Problemen met CAT6 kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-05 21:47
Ik heb een CAT6 kabel gekocht , waar ik nu al spijt van heb, maar hij moet nu toch aangesloten worden. Ik dacht eerst dat CAT6 meer beschermend was met folie ofzo. Maar enfin..

De kabel ligt in de grond over een afstand van 15meter. In totaal is de lengte 30 a 35meter schat ik.

ik heb deze geprobeerd:

wit/orange
orange
wit/groen
blauw
wit/blauw
groen
wit/bruin
bruin

en die uit de FAQ van GoT. En ik heb hem nog eens nagemaakt van een CAT5e kabeltje. Maar geen van deze verbindingen werken. aansluiting is van router naar pc. Hij verbind, en vanaf pc wordt data verstuurd maar hij kan niets ontvangen! Heel bizar. Ik heb daarna de kabeltjes gestript en ieder paar aan elkaar geknoopt vanaf 1kant. De andere kant heb ik met een multimeter tests uitgevoerd. De kabel is niet gebroken.. Ik weet echt niets meer te doen..

Heeft iemand tips?? Heel weinig zin om een cat5 kabel te kopen en deze dan weer door de grond zien te krijgen. Het ligt er eindelijk weer netjes bij namelijk ;)

:r

Edit: netwerkkaartje van pc werkt en poorten van router ook. Alleen de kabel doet moeilijk . routertje is van linksys

[ Voor 6% gewijzigd door DARKLORD op 30-09-2004 11:46 ]

Verwijderd

Weet je zeker dat je de aders ver genoeg doorgedrukt hebt in het stekkertje?
je bent er ook zeker van dat er een straight kabel tussen je router en pc moet zitten en niet een cross?

test het zaakje anders even met een kabel waarvan je zeker weet dat hij werkt. Dan kun je het cross/ straight probleem uitsluiten.

• DARKLORD
Ik heb nu al stuk of 8stekkertjes verbruikt. Ze zaten er iedere keer ver genoeg in. daar heb ik extra op gelet juist.. omdat de 1e keer dit niet het geval was. hij kreeg toen ook geen LINK.

straigth zou goed moeten zijn, daar ben ik zker van

[ Voor 60% gewijzigd door DARKLORD op 30-09-2004 12:54 ]

Verwijderd

netwerkkaarten al eens geforceerd op 10 Mbit gezet?

Verwijderd

heb je je cat6 kabel al eens doorgemeten ?
Het zou jammer zijn, maar misschien is er een van de draden gebroken.

Je hebt geen stroomdraad van 30 m nodig om dit uit te testen:
langs beide kanten strip je alle (kleineà) draadjes.

Lang de ene kanttwist je groen met groen wit; blauw met blauw wit, ...

zorg dat de verschillende twists elkaar niet raken

Dan pak je een multimeter en kun je langs de andere kant ineens 2 draden tegelijk uittesten.

Heb je je kabel in een (waterdicht) buisje gelegd of zo in de grond ?
Het zou misschien ook daarin kunnen zitten.

Probeer misschien ook eens de kabel in een andere poort in de router te steken om te kijken of het daarin zit

• DARKLORD
hmmmz??

heb je me post wel gelezen?

Enfin, ik heb iig wel de kabel in een buis gelegd. Er zijn ook geen gekke dingen mee gedaan. Uit de multimeter test kwam iig uit dat hij niet gebroken was. Andere poorten maken ook niets uit.

Ik ga iig nog een ander netwerkkaartje proberen. En het zaakje op 10mbit zetten volgens post van marijntje.. En ik ga es proberen om een stuk kabel van een meter nieuw uit de doos te trekken en daar eens connectors op plaatsen en meten..

Pff..

Verwijderd

Je zegt CAT6 met folie enzo... heb je een FTP of STP kabel genomen?

Zoja, huppekee ... daar begint het dan. Eens aarden aan één kant, dan eens proberen aan beide kanten... en als dat niet lukt niet aarden.

Of heb je UTP genomen?

• DARKLORD
Het is een normale CAT6. UTP
Ik dacht dat CAT6 standaard met folie was. Dus daarom had ik die gekozen.. Moet een aardig stuk door de grond dusja. Maar dat was dus een vergissing. Had beter gewoon normale CAT5 UTP gehaald.

Maar ik wil het uiteraard wel werkend zien te krijgen op de CAT5 manier. 100mbits dus

[ Voor 28% gewijzigd door DARKLORD op 30-09-2004 16:55 ]

Verwijderd

Er is geen reden opdat het niet zou werken met een CAT 6 en wel met een CAT5(e).

De parameters en toleranties zijn gewoon strikter.... Je bent ondergronds gegaan? In een buis? Vocht? De kabel getrokken of kunnen leggen?

Indien getrokken en beschadigd kan er vocht in de kabel die de elektrische eigenschappen serieus wijzigd. Je meet (multimeter) dan wel nog dat de koperparen niet beschadigd zijn, maar de x-talk kan er flink door toenemen.

Heb je een A-merk gekozen of eerder een CAT 6 witte producten gekozen?

Enne die folie... zoals ik zei begin maar te experimenteren met aarding van dat ding.

Ter info : CAT6 UTP bestaat dus wel degelijk en sommige merken kunnen ook wel 600Mhz aan (zoals CAT7 (die enkel in SFTP beschreven is in de standaard)).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 17:21 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

meet de kabel door met een CAT5/6 kabeltester. Die stuurt een signaal door de RJ45 connectors en geeft aan welke aders er goed zijn en welke niet. (of de kabel is helemaal slecht, dat kan ook natuurlijk)

niet de mogelijkheid er ergens 1 te lenen??? (kopen is veel te duur, goeie tester is zo 100 euro!)

[ Voor 21% gewijzigd door Hann1BaL op 30-09-2004 18:54 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.swhowto.com/CAT5_Ch1.htm

Onwaarschijnlijk, maar wel vanaf de juiste kant de kleuren uitgeteld? (FAQ blinkt niet uit in helderheid, mijn linkje eigenlijk ook niet)

Wat bedoel je met wel sturen, maar het komt niet aan?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• DARKLORD
Ik ben idd ondergronds gegaan. En heb de kabel voor een groot deel kunnen schuiven in de buis. Alles van grond lag namelijk open en bloot. Stukje trekken maar zeker niet met veel kracht. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat vocht een rol speelt. De kabel zelf is namelijk nogal stug en dik.

CAT6 kabel is van belkin..
Cable/Cat6 UTP PVC Bulk 4Pair 24AWG SOLID 100m

Maar ik heb een meter of 35 gebruikt..
Verder is het een "normale" kabel. Er zit geen folie in. alleen een plastic scheidings stukje in de kabel zelf zodat ieder paar gescheiden is van de andere paren.

Kan wel een kabeltester kopen, maar dat is wel beetje zonde aangezien die net zo duur zijn als een nieuwe rol cat5 kabel..

Met "hij verstuurd wel, maar er komt niets aan" bedoelde ik dat als je in WinXP de status bekijkt, je dan ziet hoeveel hij ontvangen heeft en hoeveel verstuurd aan data. Hij verstuurd dus alleen maar volgens dat statusvenster..

Ik ga nog ff klussen :)

[ Voor 7% gewijzigd door DARKLORD op 30-09-2004 18:53 ]

• Klaus_1250
  • Laatst online: 16-05 01:12
DARKLORD schreef op 30 september 2004 @ 18:51:
Met "hij verstuurd wel, maar er komt niets aan" bedoelde ik dat als je in WinXP de status bekijkt, je dan ziet hoeveel hij ontvangen heeft en hoeveel verstuurd aan data. Hij verstuurd dus alleen maar volgens dat statusvenster..

Ik ga nog ff klussen :)
Als je netwerk-instellingen etc niet goed zijn, wil die dat ook nog wel eens zeggen. Heb je al een diagnostic-programma'tje van bijvoorbeeld je netwerkkaart-leverancier geprobeerd?

Verwijderd

Zonder te veel mensen voor het hoofd te willen stoten ... ik heb thuis een Belkin kvm'tje en ben tevreden, maar voor bekabeling van bedrijven zie je ze toch niet veel voorkomen in de markt.

Los daarvan, zou je wel mogen verwachten dat een kabel die verkocht wordt als CAT6 toch op zijn minst CAT5e moet aankunnen. Dus hier vermoed ik dan toch eerder een instellingsprobleem.

Ethernet kaart eventjes vervangen door een 3com of beter?

Kan je je router even vervangen door een laptop en een link leggen tussen de pc en de laptop?

Zit er een firewall op de router?

Kan je pingen naar de router?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Heb je wel harde connectoren gebruikt ? er blijken namelijk verschillende soorten UTP connectoren te zijn. Voor hard(masiev) en soepel(gevlochten) en dus mischien ook wel voor CAT6.

Als je namelijk conncetoren voor soepele kabel aan harde kabel knijpt krijg je dit soort problemen.

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12
Probeer anders eens je kabel te verbinden met een connection box of netwerk aansluitdoos. Deze zijn bij Conrad te verkrijgen.

Met een LSA tang perfect kun je perfect de kabel aansluiten en weet je zeker dat het goed is. Mijn ervaring met zelf netwerk stekkers aan te sluiten zijn niet zo goed...

[ Voor 58% gewijzigd door GorgeousMetal op 30-09-2004 21:02 ]

Pagina: 1