Toon posts:

[Access] Veldnaam rapport overeen laten komen met naam dag*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik zit met het volgende probleem.
Ik wil graag een veld met de naam 'dag' in een rapport automatisch laten veranderen in de naam van die dag.
vb:
dag
1 -> maandag
2 -> dinsdag
3 -> woensdag
4 -> donderdag
etc.

Ik heb geen idee hoe ik dit kan realiseren in mijn rapport en heb verscheidene bronnen geprobeerd(google, got etc).
Moet dit soms in VB ??

Alvast bedankt!

Edit. Titel vergeten! als een modje een goeie naam weet, please edit :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 14:54 ]

Verwijderd

VB moet niet, mag wel als je moeilijk wilt doen terwijl het ook makkelijk kan...

Even serieus: als je te tonen dag numeriek is, geef je je tekstveld in je rapport als opmaakcode "dddd" (zonder quotes). Dit vertaalt een getal naar een dag, waarbij volgens mij de waarde 1 als zondag wordt getoond.

Verwijderd

Of je kan een tabelletje maken met de dagen en hun bijbehorende nummers erin en dan een join gebruiken op die tabel.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 14:49:
Edit. Titel vergeten! als een modje een goeie naam weet, please edit :Y)
offtopic:
Vraag dat de volgende keer ajb even via Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif topicreport, dat zien we eerder (geef dan ook even een suggestie ;) ). Ik pas het dus even aan :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 15:56:
VB moet niet, mag wel als je moeilijk wilt doen terwijl het ook makkelijk kan...

Even serieus: als je te tonen dag numeriek is, geef je je tekstveld in je rapport als opmaakcode "dddd" (zonder quotes). Dit vertaalt een getal naar een dag, waarbij volgens mij de waarde 1 als zondag wordt getoond.
Het probleem is dat de nummers het gegevenstype ' Tekst' hebben en ik kan dat niet wijzigen.

:'(

Verwijderd

Dat zou voor mij nog steeds geen reden zijn om VB te gebruiken. Converteer je string naar een integer door in je rapport een tekstveld met een formule =CInt([jouw veldje]) te plaatsen en vervolgens als opmaakcode "dddd" (zonder quotes) te gebruiken.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:39

Boss

+1 Overgewaardeerd

Makkelijkste manier is misschien nog wel met het switch commando:

code:
1
switch([dag]=1;"maandag";[dag]=2;"dinsdag";[dag]=3;"woensdag;....;"zondag")

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze code nu in criteria gezet ... maar dat is dus niet goed blijkbaar (zal wel een domme fout zijn, maargoed :/)

code:
1
Switch([dag]=1;"maandag";[dag]=2;"dinsdag";[dag]=3;"woensdag";[dag]=4;"donderdag";[dag]=5;"vrijdag";[dag]=6;"zaterdag";[dag]=7;"zondag")

Waar moet ik deze code plaatsen ?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 09:45 ]

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Bij Criteria kan je filteren... die regel code van mij moet je met de gewenste resultaat-naam als veld in de query zetten. Dus:
code:
1
DagVanWeek:Switch(... ... ...)

Het veld is dan beschikbaar in je rapport onder de naam DagVanWeek.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 01 oktober 2004 @ 09:52:
Bij Criteria kan je filteren... die regel code van mij moet je met de gewenste resultaat-naam als veld in de query zetten. Dus:
code:
1
DagVanWeek:Switch(... ... ...)

Het veld is dan beschikbaar in je rapport onder de naam DagVanWeek.
Als ik dat doe dan krijg ik een syntaxfout, maar de syntax opzich is volgens mij goed (zie bovenstaand).

Verwijderd

Topicstarter
Het is uiteindelijk gelukt ... alleen het jammere is dat ik het niet oplopend kan selecteren, want dan gaat ie op alfabet ipv maandag, dinsdag, woensdag etc.

Iemand nog een tip hier voor ?

Verwijderd

Euh... toch mijn oplossing proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 14:30:
Euh... toch mijn oplossing proberen?
Geprobeerd ... dan krijg ik overal 'Zaterdag' ;(

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan het veld [dag] nog een 2e keer in de query zetten en daar op sorteren.

Verwijderd

Topicstarter
Geen van beide heeft nog geholpen ...
Ik dacht dat dit een simpel probleempje was ... ik had het dus erg fout, hehe.
Ik zoek nog verder ....

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Het zou moeten werken, het is ook een simpel probleem wat je hebt, maar waarschijnlijk maak je het jezelf moeilijker dan nodig :)

Upload anders je db ergens (of mail m ff) dan kan ik er eens naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is erg aardig van je, maar hij bevat privegegevens van het bedrijf waar ik werk dus dat kan ik niet maken :-(

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

OK. Evt kan je de data eruit halen.

Of: kan je nog een keer formuleren wat je nu wilt en war het mis gaat?

volgens mij bedoel je:
Je hebt een query achter een rapport/formlier waarin onder andere het veld 'dag' staat. Dat veld bevat een nummer 1-7, en je wilt het omzetten naar de tekst, en erop sorteren.
Het omzetten is gelukt, maar het sorteren niet?

Is het een gegroepeerd rapport? Dan kan je inderdaad niet sorteren in een query...

Pagina: 1