Toon posts:

Probleem met aansluiten fan op 3d kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik zit met het volgende probleem:

ik heb zopas een nieuwe koeler voor m'n ATI Radeon 9800 XXL gekocht, namelijk een Artic VGA Silencer. De molex van m'n 3d kaart heeft 3 pinnetjes, maar de connector van m'n fan heeft maar 2 gaatjes. Ik heb al gezocht achter een splitter, maar het enige wat ik vond was DIT (uitvergroot beeld) .

Volgens mij heb ik een 2 naar 3 pin splitter nodig, of ben ik verkeerd en lukt het op de manier zoals hierboven staat wel ? :?

Verwijderd

Volgens mij staat hier je antwoord

FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (25/01/04)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je moet de fan van de silencer ook aansluiten op één van de headers op je moederbord i.p.v. je videokaart. Als je geen 3pins header meer over hebt, zou je zo'n verloopje moeten gebruiken, wat je al aangaf. :)

[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 30-09-2004 16:21 . Reden: overbodige tekst weggehaald ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 30 september 2004 @ 16:14:
Je moet de fan van de silencer ook aansluiten op één van de headers op je moederbord i.p.v. je videokaart. Als je geen 3pins header meer over hebt, zou je zo'n verloopje moeten gebruiken, wat je al aangaf. :)
Sry maar ik snap het niet zo goed :?

Dus ik moet de fan van de silencer aansluiten op m'n moederbord en niet op de m'n kaart zelf ? Maar dat blijft toch hetzelfde, zolang hij maar stroom krijgt, of niet ? Of moet ik het op m'n mobo EN op m'n kaart aansluiten ? Dit zal dan moeilijk gaan want er hangt maar 1 connector aan de fan.

Wat ik ook niet goed snap is: je zegt "Als je geen 3pins header meer over hebt, zou je zo'n verloopje moeten gebruiken, wat je al aangaf", maar de connector van de fan heeft maar 2 gaatjes dus ik heb eigenlijk een 2 pin 'header' nodig. Of ben ik weer totaal verkeerd bezig ? :p

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 16:51:
[...]

Sry maar ik snap het niet zo goed :?

Dus ik moet de fan van de silencer aansluiten op m'n moederbord en niet op de m'n kaart zelf ?
Juist, op je moederbord zitten een aantal aansluitingen voor fans, daar kun je die 3-pins stekker zo opduwen.
Maar dat blijft toch hetzelfde, zolang hij maar stroom krijgt, of niet ? Of moet ik het op m'n mobo EN op m'n kaart aansluiten ? Dit zal dan moeilijk gaan want er hangt maar 1 connector aan de fan.
Je kan inderdaad niet 2 aansluitingen tegelijk gebruiken. En de reden dat je nu die van het moederbord moet pakken is 1. je hoeft geen nieuw verloopstukje te maken/kopen en 2. je kan dan de snelheid van de fan regelen met speedfan in windows.
Wat ik ook niet goed snap is: je zegt "Als je geen 3pins header meer over hebt, zou je zo'n verloopje moeten gebruiken, wat je al aangaf", maar de connector van de fan heeft maar 2 gaatjes dus ik heb eigenlijk een 2 pin 'header' nodig. Of ben ik weer totaal verkeerd bezig ? :p
Stel nou dat je al 2 of 3 fans op het moederbord hebt aangesloten, dan kun je de fan gewoonweg niet op het moederbord insteken. In dat geval moet je dus wel een verloopje halen of maken. maar als je dus nog een aansluiting vrij hebt op je moederbord kun je die het beste gebruiken.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Verwijderd

Topicstarter
MadMan schreef op 30 september 2004 @ 17:15:
[...]

Juist, op je moederbord zitten een aantal aansluitingen voor fans, daar kun je die 3-pins stekker zo opduwen.
Dit is volgens mij het probleem. Ik heb een 2-pins stekker aan m'n fan hangen.

EDIT: met stekker bedoel je toch het wit stukje (wat bij mij 2 gaatjes heeft) dat, aan het uiteinde, van de 2 draden hangt die vanuit de fan komen om hem te voorzien van stroom he ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 17:25 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Even gegoogled en dan kom ik tot de conclusie dat ik in de war ben met een Zalman koeler, die fan daarvan heeft wel een 3pins stekkertje.

Die XXL kaart zou dan een afwijkende connector op de kaart hebben, in vergelijking met 'standaard' SE/Pro/XT kaarten.

XXL kaarten komen toch uit Medion/Aldi systemen en zijn vergelijkbaar met 9800Pro's? :?

Niet slim van de XXL fabrikant om een ander type connector te gebruiken. Misschien werd hier geen rekening mee gehouden tijdens designen van de kaart. Je zou zelf kunnen solderen/plakken/etc... :)

[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 30-09-2004 17:51 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55

Polycom

Poes van goud

mm op het doosje staat:

past op alleen 9000 serie kaarten behalen 9800xt en de all in wonder versie.
Pagina: 1