Geluidsproductie meerdere ventilatoren

Pagina: 1
Acties:

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 07:54
Wiskunde is nooit mijn sterkste kant geweest ;-)

Stel ik heb een casefan die 30dBa aan geluid produceerd, hoeveel dBa produceren 2 van deze fans, of 4?
Ik neem aan dat je het niet zomaar kan vermenigvuldigen.
Ik ben druk bezig om die kast wat stiller te maken aangezien hij volgens mijn Nokia 6250 nu tussen de 58 en 60dB produceerd en dat is wat veel voor in de huiskamer...

De CPU cooler ga ik vervangen door een Thermaltake Silenttower (21dBa) en ik heb 4 casefans die ik wil vervangen en het liefste wil ik er 2 uit halen.
De kast accepteerd jammer genoeg alleen 80mm fans dus ik moet daar een afweging maken voor het geluid. Wel wil ik kijken naar een fanbus om de casefans aan te sturen zodat als de PC idle is de fans het wat rustiger aan kunnen doen.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 09:54
Misshien dat je even had kunnen zoeken?

Bij een verdubbeling van de geluidsdruk ga je 3 dBa omhoog dus

2 x 30 dBa = 33 dBa
4 x 30 dBa = 36 dBa

Klopt die 60 dBa echt wel? 8)7 (zijn een stuk of 1024 fans :X )

Als je je draden netjes opruimt en airflow goed indeelt zijn 2 case fans (op 5 of 7 volt) meer als voldoende. Zeker als het niet al te heftige en niet overclockte hardware betreft.

1 onderin aande voorkant als intake, 1 onder de voeding als outtake

Roostertjes achter fans veroorzaken ook veel lawaai omdat de lucht hier direct tegen aan geblazen wordt, deze zou je kunnen verwijderen of weg knippen.

Voedingen zijn vaak de grootste herrie schoppers misschien dat helpt om daar ook andere fan's in te zetten. Let dan wel op de luchtverplaatsing bij te weinig luchtverplaatsing zal je voeding erg warm worden of zelfs door branden.

Hier een midicase met 2 HDD's, 1 FDD 2 CD's, 1 raid kaart 1 soundblaster life platinum 1 Ti4200 met zalman (250/444 @ 300/600) en een duron 1600 @ 2200Mhz (1,85 volt ongeveer 90 watt)

En 2 casefans (coolermaster el cheapo)

De lucht in me kast is 3 graden warmer als die in me kamer

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 30-09-2004 10:21 . Reden: typo's ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

Epsilon

Die 60dB kan heel erg goed kloppen hoor

Die fan metingen kloppen ook niet helemaal. Zo is de echte waarde 20dB hoger bij delta fans. Is een keer een test van geweest :)

Verwijderd

Het ligt er maar aan waar en hoe je meet, als men bij de fabrikant op 1 meter afstand meet en jij meet met je telefoon op 30 centimeter meet dan scheelt dat nogal in het aantal dB's. En wat ook nog zou kunnen is dat die telefoon iets anders oppikt naast je pc, wat je eventueel zelf niet hoort.

Verwijderd

Let er ook op dat metingen van de fabrikant vaak gebaseerd zijn op optimale omstandigheden:
- goede positionering
- vrij hangend in de lucht
- geen kast als klankkast of resonantiebord
Een Fan die 30dB produceerd kan dus best 50dB herrie maken in een waaibomen Sweex kast (om maar iets te noemen :P)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 11:22 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 14:40
op anandtech kun je wel zijn bij de case reviews dat ze ook de geluidsproductie testen en daar zie je dus geen kasten onder de 40dba. Dus dat 30dba fannetje gaat niet helemaal op

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
metingen vinden ook plaats in een dode kamer (geluidsgedempt) daardoor meten ze zaken als reflectie en resonantie niet mee. Maar sommige zijn meestal toch redelijk stil.
edit:
om even euss z'n verhaal te bekrachtigen O-)

Als je die 80 mm fan wilt vervangen, dan zou ik zoeken naar papst of nexus silent fans (kijk bijv. eens op http://www.challengecomputers.nl). Ik heb die nexus 80 mm fans (4 stuks) en die komen samen niet boven het lawaai van mijn voedingfan uit.
Het enige probleem is de airflow, die eigelijk veel te weinig is geworden. Je hebt vaak 2 fans nodig om 1 normale te vervangen, waardoor het geluid weer met 3 dB toeneemt...

[ Voor 6% gewijzigd door MeMoRy op 30-09-2004 22:36 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1