Toon posts:

Iiyama vmp 455: kleurscheiding

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heeft iiyama mijn vision master pro 455 19" scherm omgeruild vanwege hinderlijke trillingen in het beeld. Nu heb ik eenzelfde monitor terug gekregen. Nu valt mij iets op en ik weet niet of dit ook bij mijn vorige monitor was of normaal is voor een crt monitor. Bij een zwarte tekst op een witte achtergrond zie ik in het witte gedeelte nog vaag een zwarte streep.
Bijv bij teletekst van rtl 4: http://www.rtl.nl/videotext/rtl4/pag101/01
Bij de index rechts onder het logo van rtl 4 zie ik naast de categoriën door het wit vaag een zwarte streep lopen.
Ben ik nu te kritisch voor deze monitor of hoort dit inderdaad niet? Heeft dit iets te maken met kleurscheiding?

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Ben je zeker at het niet je ogen zijn die je bedotten? Heb je al eens andere resoluties/refreshrates geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat het daar aan ligt. Als ik bijv. op de frontpage van tweakers in het grijze vlak kijk en door de pagina scroll dan zie ik daar ook vaag zwarte strepen lopen die evenwijdig aan de regels zijn.

Ik zie het trouwens ook heel goed in emule bij in de wittevlakken tussen de bestanden die ik binnen aan het halen ben.

Kan ik concluderen dat jij niet hetgeen ziet ik bedoel?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 19:16 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Welkom in de bijzonder mooie en heldere wereld van trinitron/diamontron beeldschermen.

Deze zeer goede beeldschermen hebben als eigenschap dat er twee dempingsdraden in het scherm zitten om de vertikale lijntjes op je scherm vast te zetten. Op 1/3 en op 2/3 van de hoogte van je monitor kun je deze lijnen vinden.

[ Voor 74% gewijzigd door dr snuggles op 30-09-2004 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat je het goed begrepen hebt, want ik bedoel dus niet die 2 lijnen die er altijd zitten bij een trinitron monitor.

Het lijkt een soort schaduw van zwarte tekst op wit.
Ik zal eens kijken bij mijn vader, want die heeft dezelfde monitor.

Als je onderaan deze pagina kijk zie je een logo van True server.
Ik zie naar de drie rode balkjes heel vaag een kopie van deze balkjes in het witte vlak ernaast.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 20:10 ]

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

[Gokmodus]
Heb je die knopjes "remove moiré" en "degauss" al eens geprobeerd? (Als ze er tenminste zijn...) Het zal wel niks helpen waarschijnlijk, maar je weet nooit hé.[/gokmodus]

[ Voor 11% gewijzigd door Ranzy op 30-09-2004 21:19 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 19:29:
Ik denk niet dat je het goed begrepen hebt, want ik bedoel dus niet die 2 lijnen die er altijd zitten bij een trinitron monitor.

Het lijkt een soort schaduw van zwarte tekst op wit.
Ik zal eens kijken bij mijn vader, want die heeft dezelfde monitor.

Als je onderaan deze pagina kijk zie je een logo van True server.
Ik zie naar de drie rode balkjes heel vaag een kopie van deze balkjes in het witte vlak ernaast.
Owh ok, sorry. Dan heb ik het idd verkeerd begrepen.

Probeer in het menu even naar function en dan save recall te doen. Zorg ervoor dat er geen grote speakers vlak naast je monitor staan (alhoewel de iiyama's best goed zijn afgeschermd). Even degausen zoals Ranzy al zei en dan zou het eigenlijk verholpen moeten zijn.

Heb je dit trouwens bij elke refresh frequentie?

[ Voor 4% gewijzigd door dr snuggles op 30-09-2004 22:04 ]

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Het kan ook aan je videokaart liggen. Ik heb een VMP450 aan een Matrox G400. Ik ken twee anderen met een VMP450, een had een NVidia kaart en een heeft nu een ATi R9700. Die NVidia, een Canopus TNT2, gaf significant minder scherp beeld. En ook echo's (de zwarte lijntjes). Die R9700 brengt het er een stuk beter vanaf, toch blijf ik voorlopig bij m'n G400.

M.a.w.: goed beeld komt van 2 kanten...

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

het kan idd zeker je videokaart zijn. Met mijn oude PC heb ik precies hetzelfde probleem gehad. Daar bleek het uiteindelijk niet de monitor, maar de Nvidia Riva TNT 2 te zijn die voor die strepen zorgden...

Om het zeker te weten zou ik er dus ff een andere videokaart inhangen

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:08

MBV

Is dat niet een soort van overspraak? Vaak zie je dat bij een slechte kabel of zoiets. Bij een tv heb je hetzelfde bij slecht ontvangst. Een schaduw een stukje rechts van het beeld.

Bij Trinitron/Diamondtron is mij wel opgevallen dat ze een dunne schaduw hebben rechts van datgene wat je ziet. Geen idee waar dat van komt. Maar extra brightness (Iiyama-jargon= OPQ) maakt dat wel veel erger.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een radeon 9700. Ik heb deze wel geflashed naar een pro versie. Onlangs heb ik nog de core verhoogd naar 350 mhz. Ik weet niet of dit er mee te maken kan hebben.

Degaussen heeft dus geen effect. Bij de instellingen stond moiré op 0%. Die heb ik maar naar 50 % gezet.
Ik vraag me überhaupt af of die instellingen wel goed zijn. Bij mijn vorige monitor heb ik er eigenlijk weinig mee gedaan.
Bij deze monitor staat bijv. het contrast op 100%, ook als ik hem reset. Helderheid op 50%. Moiré stond dus op 0%. Ik heb eigenlijk geen idee wat normaal waarden zijn. Iedereen kan het natuurlijk naar eigen smaak instellingen. Ik vraag me af of het normaal is dat het contrast al maximaal staat.

Ik heb wel een paar boxjes van us blaster naast de monitor staan, maar zo dichtbij. Bovendien zijn ze dacht ik wel redelijk afgeschermd.

Kan ik concluderen dat het eigenlijk niet hoort ?. Ik had al zo mijn twijfels over het verhaal van iiyama dat ze monitoren volledig reviseren en hiermee monitoren vervangen.

Ik heb de core maar eens verlaagd naar 320 mhz, je weet maar nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 22:36 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

je zegt nu zelf al dat je een getweakte kaart gebruikt....probeer het dan in ieder geval eens met een andere kaart (of beter, compleet andere PC) dan kan je dat tenminste uitsluiten.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen videokaart liggen om te proberen. Ik zal eens kijken of mijn vader met zijn radeon 9600 welke niet getweaked is hetzelfde probleem heeft.

Valt er nog wat zinnigs te zeggen over de instellingen, met name het contrast?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 22:48 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Ik dacht trouwens dat de iiyama 455 de opvolger was van de onovertroffen 454, maar helaas. De 455 is de budget versie met een 96Khz elektronen kanon. Nu kun je dus geen hoge frequenties aan op hoge resoluties. Best jammer.
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 22:38:
Valt er nog wat zinnigs te zeggen over de instellingen, met name het contrast?
Dit zijn mijn instellingen op m'n iiyama 454, waarbij ik geen enkele afwijking kan bespeuren. Let vooral op de twee instellingen met de pijltjes:
Colour controls:
Contrast: 98%
Brightness: 70%
Colour Temp: 9300K

Screen Control
Zoom 50%
H-Size 67%
V-Size: 61%
H-Position: 58%
V-Position 44%

Shape
Pin-Cushion: 43%
Trapezoid: 48%
Parallelogram: 48%
Pin-Balance: 50%
Tilt: 45%

Picture Quality
H-Convergence: 50%
V-Convergence: 50%
H-Moire: 0% <------------
OPQ: Text <---------
Gamma Correction: 0%

Landing
Top-left: 29%
Top-right 52%
Bottom-left: 49%
Bottom-Right 45%

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht trouwens dat de iiyama 455 de opvolger was van de onovertroffen 454, maar helaas. De 455 is de budget versie met een 96Khz elektronen kanon. Nu kun je dus geen hoge frequenties aan op hoge resoluties. Best jammer.
De resolutie die ik heb ingesteld is 1280 *1024 bij een refreshrate van 85 hz. Hoger hoeft van mij niet.
Ik heb de instellingen nagekeken, maar deze zijn ongeveer hetzelfde als jij aangaf.

Ik hou het er maar op dat de videokaart de oorzaak is. Het beeld trilt ook een heel klein beetje als je goed kijkt. Maar goed, ik denk dat ik teveel eisen stel aan mijn apparatuur.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kunt ook rare dingen krijgen door een slechte kabel btw.

specs

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 22:50:
[...]

De resolutie die ik heb ingesteld is 1280 *1024 bij een refreshrate van 85 hz. Hoger hoeft van mij niet.
Ik heb de instellingen nagekeken, maar deze zijn ongeveer hetzelfde als jij aangaf.

Ik hou het er maar op dat de videokaart de oorzaak is. Het beeld trilt ook een heel klein beetje als je goed kijkt. Maar goed, ik denk dat ik teveel eisen stel aan mijn apparatuur.
Klinkt niet echt als teveel eisen hoor. Ik zou kijken of je er met een andere videokaart ook last van hebt.

Btw: Ik zou op een beeldscherm met een verhouding van 4:3 ook een 4:3 resolutie gebruiken. Dus 11854x864 bijvoorbeeld, anders krijg je vervorming. Maarja, wie ben ik ;).

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me ook af of het trillen van het beeld misschien door de voeding veroorzaakt kan worden. Momenteel heb ik zowel mijn computer als alle randapparatuur op één verdeelblok aangesloten. Misschien is dat teveel en zijn er fluctuaties in de spanning. Ik heb geen elektrotechnische opleiding dus misschien kraam ik wel onzin uit.
Ik zal proberen of het wat uitmaakt als ik mijn monitor apart aansluit.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik had dus een knaken d-sub kabel waardoor ik een soort "ghosting" naast zwart op het scherm kreeg.

Een goeie BNC kabel loste het op.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Dit 'ghosting' heeft mijn vader met dezelfde monitor ook. Het ligt dus kennelijk aan de manier van aansluiten.

Het trillen van het beeld vind ik wel irritant worden. Het valt met name als er grote witte vlakken in het beeld zijn.
Ik volgens de instellingen draai ik op 85 hz, maar ik vraag me af of dit wel klopt. Ik heb wel vaker bij het rebooten gehad dat het beeld trilt (nog erger dan nu), terwijl het scherm ingesteld was op 85 hz. Ik heb een aantal malen een refreshrate fix gedraait ivm het bekende probleem met xp, maar het heeft nooit geholpen.
Ik heb de laatste omegadrivers geïnstalleerd. Bovendien draait ook rage3d op de achtergrond. Misschien dat die iets met de refreshrates doen.

• Ranzy

Ranzy

Live &#039;till You Die

Om dat refreshrate probleem op te lossen moet je gewoon de juiste monitor driver installeren, dan weet windows op welke resolutie welke refreshrate moet ingesteld worden. Je kan d.m.v. rivatuner ook je eiegen monitor driver maken en zelf de refreshrates die bij bepaalde resoluties horen invullen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook altijd de juiste driver van iiyama voor deze monitor geïnstalleerd. Desondanks gebeurde het toch regelmatig dat de frequentie na een reboot niet meer klopte. Het beeld draaide op 65 hz terwijl de instellingen 85 hz aangaf.
Als ik refreshrate fix draaide krijg ik een foutmelding over native mode of iets dergelijks.

Kan vsync er iets mee te maken hebben? Hij stond standaard uit. Toen ik het veranderde veranderde spontaan mijn resolutie en refreshrate.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 14:37 ]

• Ranzy

Ranzy

Live &#039;till You Die

Nee, vsynch is enkel handig als je het tearing effect hebt in games, dan zorgt dat ervoor dat je framerate nooit boven je refreshrate komt.
Welke refreshrate fix heb je dan gebruikt? Ik gebruikte vroeger altijd Reforce en dat werkte perfect.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Dit zogenaamde ghosting heb ik ook gehad op mijn Iiyama 451pro voorloper van de 454pro :)

En kan je bijna 99% zeker vertellen dat het de kabel is die niet lekker doorgeeft rommel maar een aan je kabel en je ziet die lijntjes vager worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een programma'tje van russische makelij:
http://www.radeon2.ru/refreshfix_eng.html

Ik vind het trillen van het beeld wel irritant worden.
Mijn monitor geeft de volgende waarden aan in het OSD: Fh=91.1Khz en Hv=85.0 Hz.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 19:33 ]

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

Ik heb hier helemaal geen last van terwijl mijn waardes veel lager staan:

fh = 53.7 1152*864
fv = 60 hz

ik heb dan ook wel de grotere broer >:) vision master pro 510

• Ranzy

Ranzy

Live &#039;till You Die

Ehm, een refreshrate van 60Hz is ronduit schadelijk voor je ogen, of het je nu opvalt of niet. Man man man, dan heb je een vette Iiyama en zit je te werken op een refreshrate van 60 Hz... (Ik heb het hier op de man hier net boven.) Heb je zo voor de fun al eens die refreshrate op 85Hz gezet? Je zal het verschil zeer zeker zien.

En @ Ernie:
Probeer dan toch eens een andere refrehfix, Reforce bvb.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Is het niet gewoon een van die twee strepen die iedere platte (trinitron) beeldbuis heeft?

[ Voor 9% gewijzigd door Bart© op 05-10-2004 14:33 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
NO2 schreef op 04 oktober 2004 @ 19:53:
Ik heb hier helemaal geen last van terwijl mijn waardes veel lager staan:

fh = 53.7 1152*864
fv = 60 hz

ik heb dan ook wel de grotere broer >:) vision master pro 510
Hmmm, beetje lage reso + freq inderdaad voor zo'n monitor.. Had je net zo goed een goedkope monitor kunnen kopen... Ik heb de 19"variant (451 volgens mij) en draai 1280x1024@100Hz

• Ranzy

Ranzy

Live &#039;till You Die

Sierra-NL schreef op 05 oktober 2004 @ 14:03:
Is het niet gewoon een van die twee strepen die iedere platte (trinitron) beeldbuis heeft?
Daar gaat het hier helemaal niet om...

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, een refreshrate van 60Hz is ronduit schadelijk voor je ogen
Dit lijkt me sterk..........

• Ranzy

Ranzy

Live &#039;till You Die

Je ogen zijn veel sneller vermoeid als je naar een scherm kijkt dat 60 x per seconde aan en uit gaat dan wanneer je naar een scherm kijkt dat bvb. 100 x per seconde aan en uit gaat, het geflikker van deze laatste kan het oog al niet meer onderscheiden, zodat het beeld stabieler lijkt en je ogen dus minder snel vermoeid geraken. Wat denk je dan dat het gezondst is op lange termijn?
Pagina: 1