen die frames hebben gebruikt, hebben gewoon die framespacing tag gebruikt en daarna in het verslag vermeld waarom. De leraar accepteerde dat, terwijl de pagina dus geen valid XHTML is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

XHTML met frames is sowieso een anachronisme zoals reeds gemeld, wmb verdien je minpunten als je frames gebruikt voor deze opdracht :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Dat is ook zo. Ik heb dan ook divs en een iframe gebruikt. Werkt ook veel makkelijker vind ik. Voordeel is ook dat je makkelijker een aparte indeling maakt. Websites met frames komen eigenlijk altijd op dezelfde layout uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ach... Ik leer op school dat HTML onbelangrijk en makkelijk is, dat je met </BR> een nieuwe regel maakt en dat CSS niet bestaat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:59

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Anoniem: 97413 schreef op 01 oktober 2004 @ 06:56:
Eerste vraag zit in eindhoven op school Mens en informatica

2de vraag

De opdracht was om een eindpagina te schrijven met in Xhtml en ASP.

Ik gebruik de volgende frames

Leftframe = navigatie om zowel het topframe als het mainframe te laden
topframe = navigatie voor de inhoudt van het mainframe
Mainframe = De inhoudt
Oh dan zit je vast op de Fontys en heb je het over het vak MUL :)
Heb dat vorig jaar gehad en dat slaat dus echt nergens op, die gast die me les gaf had zelf een site die zo uit Frontpage gerukt was en dat sloeg dus echt helemaal nergens op.
Toen we aan het eind een 'multimediaproject' moesten bouwen en ik dmv m'n eigen CMS een nieuwe site in een paar minuten uit de grond stampte met een simpel design stond ie wel ff te kijken ja :P

Maar de beste tip die ik dus kan geven is die lessen uit je hoofd zetten en overstappen op DIV's, want die zijn idd veel diverser en op veel meer plaatsen in te zetten. :)

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 01-10-2004 12:05 . Reden: Zinsbouw ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zit inderdaad op de fontys maar dit is voor het vak ES maar inderdaad heb gehoord dat het aardig op mul lijkt.

Maar ik ga over op div's even uitzoeken hoe dat werk en dan maar naar ASP want ook het verzoek om PHP is afgewezen.

Met iframe had ik trouwens ook al even gewerkt en dat gaat inderdaad alleen vondt ik het wel jammer dat dreamweaver dat niet weergeeft in design mode.

Oke kan het ook wel zo laten hoef die pagina toch niet meer te valideren maar ja dat zou wel erg makkelijk voor het eerste hindernisje weglopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
Anoniem: 97413 schreef op 01 oktober 2004 @ 16:48:

Maar ik ga over op div's even uitzoeken hoe dat werk en dan maar naar ASP want ook het verzoek om PHP is afgewezen.

Met iframe had ik trouwens ook al even gewerkt en dat gaat inderdaad alleen vondt ik het wel jammer dat dreamweaver dat niet weergeeft in design mode.
Een <div> doet helemaal niets, je kunt er wél elementen mee groeperen. Erg veel uitzoeken 'hoe ze werken' is er dus niet bij.

Een iframe heeft het nadeel dat in XHTML 1.0 strict het "target" attribuut is verdwenen. Nu hoef je niet in per se in strict mode te werken, maar volgens mij geeft het wel aan dat "de strekking" van XHTML is dat je frames eigenlijk niet moet gebruiken. En dat hoeft ook niet, zeker als je de beschikking hebt over een serverside scriptingtaal.
De simpelste oplossing - als je handig bent met ASP zijn er veel andere en betere te bedenken - om het grootste voordeel van frames te behouden is iets als dit:

Maak 3 aparte bestanden aan met de html voor een bepaald blok code, typisch:
• header.asp
• menu.asp
• footer.asp

In de header zet je alle info die aan het begin van je pagina komt: <DOCTYPE><head> de openingtag voor de body en eventueel een paginaheader die op elke pagina hetzelfde moet zijn.

In het menu zet je de pagina-navigatie, typische een <ul> met de links naar alle pagina's op je website.

In de footer zet je eventueel een footerbericht dat op elke pagina moet verschijnen en de sluittag voor <body> en <html>.

Nu kun je elke afzonderlijke pagina vrij makkelijk opbouwen, sorry voor de php-code, ik kan geen asp:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
include (header.asp);
include (menu.asp);
?>

<div id="content">
 <p>Boeiende info</p>
</div>

<?
include (footer.asp);

Zo hoef je maar in 1 bestand te je menu te wijzigen, of de lokatie van je stylesheet, of wat dan ook, zonder dat je frames hoeft te gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
interssaant ben nog niet zo handig in asp maar een dag heeft 24 uur :-) en kan in je uitleg wel zien wat je bedoelt.

Alleen geef je nu wel een stuk php aan waarin je asp pagina's gaat laden.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 97413 op 01-10-2004 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97824

T-MOB, dat soort methodes werken misschien leuk in HTML. In XML draait het om een well-formed document. Als je zo'n document gaat proberen op te bouwen uit diverse ill-formed documenten gaat het geheid fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 15:45

Not Pingu

Dumbass ex machina

markvt schreef op 30 september 2004 @ 19:30:
frameborder is correct maar werkt niet in ie.
je kan wel border="0" doen dan werkt het maar zal ie niet meer xhtml valide zijn. Komt omdat frames een beetje uit zijn voor xhtml.
Dan gebruik je toch
code:
1
2
<!DOCTYPE html 
     PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN">

:?

Zou niet weten waarom je geen frames meer kunt gebruiken in XHTML :)

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 06:07

JHS

Splitting the thaum.

Gunp01nt schreef op 02 oktober 2004 @ 16:29:
[...]

Dan gebruik je toch
code:
1
2
<!DOCTYPE html 
     PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN">

:?

Zou niet weten waarom je geen frames meer kunt gebruiken in XHTML :)
Het is meer niet de bedoeling, zover ik weet :)

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
Anoniem: 97824 schreef op 02 oktober 2004 @ 16:21:
T-MOB, dat soort methodes werken misschien leuk in HTML. In XML draait het om een well-formed document. Als je zo'n document gaat proberen op te bouwen uit diverse ill-formed documenten gaat het geheid fout.
Als je bedoelt te zeggen dat er betere methoden zijn... Dat ben ik met je eens. Maar voor iemand die voor het eerst met een serverside taal aan de slag moet is zo'n opzetje makkelijk te snappen, makkelijk te implementeren en dus helemaal niet zo'n slecht idee.

Daarnaast kun je heel goed zorgen dat je met losse bestanden een well-formed document bouwt. Het hangt er gewoon vanaf hoe complex het geheel moet worden, en natuurlijk de kunde van degene die er mee aan de slag is. Voor een simpele site vind ik het zelf prima werken. Nooit problemen met "well-formdness" mee gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor iedereen die er intressen in heeft

ik heb dus maar even een beta ( Een echte beta versie) van mijn sitetje online gezet

zodat jullie zien waar mee ik me tijd aan verdoe :-)

http:\\home.wanadoo.nl\jorryt.lenoir\bmw\index.html

De frames zitten er nu nog wel in maar komt wel goed zodra de rest klaar is want moet natuurlijk wel mijn deadline halen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-12-2024

blizt

Wannabe-geek

offtopic:
Forward slashes (/) gebruiken is 'n stuk logischer hoor ;)
http://home.wanadoo.nl/jorryt.lenoir/bmw dus :)

Ontopic:
Wanneer is je deadline dan? En kost 't je niet meer tijd om het eerst zo te doen & straks te herschrijven? Lijkt me sneller om het gelijk goed te doen...

United we stand, and divided we fall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De deadline is volgende week. als we geen uitstel vragen.

Maar in de opdracht staat dat we minimaal 2 frames moeten hebben.

dit is trouwens de iets minder beta

http://il.fontys.nl/~skinny/index.html

ben nu begonnen met het asp gedeelte maar daar heb ik toch alweer een topic over moeten starten

[rml][ Asp] error bij het aanmaken van de connection[/rml]

maar we komen er wel en ben ook een beetje meer aan het doen dan de opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-12-2024

blizt

Wannabe-geek

Uit een eerdere post van jou (Anoniem: 97413 in "Xhtml en frameborder") maakte ik op dat je niet verplicht was frames te gebruiken? Maar ja, kan hè :)
Vraag ik me toch wel ff af waarom je dit doet:
code:
1
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Vooral dat text/html voor xhtml stoort me ...
Maar dat is misschien 'n discussie apart.

United we stand, and divided we fall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt inderdaad dacht ik ook maar had vandaag toch maar eens besloten mijn tas op te ruimen en kwam de orginelen opdracht tegen

code:
1

roept inderdaad discussie op komt trouwens door dreamweaver die plaats dat er standaar boven ondanks dat ie op xhtml staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:11
Van jouw stylesheet klopt geen drol.
Met 'margin' geef je aan alle zijkanten in 1 keer te difneren, anders had je wel 'margin-top' oid gebruikt. En toch geen je 4 waardes op. Tevens vergeet je te specificeren wat voor waardes het zijn. Zijn het pixels, punten, milimeters, inches..
Zoals al gezegt is wat je doet met noresize echt absurd, en fout. Wist je dat er een aparte CSS-validator is? En probeer voor je frameborder probleem eens de border-collapse ;) Die is eigenlijk voor tabelcellen (tvv cellspacing) maar wie weet.

code:
1
2
3
4
5
6
frameset, frame {
  margin: 0px;
  padding: 0px;
  border-width: 0px;
  border-collapse: collapse
}

En denk maar niet dat je met Dreamweaver een volgens de standaarden correcte pagina kan brouwen ;) Schijtprogramma. Probeer Notepad eens _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 06-10-2004 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
frickY schreef op 06 oktober 2004 @ 10:25:
Van jouw stylesheet klopt geen drol.
Met 'margin' geef je aan alle zijkanten in 1 keer te difneren, anders had je wel 'margin-top' oid gebruikt. En toch geen je 4 waardes op.
Dat kan ook gewoon...
code:
1
margin: top right bottom left;

Is de short-tag.
Tevens vergeet je te specificeren wat voor waardes het zijn. Zijn het pixels, punten, milimeters, inches..
Zoals al gezegt is wat je doet met noresize echt absurd, en fout. Wist je dat er een aparte CSS-validator is? En probeer voor je frameborder probleem eens de border-collapse ;) Die is eigenlijk voor tabelcellen (tvv cellspacing) maar wie weet.
code:
1
2
3
4
5
6
frameset, frame {
  margin: 0px;
  padding: 0px;
  border-width: 0px;
  border-collapse: collapse
}
Als iets 0 is, dan is maakt het niet uit of dat pixels of meters of wat dan ook zijn. 0px == 0em. Als iets 0 is moet je dus juist géén eenheid opgeven. Daarnaast is border-width: 0; een beetje vreemd border: none; lijkt me iets gechikter....
En denk maar niet dat je met Dreamweaver een volgens de standaarden correcte pagina kan brouwen ;) Schijtprogramma. Probeer Notepad eens _/-\o_
Wat is dat voor nodeloos geflame... In dreamweaver kun je best een volgens de standaarden correcte pagina bouwen. Er zit bij mijn weten gewoon een tekst editor in, mét syntax-highlighting enzo. Als je serieus met notepad werkt zou ik je toch EditPlus ofzo aanraden, werkt een stuk fijner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97824

code:
1
HTTP equivalenten gebruiken is sowieso evil. 'text/html' (de HTTP vorm that is) is trouwens het enige wat IE begrijpt. IE zal je site, net als Mozilla, Opera en Safari trouwens gewoon als HTML behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Waarom maakt iedereen zich nou nog steeds zo druk over die validator :? :{

Lekker boeiend dat je document zich niet meer validate als je een attribuut gebruikt dat je nodig hebt. Het gaat er toch om hoe het er uit ziet in de browsers, en dat je zélf weet dat je netjes semantisch bezig bent enzo (dat je nagedacht hebt over de structuur van je document)

Zolang de techniek achter blijft lopen op de specificaties kan die w3 validator mij echt aan m'n aarsch oxyderen hoor :X

[ Voor 40% gewijzigd door SchizoDuckie op 06-10-2004 15:41 ]

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Papa Eend schreef op 06 oktober 2004 @ 15:37:
Waarom maakt iedereen zich nou nog steeds zo druk over die validator :? :{

Lekker boeiend dat je document zich niet meer validate als je een attribuut gebruikt dat je nodig hebt. Het gaat er toch om hoe het er uit ziet in de browsers, en dat je zélf weet dat je netjes semantisch bezig bent enzo (dat je nagedacht hebt over de structuur van je document)

Zolang de techniek achter blijft lopen op de specificaties kan die w3 validator mij echt aan m'n aarsch oxyderen hoor :X
Omdat er nu eenmaal richtlijnen zijn en je je daaraan probeert te houden als je als ict je werk goedt wilt doen. Daarbij is het zo dat door de ontwikkeling van onderandere pda maar ook browsers op je gsm het steeds belangrijker wordt om kleine browsers te kunnen maken. dit kan alleen als mensen volgens standaards pagina's maken. Misschien is het niet altijd even makkelijk hierdoor maar zo leer je wel om je werk goed te doen. Kan ook bij iedere keer dat mijn pc het een keertje het niet doet hem direct herinstalleren omdat dat de makkelijkste manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Anoniem: 97413 schreef op 06 oktober 2004 @ 15:54:
[...]

Omdat er nu eenmaal richtlijnen zijn en je je daaraan probeert te houden als je als ict je werk goedt wilt doen. Daarbij is het zo dat door de ontwikkeling van onderandere pda maar ook browsers op je gsm het steeds belangrijker wordt om kleine browsers te kunnen maken. dit kan alleen als mensen volgens standaards pagina's maken. Misschien is het niet altijd even makkelijk hierdoor maar zo leer je wel om je werk goed te doen. Kan ook bij iedere keer dat mijn pc het een keertje het niet doet hem direct herinstalleren omdat dat de makkelijkste manier is.
Natuurlijk *PROBEER* je je daar aan te houden, maar als ik nu al in mijn pagina wat CSS 3 definities opneem, dan ga ik toch ook niet lopen miepen omdat ze niet werken :? Ik heb het niet over een kwestie van lui-heid hier, maar ik heb het over het feit dat mensen doen alsof het heilig is ofzo momenteel die w3 validator, en als de validator zegt dat het niet goed is, dan moet alles maar overnieuw.

We zitten in een overgangsfase van HTML 4 naar xHTML, je ontkomt *NIET* aan vage quirks, daar kan je heel lang heel moeilijk over doen, of zo goed mogelijk je best doen, en die ene warning in de validator accepteren.

In een professionele omgeving zullen ze je het ongetwijfeld in dank afnemen als je niet 5 uur besteedt aan die ene validator fout, maar het 5 uur geleden al werkend gekregen hebt ;)

[ Voor 39% gewijzigd door SchizoDuckie op 06-10-2004 16:08 ]

Stop uploading passwords to Github!

Pagina: 1