[HD] Harddisk read-only maken

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 19:14
Ik wil een (extra) harde schijf hardwarematig tegen schrijven beveiligen, het gaat om extra opslag en een veiligere plek voor backups. Na al 2x CoolMedia te hebben moeten verwijderen met een (gelukkig) niet-geïnfecteerde backup wil ik af van mogelijk toekomstig geneuzel van CoolMedia & co met mijn Ghost-images. Ook heb ik veel statische data, die ik daar ook mooi op kwijt kan.

Mijn plan is om de betreffende lijn van de IDE-kabel te onderbreken. Is dit een goede oplossing, of krijg ik zo problemen vanwege afscherming (en snelle DMA)? Zijn er nog andere bezwaren, of slimmere truukjes die vrijwel hetzelfde doen?

ps: Het gaat om een Maxtor DiamondMax Plus 9, 200GB (7200rpm, ATA133, 8MB), die ik vanmiddag wil gaan kopen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Even formatteren als NTFS en gebruikersrechten+paswoord erop zetten is zeker geen optie?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sommige biossen bieden de mogelijkheid om een HDD als read-only te gebruiken. Deze optie heb ik met name gezien in 'merk'-pc's (IBM, Compaq, Dell etc.)

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Ik zou ook voor optie NTFS + verschillende accounts kiezen.

• Ettepet
BalusC schreef op 30 september 2004 @ 14:51:
Even formatteren als NTFS en gebruikersrechten+paswoord erop zetten is zeker geen optie?
Ik vertrouw een software-oplossing niet. Virussen komen rustig op administrator-level (of hoger) terecht, en anders kan zo'n virus altijd nog low-level gaan formatten.

Ik zoek dus een hardware-oplossing. Ik zal mijn bios nogeens grondig onder de loep nemen. ;)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:06
Ik heb hier wat oudere SCSI schijven liggen die met een jumper op read only zijn te zetten.
Zal bij ATA schijvn wel niet kunnen, heb het nog nooit gezien (ook niet op gelet trouwens).

Maar als het hardware matig niet kan, dan moet je wel softwarematig gaan denken.

Verwijderd

ik denk dat je zo iets nodig hebt http://www.mittoni.com.au...info.php/products_id/1447 ze bestaan ook alleen in pci zonder usb key

gevonden http://www.bit-tech.net/review/328/

offtopic deze is ook ccool http://www.fineart.com.tw/english/demo/mdswf.htm

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 02:11 ]

• Ettepet
Ik denk dat ik verlopig maar eens twee kwaden tot iets goeds ga proberen te smeden:

Alle IDE-kabels bij de winkels waar ik kom hebben zowel een Master als een Slave aansluiting, terwijl mijn IT7-Max moederbord maar liefst 6 IDE-aansluitingen heeft. Ik heb niks aan die Slave-mogelijkheid, dus kan ik mooi bij één van de twee de "I/O Write"-aansluiting (Pin 23) fysiek verwijderen, en de andere gebruiken als ik de schijf wil updaten. :)

Ik ga nog wel even op het net uitzoeken of het dissablen van Pin 23 probleemloos gaat werken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ettepet schreef op 30 september 2004 @ 14:49:
Ik wil een (extra) harde schijf hardwarematig tegen schrijven beveiligen
en
Ook heb ik veel statische data, die ik daar ook mooi op kwijt kan
lijken me nou niet echt dingen die je lekker kan combineren.

En dan heb ik het niet over NTFS journal logfiles die weg moeten worden geschreven op die disk, eventuele extra data, het zetten van ACLs....

[ Voor 29% gewijzigd door alt-92 op 02-10-2004 23:52 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ervan uitgaande dat het een backup server is: Draai Unix en mount het device read-only? Dan moet je wel telkens remounten om er data op te kunnen zetten, maar veel meer low-level zul je waarschijnlijk niet gaan komen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Ettepet
Beiden mis. Het gaat om een extra harde schijf, puur bedoeld voor data-opslag en backups. Alle data erop verandert niet, op mogelijk een enkele update na (minder dan eens per maand). Hiermee ontlast ik mijn 3x80GB Maxtors, en ben niet meer zo kwetsbaar voor kwaadwillende virussen e.d. :)

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Mischien externe hd overwegen die je netjes langs de kant legt? Zo komen er ook geen virussen, malware, e.d. aan.

edit: Die maxtor schijf van 200 gb waar je het in je topicstart over had is nu niet bepaald de meest betrouwbare schijf. Doe maar even een search op GoT. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Tom_G op 03-10-2004 10:23 ]

• Ettepet
Tom_G schreef op 03 oktober 2004 @ 10:22:
Die maxtor schijf van 200 gb waar je het in je topicstart over had is nu niet bepaald de meest betrouwbare schijf. Doe maar even een search op GoT. ;)
Valt reuze mee zie ik op het net (en hier). Voor degenen met problemen: een goede voeding kopen, en voldoende warmte-afvoer hebben... :P

Uiteindelijk maar een 160GB gekocht, omdat de 200GB Maxtors sinds het openen van dit topic uitverkocht zijn.

Helaas blijkt het verbreken van Pin 23 geen optie merk ik in de praktijk. Hier lees ik iets over de oorzaak:
> Some time ago I've read about write protecting a hard disk.
> This was done via tweaking with the IDE cables, if I=B4m not wrong you ju=
st cut
> one of the
> cables, insert an on/off switch an voila!!!
> Problem is... I can't remember where I have seen that!!!!
>=20
> Does anybody knows about this??? It would be perfect to have a "write pro=
tected"
> hard disk!!!!

Sorry to disapoint you, but it is physically impossible to read from an
ide (or scsi) hard disk if any signal wires have been cut in the ribbon
cable. I know it sounds like it "ought to work" but it won't, because the
hard disk read-write registers have to be written to in order to give the
command to read some data. I doubt that any type of hard disk interface
would support such hardware interference with usable results.
Dan maar weer terug naar de tekentafel. :)

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:45

SilentSimon

Have you been hopped?

Er was een dik jaar terug toch 1 of andere fabrikant die een HDD had met 2 IDE-kabels erop, 1 voor lezen-schrijven en de andere alleen voor lezen. Stond toen op tweakers

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:35
klopt, maar dat was een tekening of een patent oid ...

Ik heb ze iig nooit in productie gezien

Repareren doe je zo.

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
is zo'n Reborn kaart geen optie?
Reborn is een kleine kaart die in een vrij PCI slot moet worden gestoken. Daarna moet de harde schijf gepartitioneerd worden en is Reborn in staat om maximaal dertig partities te maken, met elk een afzonderlijke wachtwoord. Dit kunnen zowel besturingssysteem-partities als data-partities zijn. Een bestaande partitie kan overigens ook zonder meer overgenomen worden. Nadat de harde schijf gepartitioneerd is kan in de Administrator-modus alle software geïnstalleerd worden. Gebruikers zoals bijv. leerlingen kunnen uitgesloten worden van deze modus d.m.v. een wachtwoord en kunnen de computer alleen gebruiken in de User-modus. In deze modus zijn gebruikers in staat om software te installeren, bestanden te verwijderen, achtergronden te veranderen etc. Maar met een simpele reboot door de systeembeheerder of leraar kunnen alle veranderingen, die gemaakt zijn in de User-mode, ongedaan gemaakt worden. De computer is zelfs veilig voor FORMAT C: en FDISK.
Lijkt me dat dit ding dan ook wel virusbestendig is...

[ Voor 95% gewijzigd door mjszwo op 11-10-2004 00:39 ]

Pagina: 1