Business object op Max DB? Problemen? Wat voor?

Pagina: 1
Acties:

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-08 16:41
Goedemiddag,
wij hebben hier op mijn stage een webapplicatie die op MaxDB draait. Daar halen we met behulp van Business objects (die gebruikt maakt van SQL statements) waardes uit zodat we hier overzichten/rapporten kunnen maken. Wij ervaren nogal perfomance problemen en er is al vanalles aan gedaan door verschillende partijen.
Zijn er mensen die ervaringen hebben van BO op een MaxDB?
Zo ja, wat voor problemen ervaren jullie?
Hebben jullie ook performance problemen?

Ik hoor graag reactie van jullie, want wij zitten er aan te denken om MaxDB de deur uit te doen en MSSQL te gaan gebruiken of zelfs nog andere databases.

Joost de Vries

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Is MaxDB niet gewoon SAPDB? Want als dat zo is dan zijn er denk ik wel een paar bedrijven te vinden die met BO's erop werken.

Op wat voor configuratie draait die DB en in welke programmeertaal zijn de BO's geschreven?

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

MaxDB zegt me niets, BO des te meer, i.c.m. MySQL ook goede ervaringen mee.

Heb je al gekeken welke queries je bakt met de universe die nu op de MaxDB ligt, het kan ook zijn dat door de samenstelling van de universe er rotte queries worden gedaan. :? Wanneer de queries ook gewoon in een SQL-box slechts peformen dan zal het wellicht aan je db config liggen.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-08 16:41
Het is de open source versie van de DB die SAP gebruikt.

De configuratie van de database zou het eventueel kunnen zijn, maar er is al zoveel aan gesleuteld dat ik daar niet zo in geloof.

Zijn er bepaalde versies van MaxDB bekend die niet goed functioneren.
We hebben hier volgense de kernel versie wel 7.5. build 016 , maar de database manager geeft 7.5.00.03 aan.

Hier word inderdaad ook gezegd dat BO op MSSQL perfect werkt.

Het rare hier ook is dat als je een query in een andere volgorde er op af stuurt het veel langer doet. Dus als je bijvoorbeeld een aantal tabellen in de from statement in een iets andere volgorde zet, word de query gelijk minstens 4keer zo langzaam.

Wat ook langzaam is als we outer joins op de MaxDB afsturen. De database grootte wordt dan opgeblazen van 200 mb naar 5 GB!!!!!!! Dit komt door allerlei rare tijdelijke tabellen, want er is in de DB manager te zien dat het temp data is.

Edit: In een SQL box doet ie hetzelfde als vanuit BO
We hebben zelfs een query gevonden die de DB kan laten stoppen, terwijl dat niet echt de bedoeling was zeg maar :P

[ Voor 9% gewijzigd door joostdevriesede op 01-10-2004 10:35 ]

Joost de Vries

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

tsja het lijkt me dan je je scope moet verleggen van BO naar de DB en die eerts op orde moet maken. Een onlogisch datamodel waar veel trage joins nodig zijn om aan je gewenste data te kunnen kan natuurlijk voor een fundamentele performance vertraging zorgen. Ze zal dan dit eerst op orde moeten brengen.

Dat aanmaken van die tijdelijke tabellen bij het joinen doet MySQL ook, Oracle niet, echetr door een goed datamodel te maken voorkom je dat je vaak joins van grote tabbelen moeten maken. Maak in data geval relatietabbellen met snelle ID's daarin.

suc6

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als MAXDB == Opensource SAPDB, dan zou ik eigenlijk aannemen dat het een open source Oracle DB is :?
Heb je eigenlijk je query-optimizer wel aanstaan (als die er in zit, maar mag hopen van wel) :? Kan je een hoop in performance schelen. Ook is de vraag waar je je indexes enzo op hebt zitten, en welke typen...dat wil nog wel eens schelen namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1