Toon posts:

Computer sluit spontaan af

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het is me nu een keer of 3 gebeurd en dat vind ik wel genoeg vandaar dit topic. De situatie:

Systeem:
Gigabyte GA-7VAX moederbord
1024MB Geheugen: (2x256mb pc2700 dane-elec en 1x512MB pc3200 corsair)
AthlonXP 2400+ Thoroughbred Core
Western Digital 80GB Schijf
NEC1100A DVDbrander en LG DVD Reader
AOPen 350Watt Voeding
Geforce4 Ti4200 64mb videokaart
4 Casefans

WindowsXP SP2 english edition (net een week clean geinstalleerd)

Symptoom:
Af en toe sluit windows zichzelf opeens af. Dit gebeurt heel netjes, geen BSOD (en heb de optie automatisch reboot bij fouten uitstaan), alle programma's worden netjes afgesloten waarna het systeem zichzelf uitschakelt.
Ik ben op die momenten niet met iets zwaars of speciaals bezig, laatste keer dat het gebeurde was het zwaarste wat ik aan had staan ABC (Another Bittorrent Client) dus dat was allemaal niet al te intensief.

Na opnieuw opstarten is er niks raars te zien. In de eventlog ook niet (enige error die ik zag had te maken met een bluetooth device, de dongle voor mn telefoon welke ik nu voor de zekerheid ook heb weggehaald). Verder geen enkele error of waarschuwing. Het probleem is dat dit ook niet continu of vaak gebeurt, maar vaak genoeg om storend te zijn.

Temperaturen zijn goed... MBM geeft aan 32 graden voor de CPU en 30 graden voor de kast.

Voltages lijken me ook in orde:
Core0:1.71V
Core1: 1.23V
+3.3: 3.23V
+5: 4.85V
+12: 12.33V

Er is niets overclocked, adaware gaf ook niet veel aan (kon alleen tracking cookies vinden) dus dat lijkt het me ook niet. Ik heb een firewall draaien, Agnitum Outpost en de dingen in Windows Security Centre staan verder uitgeschakeld dus dat zou ook geen conflicten op moeten leveren.

Al met al sta ik dus voor een raadsel en ik hoop dat jullie me kunnen helpen of ideeen geven. Alvast bedankt voor de moeite.

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-02 12:51
Zou het iets van een geheugen probleem kunnen zijn? Heb je memtest al eens gedraaid?

Discoveries are made by not following instructions.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Af en toe sluit windows zichzelf opeens af. Dit gebeurt heel netjes, geen BSOD (en heb de optie automatisch reboot bij fouten uitstaan), alle programma's worden netjes afgesloten waarna het systeem zichzelf uitschakelt.
Kijk eens of er niet iets raars in configscherm » prestaties/onderhoud » energiebeheer zit :) Verder zou ik je bak eens voor de zekerheid afscannen naar achterdeurtjes/trojannetjes. Want daarmee kan men je PC van afstand rebooten/afsluiten. Zie verder de FAQ/sticky van Beveiliging & Virussen :)

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:16
Dat heb ik een tijdje geleden ook gehad.
Het bleef gebeuren totdat de comp op een bepaald moment helemaal niet meer op wilde starten. Gaf een foutmelding in de windows installatie.
Dus bleek het een software probleem te zijn en ( gelukkig) geen hardware.

Na reinstall was alles weer ok en heb geen centje pijn meer.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de antwoorden :)

Over de vraag of het een geheugenprobleem kan zijn... ik sluit niets uit maar dan zou ik eerder een foutmelding verwachten, of vastlopers/vastlopende programma's. Op dit moment is het net alsof je netjes voor "Shut down" kiest. Maar het kan nooit kwaad om toch voor de zekerheid te testen, zal dat zo doen.

Energiebeheer: Het enige wat standby gaat is mijn monitor. De rest blijft draaien, hibernate is uitgeschakeld. "Prompt for password when computer resumes from standby" staat wel aan, uitschakelen vanuit admin account verandert hier niks aan (Ik werk trouwens vanuit een NIET admin account). Bij de admin account is deze wel uitgevinked. Verder zie ik hier ook niets raars.

Ik zal voor de zekerheid nog wat scannen naar trojans enzo, meerdere programmas gebruiken en dan maar hopen dat ik iets vind, of eerder niets vind :) Maar een eerdere scan leverde niets op.

En tja, uiteindelijk kan het natuurlijk een toevallig iets zijn... je weet maar nooit. Mocht het nog vaker gebeuren zal ik wel weer een nieuwe install doen maar dat zijn van die dingen die ik het liefst tot het einde uitstel. Hoe dan ook, iig bedankt voor de hulp en mocht ik erachter komen wat het is dan zal ik het nog even melden hier.