Slipstreamen SP1 in MS Proofing Tools -> te groot voor cd

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
We hebben weer eens een probleempje...

Ik was bezig met het maken van nieuwe Windows en Office cd's waarin de servicepacks geslipstreamd zijn zodat die niet nog eens achteraf geïnstalleerd moeten worden. Dankzij de duidelijke instructies op de Microsoft site en andere sites was dit een fluitje van een cent. Ik heb nu een Windows XP SP2 en Office 2003 SP1 cd.

Maar Proofing Tools wil niet lukken. Het is te zeggen, het slipstreamen is volledig gelukt. Ik heb een MS Office 2003 Proofing Tools met SP1 in, maar... Hij is maar liefst 1.2 GB groot. Dat past dus nooit op een cd. Ik heb nu wel een dvd-brander, maar de computers waarvoor deze cd gebruikt zou moeten worden hebben geen dvd-drive. Dus dvd is in mijn geval onbruikbaar.

De originele cd is een dikke 600 MB groot. De reden voor de toename naar 1.2 GB is thans logisch. Om te slipstreamen moet je een Administrative Installation Point aanmaken. Hierbij worden alle gecomprimeerde CAB-bestanden uitgepakt naar het installatiepunt. Daar kun je niet te buiten.

Maar nu zit ik natuurlijk wel met een Proofing Tools die niet op cd past. Omdat er in de Proofing Tools een hoop talen zitten die we niet nodig hebben (in principe hebben we er slechts 6 nodig) had ik gehoopt de overbodige talen op een of andere manier weg te laten. Gewoon van het Administrative Installation Point verwijderen werkt niet. Dat merkt de installer en bovendien is dat bijna onbegonnen werk door de cryptische naamgeving van de bestanden.

Ik hoopte dat de Office Resource Kit Tool (ORK) uitkomst zou brengen. Hier kun je custom installs mee aanmaken, maar helaas maakt ORK enkel een MST bestandje aan waaraan de setup de gekozen instellingen kan zien. Eventueel niet gewenste talen worden dus niet van het installatiepunt verwijderd.

De Microsoft documentatie schrijft duidelijk over ORK dat deze methode toelaat custom installs aan te bieden zonder dat het originele installatiepunt aangeraakt wordt. Dat doet dus vermoeden dat er ook een andere manier is waarbij het installatiepunt wel aangepast wordt. Alleen is de vraag, wat is die methode en waar vind ik er uitleg over?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• mahi
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Oplossing gevonden... Naar aanleiding van een tip van iemand op het MSNF-forum heb ik de Installshield X Premier Edition trial gedownload. Deze kan namelijk MSI installatiebestanden aanpassen.

Werkwijze:
  • Kopieer de inhoud van de Proofing Tools cd naar een map op je harddisk.
  • Open de installatie-MSI (PTK.msi) met Installshield X
  • In Installshield X heb je nu links een lijst met acties. Kies "Organization" -> "Setup Design".
  • In de middelste kolom die je nu krijgt vouw je "ProductFiles" open. Deze omschrijven eigenlijk alle onderdelen die geïnstalleerd kunnen worden. Door op een onderdeel te klikken krijg je rechts een beknopte beschrijving zodat je ondanks de vaak cryptische namen toch kan zien wat het is. In Mijn geval heb ik alle ProductFiles "ProofingToolsFiles_*" (waarbij * een getal is) verwijderd welke niet tot de talen behoren die ik wenste bij te houden.
  • Sla de MSI weer op.
  • Open een command-prompt venster, navigeer naar de plaats waar de MSI staat en voer uit: ptksetup.exe /a
  • De Administrative Installation Point installer start op. Geef een path (niet hetzelfde als waarin je nu zit) op en vul eventueel nodige informatie in. Er wordt nu een Administrative Installation Point aangemaakt op de nieuwe locatie. Doordat we de MSI hebben aangepast worden enkel de nodige onderdelen naar het Administrative Installation Point gekopieerd waardoor de bestandsgrootte aanzienlijk inbeperkt wordt.
  • Indien gewenst is het nu het moment om een service pack te slipstreamen op het Administrative Installation Point. De instructies om iets te slipstreamen zijn elders duidelijk beschreven, dus dat slaan we nu over (identiek aan de Office slipstreaming - weliswaar met andere bestandsnamen).
Voilà, je hebt nu een Administrative Installation Point van slechts enkele honderden megabytes. Via de "Custom Installation Wizard" van de Office Resource Kit Tool kun je dan nog een standaard instellingen profiel aanmaken voor bijvoorbeeld een unattended setup.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
\o/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)