Toon posts:

Computer start niet als HDD aangesloten is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag in het kort: Hoe is het mogelijk dat een HDD een computer volledig levensloos maakt? Is dit een bescherming of heeft het een andere oorzaak?

En hieronder het lange verhaal als iemand zich afvraagt hoe ik erbij kwam om het sowieso te vragen ;)
--
Gister heb ik een van mijn computer had verplaatst naar een nieuwe locatie. Echter na het aansluiten met wat vonken en een niet zo fijne lucht uit de voeding weigerde deze machine dienst. En met weigeren van dienst bedoel ik dat deze compleet dood lijkt. De voeding had het dus klaarblijkelijk begeven, geen probleem dacht ik, die vervang ik wel even door een nieuwe voeding die zeker wel werkt.

Echter het probleem van een levenloze computer bleef. En tot gister dacht ik eigenlijk ook dat het moederbord of de CPU het gewoon begeven hadden. Het is al een al wat oudere computer, dus wegdoen was mijn idee. Totdat ik vandaag heel toevalig zowel de HDD even loskoppelde en de bios resette. Nadat ik dit had gedaan starte hij weer keurig op (booten ging natuurlijk niet omdat er geen HDD aan hing). Nadat ik de HDD weer inplugde was de computer weer behoorlijk levensloos.

De HDD maar even getest op een ander systeem, en die vertoonde hetzelfde probleem. Levensloos zodra de HDD was aangesloten.

Hoe is het mogelijk dat een HDD een computer volledig levensloos maakt? Is dit een bescherming of heeft het een andere oorzaak?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:55
Ik denk dat je voeding te zwak is. Maar wat ik vroeger ook merkte met oude bakken is dat als je de IDE kabel er verkeerd om in deed dat de PC dan niets deed. Dus, doet je PC het wel als je de molex erin hangt maar de IDE kabel niet aansluit? Dan denk ik dat je voeding te zwak is, anders zou ik de IDE kabel eens controleren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 02:49
Normaliter zit de (Parallelle) ATA-interface direct in de chipset geintegreerd. Wanneer een IDE-harddisk niet goed werkt (bijvoorbeeld geen voeding krijgt, of een andere serieus probleem heeft) kunnen de datalijnen van de IDE-kabel aan massa komen te hangen.

De betreffende chip op het moederbord is daar niet op ingesteld, en komt niet door de zelftest heen - geen beeld.

Bij SCSI zou dit probleem niet mogen spelen, van SATA weet ik hiet niet.