Afronden in excel op 5 of 10 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 2.578 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hammie|A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-07-2019
Ik heb een werkblad gemaakt als kasboek, daarmee rekenen we uit wat er op de bank gestort moet worden.

Nu wil die bank van ons geen muntgeld meer hebben. Te belastend voor de ruggetjes? Gaan we soms alle munten maar uit de handel nemen te beginnen bij 0,01 en 0,02 cent. :r

Ik wil het bedrag nu dus afronden op 5 of 10 euro.
Het lukt mij niet.
Wel afronden naar beneden of naar boven maar neit allebij
Dus 122.49 wordt 120.00 en 122.50 wordt 125.00 euro

Wie weet? :?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 12:54

André

Analytics dude

Kun je niet een formule gebruiken: als bedrag modulus 5 kleiner is dan 2,5 dan naar beneden anders naar boven.

Verwijderd

Je kunt bij Invoegen --> Functie afronden op decimalen en dergelijke. Je zult echter een Pak moeten installeren van de Setup-cd, om de functie Afronden-Veelvoud te krijgen. Dit staat ook in de Help file van Excel.

Ik citeer:
Rondt een getal af op het gewenste veelvoud.
Als deze functie niet beschikbaar is, moet u de invoegtoepassing Analysis ToolPak installeren met het programma Setup. Na de installatie kunt u de invoegtoepassing activeren met de opdracht Invoegtoepassingen in het menu Extra.

Hoe?

Syntaxis

AFRONDEN.N.VEELVOUD(getal;veelvoud)

getal is de waarde die u wilt afronden.

veelvoud is het veelvoud waarop u getal wilt afronden.

Opmerking

Als het restgetal dat overblijft nadat getal is gedeeld door veelvoud groter dan of gelijk aan de helft van veelvoud is, rondt AFRONDEN.N.VEELVOUD naar boven af. Naar boven afronden houdt in dat de resulterende waarde verder van nul komt te liggen.

Voorbeelden

AFRONDEN.N.VEELVOUD(10; 3) resulteert in 9

AFRONDEN.N.VEELVOUD(-10; -3) resulteert in -9

AFRONDEN.N.VEELVOUD(1,3; 0,2) resulteert in 1,4

AFRONDEN.N.VEELVOUD(5; -2) resulteert in #GETAL!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:15

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

anders tel je er de helft van het bedrag, waar je het naar wil afronden, bij op, en dan weer naar beneden afronden :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:37

Sherlock

No Shit

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 12:19:
Je kunt bij Invoegen --> Functie afronden op decimalen en dergelijke. Je zult echter een Pak moeten installeren van de Setup-cd, om de functie Afronden-Veelvoud te krijgen. Dit staat ook in de Help file van Excel.
Ik citeer:
[...]
Ik snap echt niet dat ze die Analysis Toolpak niet standaard installeren, dat ding is gewoon noodzakelijk als je een beetje handige functies wil gebruiken... Bijvoorbeeld Weeknummer, en deze dan ook weer. |:(

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Dit is trouwens zo bij Excel 97, want ze hebben Office 97 op mijn stage hier :X. Ik weet niet of dat ook zo bij jou is, aangezien je niet hebt aangegeven welke je hebt.

• Hammie|A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-07-2019
Afronden in veelvoud werk inderdaad zoals in bedoen bedankt voor de hulp
:)
Pagina: 1