Condensatoren vervangen, maar andere capaciteit

Pagina: 1
Acties:
  • 991 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb hier een moederboardje voor me liggen waarvan 3 condensators naar de haaien zijn. Nee het is geen msi ;)

Ik heb wel andere condensatortjes hier liggen dan ik moet vervangen.

Dit zijn de specs van kapotte condensators:

6.3 volt 1500uF

Zou ik deze kunnen vervangen door 6,3 volt 1000 uF, of riskeer ik dan toch dat ik iets kapot maak. Condensators hebben de zelfde kleur en maat.

Het gaat om condensators die rond de socket zaten.

* Tutti-frutti heeft zo'n vermoeden dat jullie hier niets mee kunnen, maargoe :P

[ Voor 10% gewijzigd door Tutti-frutti op 30-09-2004 12:40 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Anoniem: 44568

Als je ze gaat vervangen voor een andere waarde zou ik ze persoonlijk eerder méér capaciteit geven :P

Dus als je electroboer geen 1500µF heeft zou je dus 2200µF kunnen overwegen :)

Zie ook:
- [rml][ MOBO] Abit KA7/KA7-100 ElcoŽs succesvol vervangen[/rml]
- [rml][ EL] Abit KA7 Elco's solderen[/rml]

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 30-09-2004 12:48 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Neen. Als je je condo's vervangt door condo's met mindere capaciteit, ga je een rimpelspanning op je Vcore krijgen waardoor je processor op z'n minst zwaar instabiel wordt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
ik heb ook noig 4700's liggen >:) Maar dat is denk ik weer te veel, duurt dan iets langer bij boot lijkt me...

4015Wp west (Dordrecht)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Welke fabrikant bord is het dan? Tot nu toe heb ik Gigabyte en MSI gebeld, en beiden hebben me gewoon vervangende elko's toegezonden. Abit doet dit ook.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
sebastius schreef op 30 september 2004 @ 12:50:
Welke fabrikant bord is het dan? Tot nu toe heb ik Gigabyte en MSI gebeld, en beiden hebben me gewoon vervangende elko's toegezonden. Abit doet dit ook.
Jetway , p3 bordje van 5 jaar oud.

[ Voor 7% gewijzigd door Tutti-frutti op 30-09-2004 12:51 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:14
Je kan ook gewoon een paar condensatoren parallel schakelen, bijv 1 van 1000µ en 2 van 220. dan zit je bijna op de 1500µ. dit werkt best goed. et ziet er wel minder mooi uit, maar of dat uitmaakt......

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
kippy schreef op 30 september 2004 @ 15:40:
Je kan ook gewoon een paar condensatoren parallel schakelen, bijv 1 van 1000µ en 2 van 220. dan zit je bijna op de 1500µ. dit werkt best goed. et ziet er wel minder mooi uit, maar of dat uitmaakt......
Ja dat maakt uit :)

ik ga wel gewoon even langs de electroboer dalijk.

4015Wp west (Dordrecht)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 10:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Let wel op dat je voor moederborden speciale elco's nodig hebt (ESR-elco's of zoiets) en de meeste elektroboeren hebben die niet op voorraad..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Demoniac schreef op 30 september 2004 @ 16:32:
Let wel op dat je voor moederborden speciale elco's nodig hebt (ESR-elco's of zoiets) en de meeste elektroboeren hebben die niet op voorraad..
Klok en klepel, maar bijna goed.

Moederborden gebruiken 'Low ESR' elko's. Maar normale elko's zijn op zich, zeker voor het uitproberen best redelijk. Zoveel schelen die specs niet meer.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
ESR staat voor equivalent series resistor, dus gewoon de weerstand die de elco intern heeft.
Nou maakt het voor een gewone voeding op 100 herz niet zoveel uit hoe groot die weerstand is, maar voor een schakelende voeding op een moederbord die op 100 kHz kan werken maakt dat een heleboel uit, de rimpel wordt een heel stuk groter naarmate de weerstand toeneemt, simpelweg omdat de elco's niet snel genoeg kunnen op- en ontladen.

[ Voor 12% gewijzigd door bobo1on1 op 30-09-2004 16:49 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Mark309
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

Ik kreeg vandaag van 2 klanten allebei een iConnect (packard bell) precies dezelfde 2 condensatoren kapot :P

Het enigste vreemde eraan is dat het 2 identieke klachten in 1 week waren :)

Pc (voeding) maakte een tikkend geluid, en de condensatoren waren gebarsen.

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers

Anoniem: 37334

Mark309 schreef op 30 september 2004 @ 16:49:

Pc (voeding) maakte een tikkend geluid, en de condensatoren waren gebarsen.
LOL, als Helpdsk een klacht als "doettutniet, doet wel tikken" krijgt, dan had ik zoiets van: "HDD stuk!" Power kan duss ook!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 10:17
De capaciteit van de elco's in zo'n schakelende voeding (want dat is de spanningsregelaar op je mobo) maakt niet veel uit. Zelfs 470µF zou in theorie nog genoeg moeten zijn.

Dé eigenschap die belangrijk is voor de rimpelspanning (en dus de stabiliteit van je systeem), is de ESR. Verdubbeling van de ESR betekent ruwweg verdubbeling van de rimpelspanning.

Standaard-elco's hebben al gauw een ESR die 5 à 10x hoger ligt dan die van de low-ESR elco's. Niet erg bruikbaar dus... Jammer genoeg zijn low-ESR elco's bijna nergens te krijgen. Farnell heeft ze wel (Rubycon ZL serie). Ik heb er nog een aantal van liggen, als je interesse hebt moet je maar eens mailen.
Pagina: 1