[DFI Nforce2] Southbridge beter koelen

Pagina: 1
Acties:

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 11:49
Ik ben bezig geweest met een nieuwe pc en ik ben bijna klaar, ik moet nl. nog als laatste de southbridge van mijn DFI Infinity II Ultra B beter koelen.
Deze is standaard namelijk totaal niet goed gekoelt:
Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/dfinf2ub/sb_sink.jpg

Ik heb dus met een föhn deze sink eraf gehaald en wil er nu de volgende koperen koellichaampjes (op hun zijkant) opzetten:
Afbeeldingslocatie: http://www.flipjevandejam.demon.nl/Fun/GoT/koelribs.png
Dit is de southbridge open en bloot:
Afbeeldingslocatie: http://www.flipjevandejam.demon.nl/Fun/GoT/sb.png
Naja het is wel te zien dat de oppervlakte van de onderkanten bij elkaar niet groot genoeg is om de complete oppervlakte van de southbridge te bedekken :/.

Daar heb ik dus 2 oplossing voor, aangezien ik wel deze blokjes wil gebruiken, de volgende waar alle "hoekjes" bedekt zijn, maar het midden los is:
Afbeeldingslocatie: http://www.flipjevandejam.demon.nl/Fun/GoT/sbmetribsbreed.png

Of de volgende, waar het midden goed bedekt is, maar de randen en dus ook de hoekjes niet bedekt zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.flipjevandejam.demon.nl/Fun/GoT/sbmetribssmal.png

Ik ben nog het meest gecharmeerd van de laatste oplossing, omdat ik dan ook adsive tussen de koelblokjes zelf kan doen (of AS 5 ?).

Laatste oplossing is natuurlijk het originele koelblokje terugplaatsen met adhesive, maar dat zou wel erg matig zijn, tenzij dat het beste koelt.

Ik heb Zalman Adhesive (2 componenten lijm) en AS 5 tot mijn beschikking :).

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

Epsilon

De 2e optie. Er zit namelijk een CPU-core like die onder dat keramiek :).

Het middelste is dus het gene wat het warmste wordt.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou gaan voor de 2e optie.. het keramiek is alleen maar om de "core" te beschermen :) Deze zit in het midden en het midden zal dus het warmste worden :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• flipjevandejam
Ja maar dan lees ik hier [rml][ OC-Ervaringen] Lanparty NFII Ultra B en Infinity Deeltje 5[/rml] het volgende:
5)LAN/geluids/USB problemen.
Er zijn verschillende problemen bekend met krakend/storend/uitvallend geluid en wegvallende LAN en USB, dit is waarschijnlijk te verwijten aan de veel te hete nVidia MCP-T Southbridge die al deze functies regelt. DFI zelf voorzag dit probleem waarschijnlijk al gedeeltelijk en hebben daarom dus besloten er een heatsinkje op te plakken, maar deze is te klein en zit met goedkoop thermaltape vast en werkt dus niet echt goed. Naar mijn (en vele anderen) menning kun je je Southbridge maar beter goed koelen, verschillende ideen die dit topic al gepaseerd zijn zijn bv. een microcool southsink erop en een fannetje eroverheen laten blazen (RWJ's oplossing) of je kunt er een Zalman NB47j Northbridge sink opplakken met een beetje airflow in de buurt of mijn groote trots een Zalman NB32J northbridge sink met een 40mm koelertje erop.
let er wel goed op dat je ook de hoekjes van de chip goed insmeert met Pasta/Adhesive, dit schijnt namelijk erg belangrijk te zijn !!
[img=400,300]url=http://sovereign.250free.com/108-0877_IMG2.jpg[/img]
pic is klikbaar
Er staat even verderop:
Hoe je de sink vast moet maken is nog een beetje gepuzzel, AS Adhesive krijg je namelijk zga. nooit meer los dus voor de personen die bang zijn voor het verliezen van hun garantie is dit niet aan te raden. En andere manier is om AS Adhesive component A en B en AS 2/3/5 in een verhouding van 1:1:1 te mengen en hiermee de heatsink op te plakken, dit schijnt namelijk ook gewoon goed te geleiden en laat met enig draaien en wrikken gewoon los. Warmtegeleidende/Thermal/3M tape kun je naar mijn persoonlijke menning niet gebruiken want dit geleid gewoon erg bagger en omdat de chip in het midden hol is zal de warmte uit het midden van de chip slecht afgevoerd worden.
Dan lijkt het me juist belangrijk dat vooral de hoekjes goed gekoelt worden.
Vandaar dat ik er ook een topic van maak :).

[ Voor 5% gewijzigd door flipjevandejam op 30-09-2004 17:20 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:07

Piggen

Lekker bakkie

Misschien is een Zalman blokje dan een betere optie. Die bedekt volgens mij de hele chip.

Je had dit trouwens ook wel gewoon in het Grote Lanparty Topic kunnen plaatsen hoor :)

/me MPmad gaat ook maar eens kijken naar de SB koeling van zijn eigen Lanparty. Misschien valt er nog wat winst te behalen

• flipjevandejam
offtopic:
Ik begreep dat een apart topic openen ipv. alles in het grote topic plaatsen wel gewenst was voor de doorzoekbaarheid van GoT. Daarnaast was het wel zo'n uitgebreide vraag dat een apart topic me wel gepast leek.

Tja, dan moet ik weer een apart Zalman blok aanschaffen terwijl ik hier 2 mooie koperen blokjes heb liggen..

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02

sapphire

Die-hard pruts0r

LOL,, dat stukje heb ik getypt en das mij SB koeling op die pic :P
Maar na een hele boel posts bleek dat verschillende mensen problemen hadden met hun SB als ze de hoekjes van de chip niet goed koelde. En ik zelf had problemen toen ik die Zalman er met thermal tape op had geplakt :|
Maar ik ben dus groot voorstander van een Zalman op je SB, werkt perect ! :)

Gabriël AM5

• flipjevandejam
Dus dan kan ik beter het midden "open" laten lijkt me zo..
Ik ben even aan het zoeken naar hoe duur zo'n Zalman oid. is. Als je nog een goedkopere versie van een standaard koperen heatsink weet, zeg het even :).

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

in het midden zit de chip zelf :P
Zo'n zalman zal iets van 5 euro kosten denk ik.

Gabriël AM5

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
mem ramsinks op een SB lollll :P 8)7

die had ik me me gf4 8)

• flipjevandejam
Hmm, ik heb wel wat rondgekeken in de pricewatch en ook op zalman.com ofzo, maar ik kan niets concreets vinden. Dus als je een typenummer oid. hebt, graag! :)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Als je een peltier plaatje installeerd gebruik je een soort heat-spreader, omdat je plaatje groter is dan je chip.
Jij zou het tegenovergestelde kunnen doen: dus een gepolijst koperen plaatje als heat-spreader tussen de chip en de heatsinks. Koper zou genoeg moeten geleiden...

U vraagt, wij antwoorden.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07

Thandor

SilverStreak

Ik snap niet dat de gaten ontbreken rondom de southbridge.
Mijn EPoX 8RDA Rev 1.1 heeft 2 gaten rondom de Southbridge waarmee je de koeler vast kunt maken.

Dat een DFI dat niet heeft, ontwerpfoutje lijkt het wel op. Zeker omdat deze borden veel gebruikt worden om te oc'en.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• flipjevandejam
Ja ik heb hier nog wel een koperen plaatje liggen, die is alleen wel wat groter dan de southbridge (die is van een oude AMD Duron 650 Socket A dus). Die zou ik daar dan vanaf moeten slopen. Ik heb alleen Zalman Adhesive waar ik het dan mee vast zou moeten plakken en dan zou het plakken op plakken zijn. Ik weet niet of ik dan nog voordeel haal met zo'n configuratie. Als de warmte door zoveel lagen moet...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

flipjevandejam schreef op 30 september 2004 @ 22:56:
Ja ik heb hier nog wel een koperen plaatje liggen, die is alleen wel wat groter dan de southbridge (die is van een oude AMD Duron 650 Socket A dus). Die zou ik daar dan vanaf moeten slopen. Ik heb alleen Zalman Adhesive waar ik het dan mee vast zou moeten plakken en dan zou het plakken op plakken zijn. Ik weet niet of ik dan nog voordeel haal met zo'n configuratie. Als de warmte door zoveel lagen moet...
Ik heb ooit op mijn GeForce 2 een koelblokje op de bovenkant gemaakt. Daar zaten wel allemaal weerstanden in de weg.

Hoe heb ik dat gedaan : Alluminium plaatjes in het midden leggen met koelpasta ertussen en dat aandrukken. Daarna het koelblok op die verhoging (zodat de weerstanden geen kortsluiting kunnen maken) gezet.
Het geheel had zeker een 6 lagen. PCB - 6 ALu plaatjes - Heatsinkje.

Toch verbaasde me het dat het wel werkte. Ik kon de core beter oc'en en het heatsinkje bovenop werd ook warm.
Al met al een zeer geslaagde mod ondanks velen zouden zeggen dat het inefficiënt is door de vele lagen (incl. PCB ;) )

Mijn conclusie is dus dat je best een aantal lagen kunt maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 30-09-2004 23:01 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
gewoon je NB sink erop plakken....

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

flipjevandejam schreef op 30 september 2004 @ 22:35:
Hmm, ik heb wel wat rondgekeken in de pricewatch en ook op zalman.com ofzo, maar ik kan niets concreets vinden. Dus als je een typenummer oid. hebt, graag! :)
Afbeeldingslocatie: http://www.geizhals.at/img/pix/35812.jpg
Zalman ZM-NB32J

Afbeeldingslocatie: http://salzburg.com.geizhals.at/img/pix/58276.jpg
Zalman ZM-NB47J

De blauwe is de nieuwste passieve chipsetkoeler van Zalman, en zal wat beter koelen dan de oudere gele. Maar ik denk niet dat het veel zal schelen. Het is maar net welke je het mooiste vindt :)

Verwijderd

Thandor schreef op 30 september 2004 @ 22:52:
Mijn EPoX 8RDA Rev 1.1 heeft 2 gaten rondom de Southbridge waarmee je de koeler vast kunt maken.

Dat een DFI dat niet heeft, ontwerpfoutje lijkt het wel op. Zeker omdat deze borden veel gebruikt worden om te oc'en.
Het lijkt me geen ontwerpfout. Asus levert borden zonder heatsink. Heb zelf een A7N8X-E in m'n server zitten en die doet 220 zonder koeler. Als de chip niet helemaal vlak is, kan een sink ook negatief werken. In de holte blijft nl. warmte hangen. Goede airflow is wel belangrijk.

Verwijderd

omdat de chip in het midden hol is zal de warmte uit het midden van de chip slecht afgevoerd worden.
Dat verhaaltje over een holle chip lijkt mij behoorlijk uit de duim gezogen, tenslotte zit de core daar ingekapseld...

Ter vergelijking, de Epox 8RDA:

http://www.hasw.net/8rda/8rda-ir/northbridge_rear_photo.jpg
http://www.hasw.net/8rda/8rda-ir/northbridge_thermal.jpg
http://www.hasw.net/8rda/...thbridge_rear_thermal.jpg

http://www.hasw.net/8rda/8rda-ir/southbridge_thermal.jpg
http://www.hasw.net/8rda/...thbridge_rear_thermal.jpg
sapphire schreef op 01 oktober 2004 @ 01:28:
lijkt het je overdreven, no-way dus.
Ik het nog getest op me infinity, tewrijl het bord lag heb ik pasta op de SB gedaan en de sink er stevig op gedrukt, het midden maakte amper contact met de sink.
Dit was trouwens het zelfde bij de NB's van me Asus a7v266-E, 2 Abits NF 7-Sen en deze Infinity. Vandaar dat ik de chips altijd vlak ;)

Niet uit de duimgezogen dus ;)
Dat is een ander verhaal, dat is het oppervlak en niet de casing zelf die hol is ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 06:00 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

lijkt het je overdreven, no-way dus.
Ik het nog getest op me infinity, tewrijl het bord lag heb ik pasta op de SB gedaan en de sink er stevig op gedrukt, het midden maakte amper contact met de sink.
Dit was trouwens het zelfde bij de NB's van me Asus a7v266-E, 2 Abits NF 7-Sen en deze Infinity. Vandaar dat ik de chips altijd vlak ;)

Niet uit de duimgezogen dus ;)

Gabriël AM5

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Kheb hetzelfde boardje, heb het ook geprobeerd met de Flower sinks, werkte niet echt goed imo. Uiteindelijk weer de standaard sink erop geknald :)

Wat ik ook heb gelezen, is dat mensen hun originele NB chipkoeler erop monteerden, sinds ze de NB koelden door bv een Zalman variant. Ik ben van plan dit uiteindelijk maybe ook nog een keer te doen. Mn systeem loopt nu stabiel, dus hoeft nix gemod te worden :P

ps. er blaast een 120mm YS Tech langs mn SB, tis de outtake fan van mn Radiator die onderin mn kast is gehuisvest 8)

Instagram / YouTube

Verwijderd

Ipv die gele zalman kun je ook een cooler-master blokje gebruiken. Kosten ook geen geld :) en hield mijn SB koel(ik had ook een dfi lp2)

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000

Bene

list incomprehension

Zou je hem dan niet gewoon lappen? Je moet je moederbord aftapen, je garantie is gegarandeerd naar de haaien en het wordt een zooitje, maar dan heb je zeker het beste resultaat..

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14
Bene schreef op 01 oktober 2004 @ 12:50:
Zou je hem dan niet gewoon lappen? Je moet je moederbord aftapen, je garantie is gegarandeerd naar de haaien en het wordt een zooitje, maar dan heb je zeker het beste resultaat..
Of gewoon in het midden iets meer thermal paste/as5 opdoen?
Werkte ook bij mij hoor..

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• flipjevandejam
Menn, nou weet ik het helemaaal niet meer ;). Ik ben nu in staat gewoon het originele heatsinkje terug te plaatsen ofzo..

Waarom moet iedereen elkaar dan ook tegenspreken?!?! (;))

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14
flipjevandejam schreef op 01 oktober 2004 @ 13:47:
Menn, nou weet ik het helemaaal niet meer ;). Ik ben nu in staat gewoon het originele heatsinkje terug te plaatsen ofzo..

Waarom moet iedereen elkaar dan ook tegenspreken?!?! (;))
Haal gewoon een zalman blokje, plak dat erop, klaar voor een €uri of 5. :Y)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Pcies die heb ik er ook op. Nog steeds gekraak b.t.w.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
El Snorro schreef op 01 oktober 2004 @ 13:49:
[...]
Haal gewoon een zalman blokje, plak dat erop, klaar voor een €uri of 5. :Y)
Plak gewoon je NB blok erop :P ben je klaar voor 0 euro ;)
want geen dfi zonder standaard NB natuurlijk B)

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Vandread schreef op 01 oktober 2004 @ 16:13:

/me meld :X

Misschien moet ik maar eens lekker aan m'n bordje gaan knutselen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Piggen op 01-10-2004 17:06 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik wou zelf graag mijn NB fan verwijderen en er een lekker stille Zalman opdoen, maar hij zit moer en moer vast. Ik denk ook met van dat Thermaltape ofzoiets.

Moet ik dat dan ook los föhnen? En moet het dan erg warm/lauw?
Kan iemand me daar beetje meer over vertellen?

Alvast bedankt!

FnF

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 23:21:
[...]

Het lijkt me geen ontwerpfout. Asus levert borden zonder heatsink. Heb zelf een A7N8X-E in m'n server zitten en die doet 220 zonder koeler. Als de chip niet helemaal vlak is, kan een sink ook negatief werken. In de holte blijft nl. warmte hangen. Goede airflow is wel belangrijk.
Mijn EPoX heeft standaard ook geen heatsink op de Southbridge ;)
Maar een DFI kan ontzettend hoge FSB's halen en is aardig populair onder de overclockers onder ons, met name in combinatie met een Athlon XP-M :)

Verwijderd

El Snorro schreef op 01 oktober 2004 @ 12:54:
[...]

Of gewoon in het midden iets meer thermal paste/as5 opdoen?
Werkte ook bij mij hoor..
As5 isoleerd nog altijd he.. hoe minder hoe beter, lappen dus.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

sowieso is AS op een plastic chip onzin toch ?
trouwens als je lapt is echt je garantie niet weg, had me 2 Abit NF-7-s'en ook gelapt kreeg gewoon een nieuwe of geld terug ;)
Maar om mijn menning nogmaals te geven over die SB, doe er een Zalman ( 1 van de 2) of een coolermaster of de origineele NB sink op maakt opzich niks uit, ja maybe dat de 1 een iets grooter koeloppervlakte heeft, maar gewoon een heatsink icm met een beetje airflow.
Ik heb sinds vorige week die 40mm koeler van me zalman gehaald en me onderste papst intake fan iets hoger gezet, 10 uur bijna nonstop muziek en geen gekraak :)

Gabriël AM5

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Iemand nog antwoord op mijn vraag?

FnF

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
FnFnF schreef op 02 oktober 2004 @ 08:25:
Iemand nog antwoord op mijn vraag?

FnF
Heb je hetzelfde moederbord btw?

1 methode is de vriezer methode. Zet je mobo in een afgesloten zak in de vriezer, laat em ff staan, wrik de heatsink ervan af :) Goed laten drogen, klaar!

Instagram / YouTube

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Nee, heb een ander mobo, de Gigabyte 7N400 Pro (Niet de Pro-2 :) )
Maar kan het ook met een föhn? Leek me nml niet iets makkelijker :P

Verwijderd

Mijn SB word mega gekoeld, hoe?

Ik heb een radeon 9800pro met zo'n zalman heatpipe koeler op en die optionele fan, die fan blaast niet alleen op de kaart, maar ook op de SB heb ik ontdekt, ook al draait die fan op zacht, als ik mijn vinger op de SB hou voel ik de airflow van die fan en is de SB echt KOUD

• flipjevandejam
Ik wil eigenlijk nog steeds die waaiertjes gebruiken en dus ben ik op zoek naar een koperen plaatje van 3 bij 3 cm. Echter kan ik echt nergens iets vinden (Gamma e.d. verkopen die zooi alleen in vierkante meters :/), dus als iemand iets weet. Zeg het even :).

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vandread schreef op 01 oktober 2004 @ 16:13:
[...]

Plak gewoon je NB blok erop :P ben je klaar voor 0 euro ;)
^met stom^

Zalman NB47J op de northbridge en de northbridgekoeler op de southbridge geplakt met geleidende tape. Wekrt prima, ze worden beide lekker warm :)

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Thandor schreef op 30 september 2004 @ 22:52:

De 8RDA is geloof ik de enige nforce2 plank die die gaten heeft.....

Een ASUS A7N8X, ABIT NF7S en de DFI infinity + lanparty hebben het ook allemaal niet.

• flipjevandejam
Ik heb nog even met mijn vader overlegt en we hebben nog de volgende 2 dingen bedacht:
• Een floppy slopen -> het metalen bovenkantje verknippen naar 3 bij 3 cm en dat op de southbridge plakken met daarop weer de koperen blokjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.flipjevandejam.demon.nl/Fun/GoT/flop.jpg
• Het originele aluminium heatsinkje gebruiken en daar gewoon de koperen blokjes op plakken:
Afbeeldingslocatie: http://www.flipjevandejam.demon.nl/Fun/GoT/sink.jpg

Me pa is vooral fan van het laatste omdat hij bang is dat het plaatje van het floppy niet dik genoeg is/niet goed genoeg de warmte verspreid en dat dit standaardsinkje dat wel zal doen.
Ik ben fan van het eerste omdat dit er het best uit ziet gezien contactoppervlakte van het koper e.d.

Mijn southbridge eraf halen en een andere erop zetten is niet echt een optie meer aangezien dit het laatste stapje in het maken van m'n pc is en alles er al in zit. Ik zou daarvoor dus alles weer moeten loshalen (waterkoeling e.d.), niet te doen dus.
Ik ben

[ Voor 8% gewijzigd door flipjevandejam op 02-10-2004 23:24 ]

Verwijderd

Je moet gewoon die 2 koperen sinkjes tegenelkaar aanzetten en daarna er op lijmen.... werkt prima!

• flipjevandejam
Ik ben bang dat er dan warmte overblijft op de chip die niet goed (genoeg) weg kan, vandaar dat ik zo moeilijk doe :P.

Verder heb ik erg veel moeite gedaan om dit systeem zo te krijgen zoals het is (goedkoop was anders zegmaar, helemaal als student zijnde :)), dus ik wil het niet op het laatste stukkie laten verzuipen. Als het eenmaal erop vast zit, zit het vast en kan ik er weinig meer aan doen (heb ik zo het idee), dus tja.

• flipjevandejam
Niemand die me kan vertellen welke van de 2 optie in mijn post 3 replys hierboven het beste is?

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

flipjevandejam schreef op 04 oktober 2004 @ 14:41:
Niemand die me kan vertellen welke van de 2 optie in mijn post 3 replys hierboven het beste is?
Geen...
Gewoon doen wat nostra zegt. Door er een stukje aluminium of ander materiaal tussen te doen zorg je alleen maar voor een slechtere geleiding.
Pagina: 1